Leefde je vaders oma in de jaren dertig van de 19e eeuw? In de jaren dertig van de twintigste eeuw had het overgrote deel van huizen op grond van de woningwet een aparte wc...anders werd huis onbewoonbaar verklaard! Daarbij, het ging om de tientallen doden per jaar voor 1976 (toen vrijwel iedereen al in een doorzonwoning met minstens 1 wc woonde) en de bijna nul doden per jaar vrijwel meteen nadat vaccinatie werd ingevoerd.
Dan hebben ze de overheidsinformatie niet goed begrepen. De overheid adviseert om kinderen te vaccineren, en daarbovenop adviseren ze dat volwassenen die met kinderen in contact komen, dus mensen die met kinderen werken, ouders, mensen met kinderwens, eens in de tien jaar een boosterprik halen. Maar het is absoluut NIET verplicht! Niet gevaccineerde kinderen mogen wel geweerd worden van playgroups en scholen. Enkele niet vaccinerende vrienden van me geven om die reden thuisonderwijs. Dat laatste mag nl. gewoonin Australie
http://www.zwangerschapspagina.nl/verzorging-veiligheid/417646-niet-inenten.html ^Soortgelijk topic? Nougoed Ik vind het toch lastig mensen te begrijpen die hun kinderen niet laten vaccineren. Ik snap dat er overal risico's aan zitten, ook hieraan, natuurlijk. En het is verschrikkelijk dat er, ook al zijn het er weinig, heél soms nog kinderen ernstig ziek worden of overlijden aan de gevolgen van de aandoeningen. Maar als je kijkt naar de aandoeningen, de gevolgen, en vaak de behandelingen die er niet zijn voor die aandoeningen, snap ik niet waarom je niet gaat inenten.. Mijn vader heeft polio gehad en heeft als gevolg kinderverlamming opgelopen. Om mijn kind dat risico te laten lopen vind ik te groot. Daarbij zou je, als je een dochter hebt en deze niet in laat enten voor de BMR, het risico lopen dat als zij die ziekte doormaakt als ze zelf zwanger is haar kind in gevaar brengt of zelfs misvormd wordt door de aandoening. Een ziekte doormaken heeft vaak een ernstiger verloop dan een inenting, aangezien je dan dode of verzwakte cellen tot je krijgt. Deze herkent je immuunsysteem dan de volgende keer waardoor het beter kan reageren door het 'geheugen'. Hoe je het doormaakt, verschilt dan niet. Alleen de heftigheid ervan. Ik ben ook van plan om mijn dochter het HPV vaccin te geven (ook als zij dat wil natuurlijk, maargoed, ze is dan pas 12 dus in hoeverre ze het overziet kan je je afvragen). Het klopt dat voor sommige dingen je niet levenslang bent ingeënt (zoals kinkhoest), maar kinkhoest kan wel erg gevaarlijk en levensbedreigend zijn voor een baby. Ik vind het ook wel een fijn idee dat mijn baby tegen Hep B is ingeënt ben het zelf ook (vanwege mn werk), heb ook patienten gezien die de chronische variant hadden, daar word je echt niet blij van.
Even kort. De reden waarom de hep B vaccinatie is toegevoegd aan het rivm programma, is omdat Nederland erg achterloopt hiermee en er is gebleken dat het vaker voorkomt dan alleen de risico's voor de beroepsgroepen of bij sexsuel contact. Als jullie kindjes per ongeluk een ander kindje bijten op school of kvd en niet gevaccineerd zijn en dat gaat tot bloedens toe. Moet school dit melden en wordt het kindje dat gebeten heeft en ket kindje dat is gebeten de zelfde dag 2 prikken halen. 1 van hep B immunglobuline en het hep B vaccin en daarna nog 2 prikken. Dit omdat bij menselijke bijtwonden tegenwoordig het prikaccident protocol in werking gaat. Krijgt je kindje ze nu is het voor de rest van hun leven beschermd. En het hep B immunglobuline vaccin is echt niet fijn het is 2 ml en erg stroperig en doet goed zeer Gewoon iets aan extra info. Ik heb mijn dochter zelfs gisteren laten vaccineren voor hep À, puur omdat ik het 1 voor onze vaccinatie en 2 ik wil dat ze beschermd is hiervoor, want ook dit gaat vaker voorkomen in Nederland en zelfs als je naar het buitenland gaat. Maar misschien dat ik ook wat betreft mijn werk iets te gefixeerd ben hierop
Groot gelijk! Ik stel het dan ook altijd uit, wel jammer dat het dan weer gelijk zo lang duurt, is bij ons ook altijd zo..
Mee eens. Verder ben ik nogal van de wetenschap, onderzoek en kansberekening en met alles wat ik tot nu toe gelezen heb, is het hier overduidelijk: WEL vaccineren. De mogelijke risico's van wel vaccineren zijn aanzienlijk kleiner dan de risico's van niet vaccineren. En even voor de duidelijkheid: Als ik het over 'riciso' heb, dan kijk ik naar de kans dat iets kan gebeuren en hoe erg de gevolgen dan zouden zijn.
Daar kan ze ook als volwassene nog voor ingeent worden... 't is niet dat als je het met 14 maanden niet doet, het nooit meer kan ofzo... totdat je dochter 18 wordt, heb je zelfs recht op de gratis vaccinaties, die je dus alsnog kunt geven als je je bedenkt, of gewoon later, als je dat verstandiger vindt.
Eens Alleen vergeet je dat die kleintjes ongelofelijk kwetsbaar zijn en de gevolgen van die aandoeningen soms zeer ersntig kunnen zijn, al dan niet dodelijk. Ik vraag me dat af, mensen die niet/later vaccineren, lezen die wel eens de gevolgen van bijv. rode hond of de bof? Of tetanus? En dat daar geen medicijnen voor zijn om het te genezen?
Nou, ik heb met 2 m gevaccineerd zonder er over na te denken. Dochter reageerde erg heftig. Nu met 6 maanden pas het tweede vaccin en alleen 1 kant. Ze reageert veel bter, vind het echt aan te raden om te wachten
Ik ben daar absoluut niet bang voor. Met rode hond mag je gewoon naar school bijv en de helft van de kinderen merken niet eens dat ze het hebben. Rode hond: Mijn kind heeft rode hond | Thuisarts.nl Bof: 1 op de 3 kinderen merkt niet eens dat ze het hebben. Kleine kans op hersenvliesontsteking waar kinderen goed van kunnen genezen Bof: Mijn kind heeft bof | Thuisarts.nl Mazelen kan erg verlopen maar dat hoeft helemaal niet. Kind kan ooronsteking krijgen of een longontsteking. Maar goed dat kan ook bij een verkoudheid of griep.... En een fikse verkoudheid lopen ze eerder op dan 1 van bovenstaande ziektes Kinderziekten met vlekjes: Mijn kind heeft mazelen | Thuisarts.nl
Je mag naar school omdat je iedereen voor de ziekteverschijnselen al besmet hebt. Ook zwangeren vrouwen bijvoorbeeld. Er is een kans op hersenvliesontsteking, ach, helemaal niet gevaarlijk Het kan genezen worden maar als het mis gaat, gaat het goed mis. Ik vind je reactie erg kort door de bocht. Ik ben ook een voorstander van kritisch kijken naar vaccinaties en zal niet beweren dat je zomaar alles klakkeloos moet inspuiten maar jouw reactie vind ik erg makkelijk.
Nee hoor mijn reactie is niet kort door de bocht. Ik heb er zo enorm veel over gelezen, en onze mening hier over is ook niet besloten in 1 dag. Maar door wat ik er allemaal over heb gelezen ben ik van mening dat een gezond kind prima deze ziektes kunnen doorlopen. Er word met vaccineren altijd maar angst ingedrukt over de ziektes en ik vind dat overdreven. Dat jij daar anders over denkt is prima.
Ik heb zelf bof, mazelen en rode hond allemaal gehad en daar gewoon goed ziek van geweest, meer niet. Er is een kans dat er complicaties optreden, maar die kans vind ik zelf niet groot. Hier hebben we medische redenen om de vaccinaties uit te stellen, en dan kijken we straks wel hoe het loopt. Ik vind het helemaal geen ramp als mijn kinderen gewoon bof, mazelen of rode hond krijgen en als ze dat zelf doorlopen, zijn ze (doorgaans) vervolgens ook levenslang immuun. Dat bereik je met vaccineren niet. Maar goed, als de dames straks goed gezond zijn beiden, kan het best zijn dat we besluiten alsnog de BMR te gaan doen, (DKTP heeft de oudste gehad en gaat de jongste straks tussen 6 en 12 maanden krijgen). We zien wel.
Het gaat me in jouw reactie niet zozeer over het wel of niet prikken van de bmr vaccinatie. Het gaat me om hoe makkelijk je zegt dat een kind naar school kan, alsof de ziekte niet besmettelijk is en het over een verkoudheidje gaat. Je kunt anderen erg makkelijk besmetten, ver voordat je doorhebt dat je kind ziek is. Besmetting voor baby's die wellicht niet kerngezond zijn en zwangere vrouwen vind ik best serieus genoeg om rekening mee te houden. Ik denk dat de meeste kinderen de bof en rode hond kunnen doorlopen, maar de discussie gaat verder dan alleen dit. Daarnaast kun je niet stellen dat een hersenvliesontsteking, oorontsteking en longontsteking geen verstrekkende gevolgen kan hebben. Dat vind ik kort door de bocht ja.
Tja, kinderen die 5e ziekte hebben, kunnen ook gewoon naar school en daar wordt ook vrij gemakkelijk over gedaan, terwijl dat voor zwangere vrouwen ook nogal wat consequenties kan hebben.... Probleem is nu eenmaal bij bijna al die ziektes, dat de besmetting al plaats heeft gevonden op het moment dat een kind ziek wordt. Als je dus als zwangere zeker wilt weten dat je geen gevaar loopt, doe je er gewoon goed aan om voordat je zwanger wordt, je anti-stoffen te laten checken, (ik vind het nogal bijzonder dat dat pas tijdens de zwangerschap wordt gedaan... dan ben je dus te laat als je niet voldoende antistoffen hebt). Wat betreft oorontsteking en longontsteking: die kunnen idd wel heftige complicaties hebben, maar hebben dat meestal niet. Ja, dan is dus de keuze of je het OK vindt om in het leven nu eenmaal te maken te hebben met risicofactoren, of dat je wilt proberen om alles te voorkomen. Ik zit nu eenmaal niet zo in elkaar dat ik denk dat ik alle gevaar kan weren, dus ik neig eerder naar het eerste, (niet altijd, maar wel eerder).
Ik zet niet voor niks de links erbij waar staat dat kinderen naar school kunnen en dat sommige kinderen niet eens merken dat ze het hebben. Daarnaast snap ik ook dat oorontsteking, longontsteking raar kan verlopen, ik wil alleen zeggen dat je dit ook van een verkoudheid kunt krijgen. En een verkoudheid loop je veel sneller op dan 1 van deze kinderziektes. Mijn zoontje heeft ook al heel vaak oorontstekingen gehad door een verkoudheid.
Dan maar het risico nemen, want tsja, de 5e ziekte is ook gevaarlijk? Het een sluit het ander toch niet uit? Daarnaast blijven er dan nog baby's over die er wel ernstige gevolgen van kunnen ondervinden. Er zijn genoeg baby's die door andere medische oorzaken te zwak zijn om te vechten tegen mazelen, rode hond of bof. Een kindje van 9 maanden die flink verkouden is, tanden krijgt, minder weerstand heeft, zal de kracht missen om de mogelijke gevolgen van die ziektes weerstand te bieden.
Het gaat er niet om of ze wel of niet naar school kunnen, het gaat om het risico wat anderen lopen door de beslissing van niet vaccineren. Tsja en die link, er is voor elk standpunt wel een website te vinden.
En dus neem jij voor jouw kind de beslissing om wel te vaccineren en neem ik voor mijn kind de beslissing om later te vaccineren, omdat ik de vaccinaties veel te heftig vind voor zulke kleine lijfjes.