Tweeling kolven - productie loopt erg terug

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door joan86, 29 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mijn tweeling is met 30 weken ter wereld gekomen. Inmiddels zijn ze 36 weken en al die tijd heb ik gekolved. Dit wil ik blijven doen. (Borstvoeding lukt nog niet, ze kunnen nog niet goed iets eruit krijgen. daarnaast heb ik erg veel pijn aan mijn tepels).

Maar mijn productie begint ineens heel erg terug te lopen.... Terwijl hun voedingen juist omhoog gaan. Vorige week was mijn productie nog rond de 800-900 ml per dag. En nu haal ik net de 600... :( Terwijl ze inmiddels samen al 880 drinken.

Ik kolfde 6 a 7 keer per dag met de Medela Freestyle. Inmiddels kolf ik vaker en probeer ik om de 2 uur te kolven. Ook heb ik een paar avonden gecluster kolved, maar dit leverde niet meer op. Maar ook om de 2 uur levert nog niet veel op. Had ik vorige week nog rond de 350 met 2 keer kolven. Haal ik dat nu niet eens met 4 keer kolven.

Daarnaast heb ik dus steeds erg last van mijn tepels, vooral na het kolven als ik dan een bh of 's nachts een shirt aandoe. Als er iets langs schuurt verga ik van de pijn. De LK heeft me doorgestuurd naar de huisarts voor een antibiotica zalf. Het is nl geen spruw en mijn borstschild is goed (mt 27). Hier kan ik echter pas dinsdag terecht :(

Dus mijn vragen:
    1. Hoe kan ik mijn productie verhogen? Wat zijn er nog voor tips en trics. Kan ik mijn voeding eventueel aanpassen? Ik probeer mijn rust te pakken maar met de kids nog in het ziekenhuis en telkens op en neer pendelen valt dat toch wat tegen.
    2. Iemand nog enig idee hoe ik mijn tepels minder pijn kan laten doen? Ik smeer er trouwens al na elke kolfbeurt moedermelk en als dat droog is smeer ik er purelan op.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Om productie te verhogen zijn er diverse middelen verkrijgbaar: bijvoorbeeld MotherLove Motherlove : Motherlove more milk special blend
    (neem even contact op: er zijn diverse blends, dus overleg waar jij het meest baat bij zult hebben)
    Fenegriekcapsules (bij reformdrogist)(LET OP: niet bij diabetes gebruiken)
    of Domperidon (zie info hier: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie vergroten - Domperidon [1])

Een medela freestyle is een kolf voor op het werk: dit is niet dezelfde kolf als waarmee je een productie hoog houdt. Is het een nieuwe kolf of gebruikt? Vraag of je lactatiekundige hem doormeet.

Waar komt de pijn in je tepels vandaan: heb je het hier met de lactatiekundige over gehad? Wanneer speelt de pijn op: hoe lang houdt het aan: waar voel je het: is het over na het kolven of blijft het nog? Speelt pijn ook op tussen kolfmomenten.
    Wat zie je aan de tepels: voor, tijdens, na voeden. Na tijdje rust. Heb je mogelijkheid van vaatkramp besproken?

Ik zou zeggen: terug overleggen met lactatiekundige! Zij heeft jullie situatie meer in beeld dan ik zonder jullie te zien.
    En kijk even kritisch naar je kolf. (ik ga er even van uit dat je kolft volgens schema? afwisselend met massage)

Tot slot: weet dat donormelk een mogelijkheid is. Moedermelknetwerk.nl kan je verder informeren.

Succes: veel huid op huid en bij je kindjes zijn: daar 'voedt' je ze ook mee in dit stadium!

Deel Deze Pagina