hebben jullie bedacht wat je wel of niet wilt bij je uitvaart?

Discussion in 'De lounge' started by mamabri, May 10, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het nichtje van mijn man is van de week overleden op 38 jarige leeftijd. Zij laat, behalve haar man, ook nog een peuter en een kleuter achter :( Maar, doordat zij ziek was, heeft zij wel haar hele uitvaart van te voren al geregeld. Welke kist, wat voor auto etc.

Dit zette mij aan het denken, wat ik eigenlijk zelf wil als ik overleden ben. Sommige dingen wist ik al wel natuurlijk. Zo wil ik begraven worden in het wit, een witte kist, een witte auto en absoluut geen bloemen, of in ieder geval geen bloemstukken. En na de begrafenis mogen ze van mij een mooi feestje geven ;)

wit, omdat dit voor mij symbool staat voor een nieuw begin. Ik geloof nl dat de dood het begin is van een nieuw (eeuwig) leven. Ik wil geen bloemen (of hooguit halen ze wat roosjes bij de Aldi die ze erop leggen :)) omdat ik het doodzonde vind om honderden euro's uit te geven aan bloemen die maar een paar uur gebruikt. Bovendien ben ik van mening dat je me beter bloemen bij leven kan geven, want dan heb ik er nog een beetje plezier aan :p

Ik wil dit ook eens vastleggen op papier, want je weet maar nooit en het ook eens helemaal doorspreken met mijn man (al weet hij uiteraard wel een deel van mijn wensen)

Nu ben ik benieuwd of jullie ook dingen hebt bedacht die je wel, of juist niet wil. En heb je dit op papier staan bijv?

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ja wij hebben er allebei over nagedacht en hebben een document opgesteld (staat gewoon op de computer). Maar zo weten we wel van elkaar wat we wel of niet willen.

3. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

Aug 22, 2014
    1,297
    75
    48
    Gecondoleerd!

Ik wil ook graag een witte kist.
    En ik wil graag Gecremeerd worden.
    Ik wil geen koffietafel met cake, maar maak een feestje.

Dit wil ik binnekort allemaal op papier Zetten mijn man weet al wel hoe ik het wil.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

En hebben jullie dan ook nog bijzondere wensen? (of zoals in mijn geval een beetje "aparte" wensen? ;))

5. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

Dec 9, 2008
    1,518
    229
    63
    Ik wil een mooie auto geen vw bus.
    Ik wil witte met gele bloemen. Een gewone kist.
    Een kerkdienst daarna crematie en daarna urn begraven op begraafplaats.
    Ik wil bepaalde nummers gedraaid hebben. En qua koffie tafel etc mag mijn man zelf bepalen.
    Ik weet ook wat mijn man wil.

6. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Bij mij staat alles al vast. Van welke muziek tot welke kaarten.. Ik wil alles zo goedkoop mogelijk. Bedoel ik ben dood... Dat hoeft geen bakken geld te kosten, ga er aub voor op vakantie ofzo. Wel zou ik graag een witte kist willen waar men op kan schrijven mochten ze dit willen. Voor de rest goedkoop, goedkoop, goedkoop. Geen bloemen ofzo vind dat zulke onzin (voor mij!)

Oh en geen koffietafel.. Wat een dure bedoeling:)

Ik heb het echt gezegd en geschreven.. Gooi mij in een zak en ga op vakantie, maar herinneringen, rouw, feest en voor geniet!

7. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Ik hoop dat ze met z'n allen de polonaise lopen en daarna een koud biertje gaan drinken.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ja ik heb alles vaststaan, al heel lang. Wel toevallig laatst wat aanpassingen gedaan.

Auto maakt mij echt niets uit. Maar ik wil wel in een mooie witte kist liggen. Laatst erbij gezet dat de kindjes die mogen versieren, mochten ze nog klein zijn.
    Ik wil het liefst geen sprekers of alleen m'n vriend die iets zegt. Verder niemand. Alleen muziek.
    Oh en een besloten crematie. Vind het altijd zo stom als er mensen bij een begrafenis zijn die je al jaren niet gesproken/gezien hebt.
    En na de ellende wil ik geen trieste bedoeling maar wil ik dat ze lekker gaan borrelen ergens.

We hebben allebei onze wensen en muziek keuze opgeschreven en dit ligt in de kluis met nog wat andere belangrijke papieren.

9. RAppel

RAppel Fanatiek lid

May 2, 2014
    1,157
    192
    63
    Nee helemaal niet eigenlijk. En dit omdat ik vind dat mijn omgeving dan mag kiezen wat voor hen goed voelt. Wat ik dan allemaal wel of niet zou willen, doet er niet meer toe, ik ben namelijk dood.
    Het enige dat ik dus wil is dat mijn man en kinderen het inrichten zoals het goed voelt voor hen. Ik wil ze niet verplichten tot iets wat voor hen misschien helemaal niet goed voelt, of niet betaalbaar is omdat ik het anders wou.
    Straks voelen ze zich dan heel rot daarover omdat het niet loopt zoals ik het had vastgelegd.

Nee, van mij mogen ze zelf kiezen hoe en wat. Al hoop ik natuurlijk nog zo'n 80 jaar te leven.

10. Veera

Veera Niet meer actief

Nee, helemaal niets. Zowel begraven als cremeren maakt me doodsbenauwd (;)) Ik vind t ook moeilijk om over na te denken omdat als ik echt besef dat dat ooit gaat gebeuren, ik in paniek raak.
    Waar zou je zoiets eigenlijk moeten laten vastleggen? Want ik zou ook graag eens vastleggen wat er na evt overlijden zou moeten gebeuren met dochter..

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,212
    35,979
    113
    Nee, het boeit mij helemaal niks namelijk, ik geloof niet in leven na de dood, dus ik merk er toch niets meer van. Dat mogen de nabestaanden bepalen.

12. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ja al vanaf dat ik de uitvaartverzekering heb.
    Ik wil niet te veel poespas, gewoon een goedkope kist en evt. dat de kinderen de kist kunnen kleuren etc. geen bloemen en geen toespraken enz. wel een rouwdienst in de kerk.
    Het liefst in besloten kring, maar voor de familie (man/kinderen) is het natuurlijk wel fijn als er anderen zijn om te steunen.

13. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    Mij maakt het echt helemaal niets uit wat er met me gebeurd na mijn dood.... Mijn man en kinderen kunnen zelf bepalen wat zij fijn vinden!

14. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Nee ik laat het aan mijn man en kinderen. Het Is hun afscheid van mij. Al draaien ze carnavalsmuziek en leggen ze mij in een kartonnendoos. Als hun zo goed afscheid kunnen nemen prima. Ik maak het toch niet mee

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,879
    5,131
    113
    Wij hebben een aantal jaar geleden alles vastgelegd.
    Bijvoorbeeld dat ik een witte kist wil, de muziek, de auto en dat ik weinig bloemen wil. Verder weet mijn man ook wie ik erbij wil hebben en wie ik wil laten spreken, en andersom weet ik dat ook. En we willen beide achteraf een borrel ipv cake en koffie.

16. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ja hier hebben wij het erover gehad vooral omdat wij in spanning zaten of mijn ziekte de ernstige vorm (binnen paar jaar overlijden) heeft of niet.
    Hier wordt het een witte kist, witte jurk (trouw?), witte bloemen en kaarsen. En ik wil gecremeerd worden en dan de as verwerkt in grond waar een boom (ik wil kersenbloesem) uit groeit. Dit mag mijn gezin planten waar ze willen :) Verder mogen zij bepalen hoe en wat.
    Hier voornamelijk wit om dezelfde reden spiritueel gezien en vind het heel rust gevend.

17. Tigra

Tigra Bekend lid

Dec 15, 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn nabestaande mogen beslissen hoe ze mijn uitvaart willen. Als ik dood ben krijg ik er toch niks van mee. Ze mogen de vrijheid hebben om me te gedenken zoals zij willen.

Ik vind bijvoorbeeld begraafplaatsen helemaal niks. Dus als mijn man eerder overlijd dan ik, dan hebben we afgesproken dat ik hem laat begraven op een natuurbegraafplaats. Dat vind ik mooi, zo in de natuur zonder steen enz. Mijn man vindt begraafplaatsen wel heel mooi, dus hij begraaft mij wel daar.

18. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

Sep 13, 2013
    1,100
    197
    63
    Female
    Ik heb dit wel al bedacht en gedeeld ja. Ik vind vooral de muziek belangrijk, omdat bepaalde liedjes erg belangrijk voor me zijn.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik heb het voor mezelf vastgelegd bij dela en dat kan je dan uitprinten. Ik wil begraven worden in een simpele kist, bloemen moeten ze zelf weten. Koffie met cake is ook prima, vinden de kinderen en mijn man erg lekker ;). Ik wil begraven worden op een natuurbegraafplaats, we zijn daar in de buurt ook getrouwd en je kan daar ook op vakantie. Als de kinderen nog klein zijn wil ik dat een paard en wagen de kist naar de plek brengt (de jongste is dol op paarden en dit is het laatste wat ik dan voor haar kan doen). De muziek heb ik ook al vastgelegd maar weet ik nu niet allemaal, wel afscheid van Marco Borsato. Als ik iemand iets wil zeggen vind ik het prima, moeten ze zelf weten.
    Voor mijn man zou ik het zelf moeten bedenken, maar weet al wel een liedje dat hij zou willen en voor de rest wil hij het heel simpel.

20. Twingia

Twingia Fanatiek lid

Dec 7, 2013
    1,151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik wil begraven worden op een natuurbegraafplaats. Omdat deze nooit worden geruimd.

Share This Page