Tja wat is niet goed en wat wel....?! Wij houden ongelofelijk veel van onze dochter, die we na heel erg veel ellende hebben mogen krijgen. We laten haar wel inenten omdat wij denken daar goed aan te doen! Tuurlijk ben ik wel bang na een inenting maar dat weegt voor ons niet op tegen het feit dat ze de ziekte wel kan krijgen en niet ingeënt is. Op de eerste prikjes heeft ze helemaal niks gereageerd, hopelijk de tweede keer ook niet. Vind ook niet dat kan spreken van slechte of goede moeder als je, je kind wel of niet laat inenten. Wij zijn van mening dat de vaccinaties goed zijn en er geen stoffen inzitten die je kindje doelbewust doodziek gaan maken, ook ik ga natuurlijk mijn kindje niet doelbewust iets 'aandoen' wat slecht is. Als het echt slecht zou zijn zouden ze die vaccinaties vast niet gebruiken. Ik vertrouw erop dat het goed is. Zo heb ik ook geen borstvoeding gegegeven en ook daar kun je eindeloos over discussiëren. Laten we wel wezen en ervan uitgaan dat iedereen het beste voor heeft met zijn of haar baby en het cb met onze kindjes. Laten we iedereen in zijn of haar waarde laten en lekker genieten van onze wondertjes want dat zijn het!
Ben het eens met Juffie Ik ben zelf trouwens wel een twijfelaar over alle vaccins. Ik vind het wel moeilijk om er veel over te zeggen want ik heb nog niet alle info doorgelezen. Zelf ben ik trouwens gevaccineerd voor maar twee ziektes, welke precies weet ik ook niet (pffft, tekort aan informatie hihi...). Mijn zusje is voor maar één ziekte gevaccineerd. Mijn moeder vertelde me dat ze daarvoor besloot na wat boeken gelezen te hebben en ook na de ervaring van de vaccins van mijn neven (ging allemaal niet erg goed, kindje in shock na vaccin en de ander kreeg kort erna astma wat ze eraan gelinkt hadden) ook de bewijzen dat ze autisme linken aan vaccinaties zorgden ervoor dat ze erg kritisch werd. Ik natuurlijk ook dus. Aangezien ons zoontje binnenkort ook in aanmerking komt voor de vaccinaties ga ik voorzichtig op onderzoek uit. Ik ben van plan hem te gaan vaccineren met wat ik denk dat de belangrijkste vaccins zijn, ga hem niet de hele mikmak geven en wil ook geen cocktails (daarbij ging het mis met mijn neef). Dus in dat geval de losse vaccin bij de huisarts halen.
Bij ons op CB zei de arts ook dat mijn zoontje in principe alleen de inenting vd bof echt nodig heeft, maar die kan hij ook rond zijn 9e krijgen. Dat hoeft helemaal niet als ze 2 zijn. Het enige is dat de ha deze dan moet zetten, omdat ze de vaccinaties niet los hebben bij het CB. Alleen via de ha (en wrs zkh) te verkrijgen.
Iedere ouder kiest idd vanuit de wens het beste te willen doen voor z'n kind. Of dat nou wel of niet vaccineren is, wel of geen BV, enz enz. Wat betreft de stoffen in de vaccinaties: Wanneer is iets goed en wanneer is iets slecht? De maatstaf nu is dat het merendeel van de gevaccineerden geen negatieve bijeffecten heeft. Dat is mooi, maar er is dus altijd een kleine minderheid die wel last heeft van de stoffen in de vaccins, simpelweg omdat niet iedereen hetzelfde reageert op stoffen. Dat weet je -meestal- niet op voorhand, dus om vooraf al alle vaccins te weren uit angst, vind ik niet zo'n handige keuze. Maar als je eenmaal hebt gezien dat je kind niet lekker reageert op de vaccins, (en dan heb ik het niet over een dag of 2 verhoging en hangerig), dan lijkt het mij logisch dat je voorzichtiger wordt. Het feit dat RIVM en artsen in meerderheid gewoon adviseren te blijven vaccineren als je kind zelfs met een anafylactische shock reageert op de vaccins, vind ik zelf ronduit verbijsterend. Zo heftig heeft onze oudste gelukkig nooit op de vaccins gereageerd, maar als ze dat wel had gedaan, zou er hier geen enkele prik meer in zijn gegaan. Dan lijkt me toch duidelijk dat voor dat specifieke kind de vaccins meer kwaad dan goed doen.
Van het fijne RIVM : Het vaccin tegen bof is niet los verkrijgbaar, maar is samen met vaccins tegen mazelen en rodehond gecombineerd in één vaccin (BMR-vaccin).
Jij klinkt overduidelijk als iemand die die 'kinderziekten' nooit echt van dichtbij heeft meegemaakt. Hier bij mij in de buurt gingen vorig jaar nog kinderen dood aan de mazelen. En dat waren dus de NIET gevaccineerde kinderen. Kinderen in dorpen met vergelijkbare armoede waar wel gevaccineerd werd werden niet ziek en gingen niet dood. Reuzegoed hoor voor iemand om een ziekte door te maken. Maar ik hoop dat je begrijpt dat de meeste ouders die ik hier ken op hun knieen gaan om hun kind gevaccineerd te krijgen!
En even voor de duidelijkheid: de kans dat een gevaccineerd iemand een ziekte doorgeeft is tientallen keren kleiner als de kans dat een niet-gevaccineerd iemand dat doet. Kudde-immuniteit is GEEN mythe, het is een bekend begrip in de epidemiologie. Als thuishouden volgens jou geen zin heeft, waarom hielden ouders tijdens een polio-uitbraak dan eigenlijk hun kinderen thuis? Je hebt veel gelezen misschien, maar je hebt dan veel dingen op een vreemde manier geinterpreteerd vind ik.
Wel apart dan dat ze in Zweden (land met veel betere borstvoedingscijfers dan Nederland) de HiB gewoon zetten met 3, 5 en 12 maanden... Vaccination program - Smittskyddsinstitutet
Je kunt niet alleen maar een inactief virus of bacterie in een vaccin doen, dat is veel te instabiel...dan zou je een kind een bedorven cocktail inspuiten en dat is niet de bedoeling. Er zitten hulpstoffen in een vaccin die het mengsel stabiel houden en voor bederf behoeden. Daarnaast zitten er chemische stofjes in die je immuunsysteem 'op scherp' zetten, zodat een veel kleinere hoeveelheid vaccin veel effectiever werkt.
Wat ik me dan weer afvraag. Hoeveel van deze dames hebben de bijsluiters van hun nodige medicatie gelezen? En dan heb ik het niet over een paracetamolletje, maar over zoiets als hartmedicatie of bloeddrukverlagers? Daar schrik je jezelf ook een klein hoedje van hoor, maar ga je dan ook het risico nemen om ze niet te slikken? Omdat je ''bang'' wordt van de bijsluiter? Nee, ik ga niet blind af op wat artsen mij vertellen, maar vooral als het om mijn kind gaat ga ik af op welke risico's waar aan kleven. En de risico's van een vaccin wegen bij mij nog lange na niet op tegen het krijgen van één van die kinderziektes waar iedereen zo lekker nonchalant over doet. Het enige wat je nodig heb is een klein beetje pech om te zorgen dat je kind er levenslange problemen aan overhoudt of zelfs kan overleiden aan één van die ziektes. Waarom zou je in hemelsnaam dat risico willen nemen? Omdat je de twee dagen koorts na de hand niet kan handelen? (en dan heb ik het natuurlijk niet over kritisch vaccineren of vaccineren bij kinderen met een allergie o.i.d.)
????????? Echt wel dus. Toen mijn oudste gevaccineerd werd stonden al die dingen nog niet eens online. Ik had aangegeven dat ik kritisch aankeek tegen vaccineren, al bij ons eerste bezoek, ik gaf liever alleen wat nodig was (ik vond bescherming tegen TBC in het land waar ik woonde erg belangrijk, dus in de kraamweek kreeg hij de BCG). Tegen de tijd dat het priktijd was, kreeg ik alles van te voren (dus niet op de prikdag) van de arts, om door te lezen en me te orienteren.
Maar datzelfde geldt even goed voor het doormaken van de ziekten waar tegen geprikt wordt. Er lopen hier een paar dames te beweren dat al die ziektes best meevallen...dat zal dan voor een deel van de mensheid gelden, maar voor een ander deel zijn de complicaties niet mals. En meestal weet je niet van te voren of jouw kind fluitend de bof of de mazelen doorstaat, of er juist doodziek van wordt. Ik had mijn kinderen graag laten vaccineren tegen de waterpokken. Iedereen in mijn familie die ik ken is er wekenlang hondsberoerd van geweest. Mijn kinderen waren ook flink de klos. Niks geen 5 dagen hangerig met een beetje jeuk...drie weken flink ziek! (nog net geen ziekenhuisopname voor de ene). Ik kan er dus wel van uitgaan dat wij blijkbaar niet goed met de waterpokken overweg kunnen. Ik zal er dan bij mijn kinderen ook op aandringen dat zij HUN kinderen daar lekker voor laten prikken!
Nee en je weet ook niet of je kind fluitend een vaccinatie doorstaat.... Jij woont toch niet in Nederland?
Dat kan ik me in jullie geval levendig voorstellen. Ik zou graag zien dat er veel meer onderzoek nog komt naar vragen als deze: zijn er indicaties vooraf meetbaar waarmee je kunt voorspellen of iemand al dan niet op een normale manier een ziekte kan doorlopen, of iemand al dan niet gaat reageren op de stoffen in de vaccins, etc etc. Dan kunnen we van dat rottige algemene programma af en kan er zorg op maat geboden worden. Hier in de familie namelijk veel ervaring met heftig reageren op vaccins en doorlopen van de ziekten zelf doen we allemaal volgens het boekje. Ik vaccineer mijn kids dus echt voor het hoognodige en meer niet.
Maar dat is dan dus niet helemaal spontaan. Daar zat al een geschiedenis voor, waardoor je die bijsluiters kreeg. Had je die ook gekregen als je niets aan had gegeven over het vaccineren?
Juist, het zou beter zijn als er meer dingen 'op maat' gedaan worden. In jullie geval is vaccineren uitstellen tot een beter moment belangrijk...en dat kan veilig door de hoge vaccinatiegraad in je omgeving. Grootschalig vaccineren blijft volgens mij voorlopig nodig, totdat een ziekte echt verdwenen is (zoals bij de pokken gebeurd is en zoals, als er nog even doorgewerkt wordt bij polio ook kan gebeuren). De cijfers spreken voor zich: op plekken waar goed gevaccineerd wordt komen de ziektes waartegen geprikt wordt nauwelijks meer voor. Op antipriksites staat gewoon zoveel regelrechte onzin (ziekte wordt niet veroorzaakt door virus of bacterie en als bewijs komt er dan een citaat van iemand die 200 jaar geleden leefde) en er worden te vaak dingen beweerd die bewijsbaar niet waar zijn. Zoals: "in Japan prikken ze niet voor een kind 2 jaar is"...dat hebben ze in de vorige eeuw een tijdje gedaan inderdaad en dat had dramatische gevolgen m.b.t. zieke babies - kinderen worden daar al sinds jaar en dag geprikt volgens een schema dat vrij veel op het onze lijkt. Juist de ervaring in Japan heeft meer landen er van overtuigd om vroeg te gaan prikken!
Ik ben een gelukkig mens, dat ik in een land en in een tijd leef waarin er vaccins beschikbaar zijn voor een aantal ziektes waar mijn grootouders nog bang voor waren - en met reden. Mijn kinderen krijgen alle prikken van het RVP. Natuurlijk is er een kans op bijwerkingen. Zoals met iedere vorm van medicatie (zonder bijwerking, geen werking). Ziektes komen ook met heel nare bijwerkingen, zoals levenslange beperkingen of zelfs de dood. Als ik zou merken dat mijn kinderen echt heel erg ziek werden van de vaccinatie zou ik er voor hen misschien anders over denken. Maar in het algemeen beoordeel ik de voordelen van vaccineren als véél groter dan de nadelen ervan.