baby met groot hoofdje

Discussie in 'De bevalling' gestart door snoepje84, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Hallo dames

Nu ben ik onlangs allang bevallen hoor check me banner ;) maar nu heb ik een vraagje aan de mama's waarvan de baby's een groot hoofdje hebben dus op P95 of hoger. Zijn jullie of mogen jullie normaal bevallen? Ben nieuwsgierig

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Hier 2 keer op de p95 lijn. Ik ben bij de eerste met vacuumverlossing uiteindelijk bevallen, bij de tweede gewoon normaal zeg maar. Maar de reden van de vacuumverlossing was meer dat ik geen persweeen had en mijn zoon het moeilijk kreeg, dus eruit moest.
    Ik weet niet of z'n grote hoofd daar ook mee te maken had. Ik heb daar eigenlijk nooit iets over gehoord van de gyn..

(Ben trouwens met 42 weken bevallen, dus hij heeft echt maximaal kunnen groeien :D)

3. snoepje84

Bedankt voor je reactie :)

Heftig zeg meid maar is het niet zo dat je aan de keizersnede moet als t hoofdje groter is dan p95 of eerder inleiden?

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Blijkbaar niet. Er is ook nooit verder wat over gezegd . Ja toen ie geboren was, was er bij het cb paniek omdat het niet kon 'dat ie zo'n groot hoofd had' in verhouding tot de rest, dat was namelijk allemaal gemiddeld.

Maar goed, het paste allemaal hoor.
    Heb jij ook een kindje met een groot hoofd en werd daar wel wat over gezegd dan?

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook. De eerste was wel gedoe. Hij had problemen met zijn hartslag, dus met de vacuüm eruit. Dat ging wat snel, dus ik had een totaal ruptuur.. Misschien met wat meer tijd was het wel beter gegaan, nu had mijn onderkant gewoon geen tijd om op te rekken.
    Maar mijn kindje en ik zijn er verder prima uitgekomen, dus geen negatieve gevoelens daarheen..

De tweede leek op de echo op p90-95 te zitten. Achteraf viel dat mee, maar had hij zijn handje naast zijn hoofd, dus alsnog extra ruimte nodig. Dat heeft me alleen de preventieve knip gekost, verder geen bijzonderheden..

6. snoepje84

Nou bij mij was het wel ingewikkeld. Mijn kleine liep altijd netjes qua groei alles was gemiddeld totdat ik naar het ziekenhuis werd door verwezen omdat ik bloed in de urine had ze dachten aan nierstenen maar uit een echo bleek dat niet zo te zijn. (Ik was toen 37 weken) met 32 weken had ik een groeiecho maar vooralsnog liep het volgens de vk helemaal goed. De gynaecoloog heeft toen wel uit voorzorg een groeiecho gemaakt en daarop was ineens te zien dat het buikje voorliep 2 weken en t hoofdje 3 weken.. het hoofdje zat met 37 weken op P98. Ik maakte me best wel zorgen en de gynaecoloog heeft me wel terug gestuurd naar de vk met de mededeling er even maar te kijken of een normale bevalling wel ok was.. De vk vond het niet iets om zorgen over te maken maar eerlijk was ik echt wel bang het was ook me eerste kindje. Tja dan ben je al zenuwachtig laat staan als je hoort dat t hoofdje dan nog best groot was en t er nog uit moest persen. De bevalling ging goed maar een dag erna (alle pijnbestrijding en morfine eruit) kon ik niet meer lopen. Kennelijk heeft t hoofdje tijdens t persen zo me bekken naar achteren verschoven dat ik gewoonweg niet meer kon lopen en ik had een gekneusde schaambot. Best wel heavy. Maar dan vraag ik mij dus af waarom de vk me dan uiteindelijk toch op de normale manier liet bevallen terwijl t hoofdje best wel groot in omvang was. Nu ben ik gewoon nieuwsgierig naar mama's die misschien ingeleid werden of ks. Durf eerlijk gezegd de volgende keer amper te bevallen mocht ik weer zwanger worden. Heb echt een trauma meegemaakt.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb de tweede keer wel heel bewust voor er geplande ziekenhuisbevalling gekozen. Ik hebt een medium risk verwijzing gekregen. Dat betekend dat ik met de vk mocht bevallen, maar met de verpleegster van de gyn. Bij een overdracht zou de verpleegkundige blijven zodat de overdracht sneller gedaan kan worden..
    De vk heeft het wel over een keizersnede gehad, maar verwachte dat de last achteraf van een kz meer problemen zou geven dan een 2e bevalling. Er is dan al ruimte gemaakt door de eerste.

Alleen een 3e is hier niet echt te doen, omdat er zoveel litteken weefsel zit dat het niet meer te verdoven is vorige het hechten. En ik zat al tegen het plafond bij de 2e. Dus een derde zou een kz wel een optie kunnen zijn..

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik moet ook zeggen dat ik geen groeiecho's gehad heb, dat deden ze toen nog niet. Dus met 20 weken de laatste meting gehad, alleen na de 40 weken werd het vruchtwater in de gaten gehouden, meer niet. Maar met de 20-weken echo liep het hoofdje 2,5 week voor, buikje gelijk geloof ik en beentjes 2 dagen achter. Maar daar werd ook niets over gezegd. Ja, dat het waarschijnlijk genetisch bepaald is, want wij hebben allebei ook een groot hoofd.
    Ik denk ook dat het ligt aan hoe groot/breed je bekken is of het wel of niet gaat. Mijn buurvrouw had een heel klein poppetje (hoofdomtrek kleiner dan gemiddeld) en dat paste niet. Maar daar kwamen ze ook pas tijdens de bevalling achter.

Wel heel rot dat je er een trauma aan hebt over gehouden en dat het je mogelijk in de weg staat om de 2e keer natuurlijk te bevallen.:(
    Even ter opbeuring: Bij mij tweede ging het wel een stuk makkelijker, de weg is dan inderdaad gebaand. Ik heb maar 3 min. hoeven persen en kon 2 uur later weer naar huis. Slechts 1 klein scheurtje, 1 hechting. Ik heb geen ervaring met pijnstilling, dus ik weet niet of dat verschil maakt in de beleving erna.

Maar volgens mij kan je als je voor de 2e keer zwanger bent dit heel goed met je vk bespreken. Wat ik me nog afvroeg, heb je het niet gevraagd bij je nacontrole? Wat had je vk hierop te zeggen?

9. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eerste was p99, maar met 37+2 nog goed te doen; wel vacuumverlossing ivm sterrenkijkertje. Bijna 2 uur geperst.
    Tweede p95, maar met 36+5 ingeleid dus ook te overzien, geen vacuumverlossing, wel knip. Kwartiertje geperst, iets van 5 persweeen.

10. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Onze oudste liep bij de 20-weken-echo al ruim 2 weken voor in de groei, dus ook met z'n hoofdje. Zat ook steeds op of boven de P95 lijn.
    Uiteindelijk is hij geboren met een spoed ks bij 41+1, hij bleek een sterrenkijker te zijn en had bij zijn geboorte een hoofdomtrek van ruim 37 cm :$ Schijnt dat dat heel groot is.

Omdat deze uk ook weer groot wordt geschat, is er nu een ks gepland bij 38+6.

11. DNA86

DNA86 Actief lid

25 nov 2011
    410
    0
    16
    Gent
    Mijn dochter had (en heeft nog steeds) een p95 hoofdje. Het is uiteindelijk een vacuumverlossing geworden met knip omdat ik amper persweeen had en ze het moeilijk kreeg.

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn oudste had omtrek van 39,5 cm, denk dat ongeveer p95 zal zijn? Hij was sowieso qua gewicht p95 geloof ik. Hij was niet eens ingedaald dus ik was een beetje bezorgd ;), maar de gynaecoloog zei gewoon tegen mij: proefbaring. Gewoon beginnen en dan zien we wel.

Soepele bevalling, na strippen met 41+3 wkn, 4 uur waarvan 20 minuten persen. Klein beetje gescheurd, paar hechtingen waar ik nauwelijks last van heb gehad.

Dus gezien dat succes, waren nr 2 en 3 al helemaal niet meer spannend ;). Die zijn snel en soepel geboren, qua gewicht p97 en p90, wel iets kleinere hoofdjes (38 cm en 37,5 cm).

13. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja, mijn meiden hadden ook allebei een groot hoofdje (weet niet meer precies hoe groot, maar flink) en dat heeft de bevalling niet veranderd of vertraagd. Dit was absoluut geen reden om iets anders te doen. We was in beiden gevallen het redelijk in verhouding met de rest, ik had geen kleine baby's in z'n geheel.

Deze baby is daarentegen heel gemiddeld qua groei, maar het hoofdje ligt 3 weken voor. Dat voelt onnatuurlijker, maar ze vinden het nog niet zorgwekkend en doen er ook nog niets mee.

Ik denk sowieso dat de grootte van een kindje helemaal niet altijd wat zegt over de bevalling. Ik heb gehoord van supersnelle bevallingen van 10-ponders en ellenlange drama's bij kleine 5 pondertjes... Dat zegt dus weinig!

14. BallerinaN

BallerinaN Bekend lid

6 jul 2014
    751
    0
    0
    kindje maken ;)
    Thuis
    Lees even mee.. Afgelopen donderdag weer echo gehad en hoofdje loopt 2 weken voor op groei. Nu wil mijn gyn met 36 wkn een scan van mijn bekken laten maken om te zien of het gaat passen.. Ben wel benieuwd.. Het zou dus kunnen dat ik wordt ingeleid met 38 weken (wat ik niet heel erg zou vinden gezien mijn bi) of als het echt niet past een ks..

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.193
    35.895
    113
    Beide p99, ingeleid met 42 weken en spontaan begonnen met 41+1. Het is beide keren in een ks geeindigd.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.193
    35.895
    113
    Hier niet hoor. Beide kids p99 (geloof ik) hoofdomtrek was 42 cm geloof ik. Nou ja, bij mijn oudste kwamen ze er pas achter toen ik ingeleid werd met 42 weken (werd geschat op een 6-7 ponder, was een 10 ponder). Maar zelfs nadat dat was geëindigd in een ks en mijn 2e weer zo groot leek te zijn op de echo was het geen reden voor een ks of inleiding (zou je aanraden niet naar het UMCG te gaan om die reden).

Deel Deze Pagina