Wat is verstandig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Within, 6 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Within

Within Niet meer actief

Ik heb zojuist het resultaat van mijn bezwaar bij het UWV gekregen..

Kleine situatieschets; Ik ben door fibromyalgie gestopt met mijn werk als huishoudelijke hulp, omdat dit voor mij veel te zwaar werd. Ik had al minder uren, maar het ging gewoon niet meer.

Op 31 juli ging ik ziek uit dienst, een ZW uitkering volgde. In September moest ik mij verantwoorden bij het UWV en deze keurde mij volledig goed om te gaan werken.

Daar heb ik bezwaar tegen ingediend. Hoofdrede; Op moment van typen lig ik in bed in een revalidatiecentrum, waar ik net mijn eerste week achter de rug heb in het pijnteam. (omgaan met FM dus)
    Ik zit hier 8 weken, en heb daarna nog 8 weken nazorg waarbij ik 2x per week hierheen moet.

Het bezwaar is afgewezen..

En wel om de rede dat ik gezond oog, niet vermoeid oog en psychisch wel problemen heb maar dat niet in de weg zit.
    Het feit dat ik nu hier 8 weken zit was volgens het UWV niet van belang. het rapport klopt voor geen meter en er staat nog net niet letterlijk dat ik lieg over mijn klachten omdat er tijdens het gesprek niks naar voren is gekomen.
    (dat ik na het lichamelijk onderzoek niks meer kon en van ellende op bed lag heeft ze natuurlijk niet gezien)

Ik heb net even zitten janken, want ik heb nu dus gewoon sollicitatieplicht. Ik ben hier de hele dag bezig met therapieën en aan mezelf werken, waar moet ik in vredesnaam de tijd vandaan halen om te gaan solliciteren? Sowieso, dat kan ik er nu gewoon niet bij hebben...

Nu kan ik binnen 6 weken bezwaar indienen bij de rechtbank in Utrecht.. maar heeft dit nut? Is dat het waard?
    Overigens is het wel zo dat mijn uitkering afloopt in maart (krijg maar 6 maanden) en dat ik dan net klaar ben met mijn revalidatie.

Een heel verhaal dus, in een notendop. Wat zouden jullie doen?

2. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Het UWV erkent Fibromyalgie niet als diagnose, dus je kunt het wel aanvechten maar dat is echt nutteloos. Ik had (want dat was het bij mij dus niet) ook de diagnose fibromyalgie en heb in precies hetzelfde schuitje gezeten (ook revalidatie en sollicitatieplicht), maar uiteindelijk heeft het me erg veel energie gekost en niks opgeleverd. Ik denk dat je je energie nu beter kunt gaan gebruiken om te revalideren, de fibro patienten die ik ken hebben allemaal erg veel baat gehad bij de revalidatie, dus dan zou je daarna kunnen beginnen met rustig weer aan het werk gaan. Als het goed is kun je wel uitstel van sollicitatieplicht krijgen nu omdat je intern in het revalidatiecentrum zit, dus dat zou ik wel even aanvragen.

Succes met je revalidatie.

3. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ik zou naar het gratis juristenloket gaan (volgens mij in alle grote steden wel aanwezig? Weet iemand dat?) en ik zou vragen hoe ver ik daarmee kan gaan. Ik heb wel eens gehoord dat iemand zoiets voor de rechter heeft laten komen en gewonnen heeft.

Volgens mij is er op UWV kantoren ook foldermateriaal te vinden van mensen die je hier ook goed bij kunnen helpen. Met alles wat wel mogelijk is. En ik weet niet of het werkt, maar hier op het forum kan je ook advies vragen aan het UWV: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-uwv-webcareteam/259038-uwv-webcareteam-stelt-zich-voor.html Misschien kan je hier ook wel bij geholpen worden. Niet geschoten altijd mis.

Succes met revalideren en hopelijk in de toekomst een baan die wel goed bij je past en waar je dan een beetje lol aan kan beleven.

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Idd juridisch loket bellen voor info.

Succes en sterkte met revalideren!

5. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    FM is helaas een ondergeschoven kindje en zal dat ook blijven.
    Het is zeer moeilijk aan te tonen, alleen d.m.v. drukpunten.
    Heel veel artsen staan er nog sceptisch tegenover en wordt het een verzamelnaam voor vage klachten genoemd.
    UWV doet idd helemaal niets met deze "diagnose". Helaas!!
    Want er zijn er velen (ook ik) die fm hebben en zelden serieus genomen worden. Ondanks alle therapieen die er zijn e.d.
    Niet te zien, dus moeilijk te geloven, zoiets denk ik.

6. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Fibromyalgie word net als bijv het chronisch vermoeidheidssyndroom niet erkent als echte aandoening door het UWV, maar meer iets wat tussen de oren zit. Ben dus bang dat je hun mening niet kan veranderen, het is bij hun bijv een gegeven dat vast staat

Het UWV geeft bijv alleen een uitkering bij (volgens hen) erkende ziektes

Ik heb een wajong uitkering voor mijn autisme/ADHD en nog een aantal zaken, en als ik 6 weken in een revalidatiecentrum zou zitten of opgnomen zou zijn in het ziekenhuis moet ik dat melden en word de uitkering zelfs stopgezet. Dus het feit dat je nu aan het revalideren bent telt voor hen denk ik ook niet, want stel je hebt dus een uitkering, dan word deze dus gewoon stopgezet als je langer dan 6 weken bent opgenomen

Ik denk dat het UWV gewoon een soort lijst heeft waar alle aandoeningen op staan die volgens hen erkend zijn en een reden tot afkeuren zijn, en een aantal ziektes wat voor hen een soort "tussen de oren ziektes" zijn zoals FM, en cvs :(

7. SeaShell

Ps: waarom ben je gestopt met werken als ik vragen mag? Was misschien slimmer geweest om in de ziektewet te blijven (wat 2 jaar kan aanhouden) je bent immers "ziek". Je had dan nog een paar jaar door kunnen beuren. Ook hadden ze dan wellicht aangepast werk voor je gezocht?

Ik zou dus nooit ontslag pakken als ik ineens arbeidsongeschikt zou worden, maar mooi in de ziektewet gaan. Je kunt er immers niks aan doen dat je ineens ziek word.

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    hmmz wel raar mijn moeder is overigens wel afgekeurd voor fibromyalgie die heeft het gekregen na de geboorte van me broer nu 27 jaar geleden ze weet dit nu pas sinds 12 jaar en is ongeveer 8 jaar geleden toch echt afgekeurd en nog steeds dus wel apart dat ze je nu niet afkeuren al is het voor 1 jaar terwijl je druk bezig bent om er beter van te worden.
    dat snap je soms niet mensen die er alles aan doen therapie volgen en dergelijke dingen en revalidatie die worden gepakt op zulke dingen mensen die liegen en bedriegen krijgen alles voor elkaar grr

9. SeaShell

De regels zijn zo aangescherpt Bengeltje!

5 jaar geleden werd je bijv bij borderline, manish depressiviteit, autisme, ADHD etc zowat direct afgekeurd, en nu word je daarop zelden afgekeurd. De regels van de WIA (voorheen WAO) en wajong zijn ontzettend aangescherpt

Enkele jaren geleden keken ze juist naar wat je niet kan, en nu kijken ze juist naar wat je wél kan

Helaas kan je enkele jaren geleden niet meer vergelijken met nu

Tegenwoordig zetten ze je nog allicht aan het werk. Ken zelfs gevallen van mensen die zowat blind waren die gewoon moesten gaan werken, of mensen die vrijwel in de laatste fase van kanker zaten. Tegenwoordig vinden ze altijd wel iets wat je wel kunt (volgens het UWV dan hè) als je bij wijze van spreke maar postzegels kan plakken of een vliegengordijn of pennen in elkaar kan zetten, vinden hun dat al genoeg om te zeggen dat je gerust werk kunt vinden

10. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Op zich vind ik dit dus wel heel positief, je moet met elkaar ook kijken naar wat er wel kan. Er zijn zoveel mensen met een uitkering, als je kijkt naar het onvermogen dan is er straks geen enkele manier meer om de mensen die het écht nodig hebben van levensonderhoud te voorzien. Ik ben ooit rond mijn 18e begonnen met een diagnose bordeline, inmiddels is dat gewijzigd in ADHD. Ik heb trouwens zelf altijd gezegd dat het niet klopte, maar éénmaal zo'n stikker en je hebt hem.

Die laatste fase van kanker lijkt me wel heel extreem? Heb je daar voorbeelden van?

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Je kan altijd een tweede beoordeling aanvragen(andere arts/nieuw lich. onderzoek), maar of je daar wat mee opschiet, dat weet ik niet.

maar als het rapport niet klopt zou ik zeker daar wel een reactie op laten volgen. Met bijlage van wat verkeerd staat, een volledig medisch dossier bijvoegen, aanvragen bij alle artsen waar je ooit bnt geweest en laat je huisarts een uitdraai maken van jouw status. dan hebben ze een mooie tijdlijn.

ik zou indd. gaan voor uitstelling van sollicitatie plicht en dan kijken wat na de revalidatie mogenlijk is. kunnen jullie het financieel redden zonde jouw inbreng?
    Zo niet, sociale dienst in jouw gemeente (laten) bellen of je van hun financiele zou kunnen krijgen.

12. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    vreselijk vervelend (op zn zachtst gezegd) dat je bezwaar is afgewezen.
    Mijn man heeft 2,5 met rugklachten deels in de ziektewet gezeten, 2 operaties gehad waarna het niet eens veel beter ging.
    Maanden na de 2e operatie kon hij pas beginnen met revalideren maar toen hij daar net mee begon, kwam hij precies in de periode dat de 2 jaar ziektewet afgelopen was en hij op keuring moest voor de wia.
    Op zich geen probleem natuurlijk. Bij hem was het wel duidelijk wat hij had, was ook aantoonbaar door middel van verschillende mri scans en uiteraard alle gegevens van neurologen & chirurgen aan het uwv doorgegeven.

Maar zelfs al was het een duidelijk verhaal, ze hebben hem toch afgekeurd voor de wia. Gevolg was een ww uitkering, dus gelukkig nog wel een uitkering, maar wel met sollicitatieplicht.
    Hij heeft een werkcoach toegewezen gekregen, hij is hier op gesprek gegaan en die heeft toen tijdelijk de sollicitatie plicht stop gezet zodat man kon gaan revalideren.
    Dat heeft hij gedaan en toen het beter ging, is hij gaan solliciteren.

Nu snap ik heel goed de fb een heel anders iets is dan een hernia, maar wat ik hiermee wil zeggen: ik denk dat naar de rechtbank gaan je heel veel energie en tijd kost en waarschijnlijk levert het niks op.
    Ga je richten op de revalidatie en probeer via een werkcoach je sollicitatieplicht stop te zetten tot je klaar bent met je revalidatie.

Jaren geleden zijn ze idd heel streng geworden. Ze kijken nu vooral naar wat je wel kan, en vergeten je beperkingen. Dit is wat wij gemerkt hebben. Arts vroeg mijn man : kan je lopen, kan je staan, kan je zitten. Antwoorden hierop waren: ja dat kan alleen niet te lang achtereen, en de conclusie was: dan kan je dus werken.
    Ze vergeten dat je ook een hoop beperkingen hebt.
    Ik vind het goed dat ze kijken wat je kan maar niet goed dat ze voor de rest veel over het hoofd zien en op basis hiervan hun conclusie trekken.
    Ze hebben bij mijn man niet eens contact gehad met de artsen of medische gegevens opgevraagd dus eigelijk hebben ze niet eens een volledig beeld.

Heel veel sterkte met de revalidatie en ik hoop dat je eruit komt met het uwv!

13. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Het UWV kan echt meedogenloos zijn vind ik. Heel frustrerend. Ik heb destijds bezwaar gemaakt op afwijzing van een uitkering. Ik was in die periode ontslagen bij mijn nieuwe baan, omdat ik zwanger was. Hier was zelfs door getekend door de werkgever (dombo's.. en er toch mee weg kunnen komen, onbegrijpelijk). Tijdens mijn verlof en zwanger zijn ben ik dus bezig geweest uitzoeken of een rechtszaak hierin zou kunnen helpen. Begonnen bij de commissie voor gelijke behandeling. Mijn gelijk gehad, maar dat wilde nog niet zeggen dat ik een rechtszaak zou winnen. Ik had de energie niet meer, maar ook het lef niet. Dit hele geintje heeft ons heel erg veel geld gekost en nog veel meer dan dat. Al deze bewijzen en alles, waren voor het uwv nog steeds geen omstandigheden om mij een uitkering te geven. Ik had nog twee weken moeten werken om te voldoen aan de 26 uit 36 weken eis en omdat ik bij mijn vorige werkgever ontslag had genomen, door verhuizing omdat mijn man in NH woonde (terwijl dat soms dus juist een meewerkende regel is), en mijn werk 150 km enkele reis was, was ik verwijtbaar werkloos. Tot op vandaag heb ik er geen vrede mee. Ik moest eerder aan het werk dat dat ik eigenlijk kon. Ik moest eerder met verlof, de ziektewet in, omdat ik niet meer mocht werken van de gyneacoloog (beginnende zwangerschapsvergiftiging).

Ik vraag me nog steeds af of ik hier nog iets mee kan.

Ik hoop van harte dat jij de kracht kunt vinden te vechten voor je recht. Ik kon uiteindelijk niet meer. Het is werkelijk belachelijk. Wat ik me alleen afvraag is; waar heb je bezwaar tegen ingediend? En zit je in de ziektewet of heb je ontslag genomen? Dat je een uitkering hebt tot maart, is al heel wat. Sterkte!

14. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    zoals ik je ook al in een pb stuurde MEE maakt meedoen mogelijk. Ondersteuning bij leven met een beperking. - MEE die hebben mij heel erg goed geholpen bij het bezwaar en recht zaak ze hebben daar jurdisch medewerkers die altijd dit soort zaken doen tevens word dit betaald door het rijk .
    je kan ook kijken op www.rechtsspraak.nl om te kijken of zo,n zaak al is heeft gedient en wat de uitkomst was.

bezwaar maken is gewoon lastig en de rechtzaak hellemaal .
    ik zou echt naar het mee bellen die helpen echt super goed, tevens vecht voor je recht heel veel mensen zegen bij een bezwaar ik neem het maar , maar ook het uwv kan er naast zitten en je bezwaar word bekeken door een medewerker van het uwv ( wil niet zegen dat dit altijd fout is ). een rechter is niet indienst van het uwv en zou dus oprecht en open naar de hele situatie kijken

15. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Ik denk dat ik niemand hoef uit te leggen wat voor smerig volk het UWV is. Ik zal je ons verhaal maar besparen, uiteindelijk hebben wij gelijk gekregen en al het geld + rente wat wij al ruim 5 à 6 jaar terug hebben lopen betalen terug gekregen. Maar ook wat wij aan ons Juridisch adviseur hebben betaald hebben we gedeeltelijk terug gekregen. Daar kun je een hele mooi bruiloft voor houden (hebben we deel voor gebruikt).

TS ik zag alleen dat je ver weg woont. De Juridisch adviseur die ons heeft geholpen is een oud werknemer van het UWV en die kent echt alles. Het kost wel €120 excl. BTW. Je moet het kunnen betalen dat weet ik.
    Hij is nu weer bezig voor ons krijg weer een brief dat we moeten betalen terwijl we amper uitkering hebben ontvangen. Zo is hij ook voor een nichtje bezig die krijgt ook geen uitkering voor de reuma. Maar gewoon in gevecht met ze gaat.

Ik weet niet of zomaar een internet adres kan neerzetten maar mocht je die willen weten doe dan maar een pb dan krijg je adres.

Suc6 ik weet hoe moeilijk het is. Het doet me soms gewoon zeer hoe zij met mensen om gaan.

groetjes
    Yvonne

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mocht je tegen het einde van de indientermijn aanlopen voor je op een rijtje hebt wat je wilt doen, dan kun je ook pro forma beroep aantekenen en aangeven dat je de gronden later zult aangeven. Dan ben je wel binnen termijn, maar krijg je iets langer de tijd om er over na te denken.
    Verder denk ik dat beroep aantekenen zeker wat kan opleveren. Daar kun je op verschillende punten hulp bij krijgen, dan kun je samen de onderbouwing verzorgen. En kijk idd naar andere vergelijkbare zaken.

Deel Deze Pagina