Vader bij het kraambed als je uit elkaar bent!?!

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Burnst, 6 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Burnst

Burnst Lid

5 apr 2011
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    De vader van mijn kind en ik zijn 12 weken geleden uit elkaar gegaan. Ongeacht de ongemakkelijke situatie en moeilijke communicatie wil ik hem zo veel mogelijk betrekken bij de komst van zijn eerst zoon.

Hier hoort bij dat hij langs mag komen als ik bevallen ben (in het ziekenhuis) en in de kraamperiode. Ik wil hier wel duidelijke afspraken over maken zodat iedereen weet waar hij aan toe komt en om onderhandelingen en (extra) spanningen te voorkomen in deze periode.

Het is voor mij mijn eerste kindje en weet (behalve wat ik uit boeken heb) totaal niet wat ik moet verwachten. Heeft iemand tips of ervaring? ik hoor het graag!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Volg jullie gevoel! Ik zou zelf denken; het is ook het kind van je man, ookal zijn jullie uit elkaar. Als ik zie hoe overrompeld mn man wwas, de eerste dagen na haar geboorte.... Maar volg jullie gevoel! Misschien kan je ex bijvoorbeeld bij de baby zijn ( beneden? ) als jij lekker ligt te rusten? Dat vond ik erg fijn, als ik kon rusten en de kraamzorg of mn man met de baby beneden was ( Ik heb een keizersnee gehad en mn dochter was een huilbaby, door koemelk allergie, dus geen allerdaagse situatie natuurlijk! )

3. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Gaat hij het kindje ook erkennen dan of wordt het "jouw" kindje?
    Dat maakt de situatie misschien ook nog weer anders.

Zou je gevoel volgen en hem laten komen wanneer jij dat wilt.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat een pasgeboren baby heel veel slaapt en dat een dag vooral in het teken van slapen en voeden staat.
    Als je baby slaapt wil je dan dat hij er is?
    IK ben geen voorstander van baby;s uit hun bed trekken , dus dat is heel persoonlijk.
    Je zou met hem kunnen afspreken dat hij bijv helpt met het in bad doen.
    Ga je borstvoeding geven of kunstvoeding want dan kan je hem bijv een voeding laten doen.
    Mijn man was overdonderd bij onze beide kindjes. Maar eerlijk is eerlijk hij heeft voornamelijk voor mij en bij de tweede voor de eerste gezorgd.
    Spreek met hem af dat hij je in je kraamperiode 's ochtends belt en dat jullie dan afspreken hoe of wat.
    succes!

5. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik zou het er van laten afhangen hoe je uit elkaar bent gegaan en hoe groot zijn betrokkenheid tijdens je zwangerschap was. Als hij respectloos tegen je doet zou ik hem maar laten afwachten. Als hij betrokken is zou ik hem meteen laten komen.

6. Burnst

Burnst Lid

5 apr 2011
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor de tips! hier heb ik zeker wat aan. Aangezien het mijn eerste is weet ik niet zo goed wat ik van de kraamweek moet verwachten. Behalve dat mijn gevoel zegt dat rust belangrijk is voor zowel mijn zoontje als mij, en dat ik zoveel mogelijk stress wil voorkomen.

Erkennen en achternaam is een moeilijk en stressvol punt gezien zijn houding en gedrag de afgelopen 34 weken. Misschien is het inderdaad een goed idee als hij om de dag dag langs komt om de kleine in bad te doen. De kraamverzorgster kan hem hier in begeleiden en ik wil zelf zo min mogelijk contact met hem (ik hoef hem zeker niet aan mn bed als ik lig te slapen). 3x in de week een uurtje de eerste weken lijkt mij schappelijk... Of niet?

7. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik vind je echt meer dan schappelijk!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    #8 deepfreeze, 9 apr 2011
    Laatst bewerkt: 9 apr 2011
    Misschien kun je met de kraamverzorgster dat ook afspreken. Dat je man 3 keer komt, bijv een keer om de kleine in bad te doen, misschien 1 keer met zijn ouders? En nog een keer om te kijken ofzo.. En dat jij op die moment even rust op bed, maar dat de kraamverzorgster een oogje in het zeil kan houden?

Misschien dat het in ieder geval voor jouw gevoel fijner is.

Het is allemaal toch al nieuw, voor jou, voor hem. Ik zou zeker de eerste weken gewoon op gevoel, kijken hoe het gaat. Hoe het met de kleine gaat. Hoe het met jullie samen gaat. En daaruit kijken hoeveel bezoeken werkt voor jullie.

Edit: ons kleintje ging maar om de dag in bad. En ik neem aan dat je dat zelf ook wel met de kraam wil oefenen. Dus elke keer de papa het laten doen is misschien niet zo handig ;)

9. fafje

fafje Niet meer actief

bij mij ging het zo...1e dag dat de kraamverzorgster er was, namen we alles door, wat wel en niet de bedoeling was...en ook hoe ik het graag wilde...

Daarnaast maakte ze een soort schema, hoe laat zij kwam., wat ze dan ging doen enz...
    je baby heeft in die 1e week geen vast ritme nog...dus wat dat betreft is het wel lastig...je zou kunnen afspreken en kijken of het handig is als ie alleen ff zo tussen 8 en 12 ergens een uurtje komt...

badje is zeker ene leuk moment voor de papa, alleen dit gebeurd mss maar eens in de zoveel dgn...
    Ik zou het even aankijken en goed afspreken met je kraamhulp, ik had er zo 1 die echt alles regelde...dus geef dat lekker aan ;)

spannend hoor, maar lijkt me ook pittig, komt je moeder/ouders ook helpen?...mss kunen zij wat communiceren met je ex

10. Burnst

Burnst Lid

5 apr 2011
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik woon momenteel bij mijn ouders in (je moet toch wat als je vriend je het huis uitzet terwijl je 20 weken zwanger bent en het huis op zijn naam staat :-s) Momenteel is communiceren niet eens een optie op advies van mijn VK. Hij bezorgd met te veel stress :(

Ik hoop ook zo'n kanjer van een kraamverzorgster te hebben :) lijkt me fijn om juist dit even uit handen te geven. Ik zat inderdaad aan bezoektijden voor hem tussen 10:00 en 13:00 te denken en voor andere vistie tussen 16:00 en 20:00. (het lijkt me niet heel wijs hem tegelijk met andere visite in huis te hebben aangezien mijn familie en vrienden hem wel wat aan kunnen doen na alles wat er is gebeurd).

11. fafje

fafje Niet meer actief

nee idd zeg!

hmm maar nu kan je mss nog niet veel van voorstellen, maar de hele dag mensen over de vloer is behoorlijk zwaar!
    ik zou met hem afspreken, hem aan te geven wanneer jij het wilt..,
    Je ouders zijn er natuurlijk sowieso en dan nog es visite...en je moet ook echttttt rusten! Denk echt aan jezelf en je kindje!

je zou em ook kunen bellen op de dag zelf, als je kindje bijv bijna een voeidng krijgt en dan kan hij es verschonen en laten boeren ofzo weet ik veel haha....

ehct ontzettend klote, en laat em zeker niet teveel stress bezorgen!!

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik denk ook dat echt de hele dag bezoek teveel van het goede is. Ik heb in de kraamweek (en óók de weken erna) elke dag zeker 1,5 à 2 uur geslapen tussen de middag. Houd er rekening mee dat je moet bijkomen van de bevalling (is hard werken ;)) en dat je gebroken nachten hebt. Die extra slaap op de dag heb je echt wel nodig. Ik zou hem niet de keus laten wanneer hij kan komen (tussen 10.00 en 13.00 bijv.), want dan weet je nog niet waar je aan toe bent, maar gewoon tegen hem zeggen dat hij mag komen van bijv. 10.00 - 11.30. Dan kan jij daarna nog even lekker zelf van je kindje genieten, rusten en dan 's middags nog wat visite laten komen. Maak het niet te druk voor jezelf, je kraamweek is echt om tot rust te komen. Pak die rust!

13. tulip

tulip Niet meer actief

meid, wat vind ik je sterk. Begrijp dat er een hoop gebeurd is en dan nog wil je alles goed laten verlopen, super compliment voor jou.

Weet je wat misschien ook nog een tip is??? Even het kraambureau bellen en de situatie uitleggen. Ze weten natuurlijk niet wanneer je gaat bevallen en wie er dan beschikbaar is, maar stel dat ze net zo'n stoere tante op wacht hebben, dan kiezen ze daar misschien eerder voor bij jou dan iemand die net klaar met de opleiding is ofzo???

14. Burnst

Burnst Lid

5 apr 2011
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames, enorm bedankt voor de tips! ik hoop inderdaad een pitbull van een kraamverzorgster te krijgen die mij helpt waken voor mijn eigen rust maar ook voor die van mijn lieve kleine mannetje.

Ik zal zeker even contact met de kraamzorg opnemen om dit alles door te spreken.

Er is 1 voordeel aan deze situatie, mijn ouders helpen me door dik en dun, mijn 2 zussen wonen voor het eerst sinds jaren om de hoek en willen mij met alles helpen. Dit + een kraamverzorgster geeft mij de kans volop te genieten van de kleine en verder nergens zorgen om te hebben (huishouden, boodschappen, visite te ontvangen).

Na 34 weken vol drama ga ik volop geniet van mijn zoontje en ik laat daar niets of niemand tussen komen, ook zijn vader niet. Rust is wat wij straks nodig hebben en dat heeft hij maar te respecteren. Snapt hij dit niet, dan zegt dat wederom wat over zijn inlevingsvermogen.

Nog een paar weekjes wachten en dan mag ik hem vasthouden en ik kan niet wachten tot er blijdschap en iets moois voorkomt uit al deze ellende. Mijn zoontje is meer dan welkom! Een mama die intens veel van je houdt is misschien dan niet het warme nest wat ik hem zo toewens, maar beter een lieve mama, opa en oma en tantes om hem heen dan een vader die alleen maar geintresseerd is in zijn eigenbelang.

15. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

het enige wat je zoontje zich kan wensen. De rest komt allemaal echt wel goed!! Lekker gaan genieten nu!

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Deel Deze Pagina