Vader eist 1 miljoen euro van Jeugdzorg

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Zanetti, Jul 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat kun je op basis van de info die jij quote helemaal niet beoordelen. Dus laat dit alsjeblieft gewoon bij een rechter die de volledige info gaat krijgen en de verschillende betrokken partijen ook kan bevragen op de verschillende gebeurtenissen enzo...

2. MamaG

MamaG Fanatiek lid

May 24, 2008
    1,298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Nou nou, rustig maar.
    Ik zeg toch ook als het zo is of niet dan?
    Als een kind daadwerkelijk zonder reden bij een vader weg gehouden wordt, dan vind ik dat jeugdzorg fout bezig is ja!

3. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Jeugdzorg houdt helemaal niet het kind weg bij zijn vader. Een rechter bepaalt dat, die op dat moment kijkt naar wat het beste is voor het kind. Jeugdzorg heeft veel negatieve publiciteit en het klopt dat zij fouten maken. Maar in verband met privacy mogen zij niets zeggen en hoor je altijd maar 1 kant van het verhaal. Jeugdzorg hun beleid gaat altijd uit naar wat het beste is voor het kind.

Dat de vader zijn kind niet mag zien is waarschijnlijk een reden voor. In heel Nederland is de afspraak namelijk dat er gekeken word naar de familie van het kind of het daar onder gebracht kan worden en dan pas word er naar een pleeggezim gezocht v

4. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Eens met suzzert, maar als ervaringsdeskundige, weet ik ook dat jeugdzorg een ster is om op alle slakke zout te leggen. Dat komt natuurlijk ook niet geheel uit de lucht vallen, maar dat heeft puur te maken met ervaringen uit het verleden, waarbij kinderen veel te laat uit een 'ziek' systeem zijn gehaald. Dat met alle gevolgen van dien. Of denk aan het meisje Savannah, dat helaas is vermoord door der ouders.

Wat jeugdzorg ook doet, ze zullen altijd de boeman zijn. En idd de kinderrechter bepaald op basis van gegevens van BJZ wat het beste is voor een kind. Desalniettemin, sta ik niet altijd achter de methoden van BJZ en de kinderrechter! Maar er zijn helaas genoeg ouders, die hun kroost verwaarlozen en zo van de ene rampsituatie de andere rampsituatie overhevelen.

Ik wil er wel bij zeggen, dat wat suzzert zegt, plaatsen bij andere familieleden vaak een tergend langzaam proces kan zijn. Bureaucratie is funest in veel gevallen. BJZ durft hun handen gewoon niet meer te branden.

Maar mensen vergeet ook niet hoeveel kinderen door hun ouders bij BJZ gedumpt worden, van zoek het maar uit, mij lukt het niet meer. Ouders die zich van volledige verantwoordelijkheden onttrekken, en deze later weer komen opeisen, als het beter gaat met hun kind.

5. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ooh en vergeet niet dat heel Nederland moet bezuinigen, dus jeugdzorg ook.

Daarbij komende laten we vooral handen in eigen boezem steken, want het is een feit dat de huidige Nederlander steeds vaker hulp nodig heeft van instanties, maar dit vooral ook eisen. Dat is ff offtopic ;)

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Waarom? Kan zijn dat ze moeder nu de zaakjes wel op orde heeft. En dat er bij de vader, zoals ik al eerder zei, heel andere redenen zijn om hem het kind niet te laten zien.

Is dan nog de vraag of hij het kind ook erkend heeft. Misschien heeft hij daar nooit de kans voor gehad. Dan wordt het juridisch ook heel erg lastig om dan enige rechten te krijgen.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Dit speelt al 8 jaar en de bezuinigingen nog niet. ;)
    Ik denk niet dat de bezuinigingen invloed hebben op de daadwerkelijke beslissingen van BJZ. Mogelijk wel op hun controles en opvolgacties, omdat er wellicht te weinig personeel is?

8. En gelijk heeft ie! Ik weet natuurlijk het fijne niet van deze situatie, maar ik weet wel dat Jeugdzorg een ongelooflijke KUTinstantie is, die vanalles verdraaien en zelf een heleboel dingen verzinnen!

Toen ik 16 was riep mijn psycholoog, na 4 jaar therapie, dat ik 'zelf maar met een oplossing moest komen, omdat zij het niet meer wisten'. Als ik zelf een oplossing wist voor mijn problemen, zat ik daar niet. Ik heb besloten om te stoppen met die therapie, en me te focussen op mezelf, zónder hulp van Jeugdzorg. Ik heb dat duidelijk aangegeven bij m'n psycholoog, dat ik zélf niet meer wilde omdat ik er het nut niet meer van inzag als zij zo reageerden. 3 maanden later kreeg m'n moeder een brief; Of we even bij de kinderbescherming langs konden komen, want mijn moeder zou mij weerhouden van het naar therapie gaan. Te achterlijk voor woorden!

Ik weet zeker dat het bij honderden gezinnen in Nederland precies zo gaat, en vaak nog veel erger als kinderen werkelijk uit huis worden geplaatst e.d.. Je hoort zo vreselijk veel negatieve verhalen, hele onderzoeken worden er gedaan. Hoe lang is het nu helemaal geleden dat er een reportage was over mensen die zonder diploma een sollicitatie deden bij Jeugdzorg, en zonder problemen werden aangenomen? Nee, Jeugdzorg heeft z'n zaken echt niet op orde. Zou mij dan ook niets verbazen als de vader in dit verhaal gewoon gelijk heeft!

9. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Lees hier veel over dat een rechter uiteindelijk beslist, dit klopt.
    Maar rechter volgt altijd het advies van BJZ op.

10. raspberry

@Myrthe: waar haal je dat in vredesnaam vandaan? Dat is echt niet zo! Vaak wel, maar dat heeft alles te maken met dat BJZ natuurlijk zaken niet zomaar voor een rechter laat komen.
    Maar in dit geval is het de vader die BJZ daagt en niet andersom...

11. raspberry

Ik heb samengewerkt met BJZ en ben tegengekomen dat voogden gewoon een enorme caseload hadden. Veel te druk! Dan is het geen wonder dat er gevallen komen waarbij er vanuit jeugdzorg geen goed zicht is op een situatie en er dan verkeerde beslissingen genomen worden.
    Dat ga je niet volledig voorkomen door meer geld op jeugdzorg te zetten, maar dat zou wel aanzienlijk moeten verbeteren als er meer geld beschikbaar komt.
    Als maatschappij (in z'n totaliteit dan, met onze huidige regering) kiezen we echter voor bezuinigingen, maar ondertussen verwachten we dan wel dat jeugdzorg een kwaliteitsnorm haalt die gezien hun financiele middelen sowieso al niet meer haalbaar is....
    Op bepaalde posten kun je gewoon niet bezuinigen, en de zorg voor kinderen in gezinnen waar het niet goed gaat, lijkt mij nou een typisch punt waar je helemaal niet op moet willen bezuinigen.
    Prima om te kijken hoe het geld dat naar jeugdzorg toe gaat, zo efficient mogelijk benut wordt, maar gewoon maar snijden in budgetten (en weten dat dat ALTIJD ten koste gaat van personeel op de werkvloer, en vrijwel nooit ten koste van de salarissen van de managers enzo), is gewoon stom.

Maar goed, ben wel erg benieuwd naar de afloop van dit verhaal. Ik ga in ieder geval niet op voorhand roepen dat het jeugdzorg z'n fout wel zal zijn, want op basis van de info die nu openbaar is, kun je dat totaal niet beoordelen.

12. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ik weet niet of jullie de ontwikkelingen de laatste jaren hebben gevolgd, maar er wordt al ruim 4 jaar bezuinigd in jeugdzorg. Er wordt steeds meer formatie afgesnoept. En al speelt deze zaak al 8 jaar, waarom zou je onnodig een kind voor een 100.000 euro per jaar in caseload houden, als er een "ideale" vader is om voor zijn kind te zorgen?

En wat rozemarijke zegt, casemanagers en jeugdbeschermers hebben een caseload van hier tot jerigo.

Maar gelukkig zijn er eerstegraads medewerkers zoals ik, die casemanagers en jeugdbeschermers flink aansturen op terug werken naar huis als het nodig is en het mogelijk is. Maar vergeet niet, dat het in heel veel gevallen niet kan.
    Daarbij komende, dat de wachtlijsten enorm zijn, waardoor BJZ medewerkers soms ook niet durven terug te werken, omdat recidive in sommige systemen enorm hoog zijn.
    Momenteel wordt er veel geïnvesteerd in familie en ander netwerk, maar ook onderzoek in die potjes lopen leeg. Er zijn gewoonweg geen uren meer voor.

Even terug te komen op deze case. We kennen de inhoud niet en ben bang dat dit ook niet openbaar wordt.
    En ik ben zeker gedeeltelijk eens, dat BJZ hun zaakjes vaak niet op orde hebben en veelal hun eigen koers varen. Daarom zijn eerstegraads medewerkers zo ontzettend belangrijk om dit proces in de gaten te houden. Maar denk vooral in het belang van het kind.
    Maar weet sommige gevallen zijn echt hopeloos en enorm beschadigd, ook jeugdzorg en psychiatrie heeft op deze gevallen geen grip meer.

13. Trees

Trees Niet meer actief

Ik werk ook zeer regelmatig met BJZ en de caseload van de voogden is al jarenlang enorm. Ik zie de één na de andere voogd opgebrand en overspannen thuis komen te zitten, omdat deze mensen echt ongelooflijk veel op hun bordje krijgen. Het verloop van voogden is daarom ook erg groot en dat heeft ook zijn weerslag op de kwaliteit.

Desondanks heb ik enorm veel respect voor veel voogden. Het merendeel voert zijn werk erg goed uit en ik heb de afgelopen jaren weinig fouten gezien. Helaas worden er wel fouten gemaakt (en ik heb het nu drie keer meegemaakt van de zeker 150 á 200 gevallen) en dat kan direct grote invloed hebben en dat is een probleem als je met zo kwetsbare groep werkt. Er moet meer geld heen i.p.v. minder!

Opvallend is dat 75% van de ouders in mijn werk heel hard roepen dat jeugdzorg fouten maakt, onterecht betrokken is etc., maar dit 9/10 niet zo is. Zelf doen ze helemaal niks fout volgens eigen zeggen. Ze zijn het er niet mee eens dat BJZ betrokken is, maar ondertussen zie ik als behandelaar van deze kinderen dat ze verwaarloosd, mishandelt en misbruikt worden door hun ouders. Vandaar dat ik vind dat ik in dit specifieke geval ook niet kan oordelen, want veel ouders binnen jeugdzorg hebben een zeer slecht zelfinzicht en vinden dat ze het geweldig doen. Dat is de andere kant van het verhaal.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

tja... waar rook is is vuur en 1 miljoen daar kan papa vast een boel leuke dingen voor doen (niet dat hij het ooit zal krijgen maar hij kan natuurlijk best zijn energie daar aan besteden)

15. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    ik vind het wel typisch dat men er direct maar vanuit gaat, dat bjz kinderen terecht uit huis trekt, dit is zooo onzin, meeste gezinnen kunnen gewoon met hulp thuis hun kinderen houden, bjz heeft een vies monopoly spelletje, en een monopoly positie als het gaat om rechtzaken, winnen ze de normale zaak niet, dan gaan ze het toch via het snelrecht doen, leugens en zaken omdraaien is bij bjz dagelijkse kost, bjz hoeft niets te bewijzen maar de ouders wel

als bjz zo geweldig is waarom dan 90 duizend euro per kind per jaar BONUS ontvangen, waarom 3800 euro per maand per kind ontvangen iedereen roept dat bjz gekort word dat er geen geld is maar feit is dat die bonussen boekdelen spreken, elk jaar dat een kind langer uit huis is krijgen ze wederom die bonussen, waarom dan een kind terug naar huis plaatsen, ik snap het wel hoor alleen in lelystad jaar 2010 54.000 kinderen uit huis geplaatst ga je me nu werkelijk vertellen dat al die kinderen in het kleine lelystad mishandeld danwel verwaarloosd werden, of heeft bjz gewoon geld nodig en trekt daarom alle kinderen maar minste geringste uit huis. iedereen kan ze kop in het zand steken als het gaat om bjz maar in mijn ogen zijn het haaien die azen op al die bonussen en wie daar de dupe van worden zal ze een rotzorg wezen, de tweede kamer is niet voor niets bezig de praten om bjz op te doen waarom???? juist bjz werkt niet nu niet toen niet nooit niet, zij zijn allemaal beinvloed met het zogenaamde savannah syndroom ja werkelijk er is zelfs een benaming voor het falen van bjz.

16. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Mag ik vragen waar jij die bonussen vandaan haalt?

90 duizend euro per jaar, staat gelijk aan volledig een jaar zorg, die BJZ uitbesteed aan zorg instellingen en allerlei andere instanties. Dus ik begrijp niet zo goed waarom jij denkt dat een overheidsinstantie winst maakt op het huis plaatsen en houden van kinderen, die weer door overheid wordt betaald? Dus reken is uit de winst, die jij schetst? Als er 90.000 binnen komt en er gaat 90.000 euro uit?

BJZ en zorg instanties zijn juist bezig om op een andere manier hulp te verlenen, inplaats van kinderen maar klakkeloos op een groep te dumpen. Dit allemaal ten gevolge van de bezuinigen.
    Maar weet je wat er ook gebeurd het is nooit goed. Wat is het beste, dat kunnen we altijd pas achteraf beoordelen.
    Vergeet niet dat het merendeel van de kinderen nergens naartoe kan of wil. Ik heb er momenteel 9 en daarvan willen er 2 naar huis. De rest heeft geen thuis, of thuis is het niet veilig, en zijn afhankelijk van het geboden bedje.

17. Trees

Trees Niet meer actief

Ik vond het juist zo typisch dat vele in dit topic er direct vanuit gingen dat BJZ fout zou zitten. Overigens is de doelstelling van BJZ dat kinderen thuis blijven wonen, al dan niet met hulp en dit gebeurt in de meeste gevallen ook. Ik werk niet bij BJZ, maar heb wel regelmatig met ze te maken. Ik werk overigens bij een instelling waar o.a. kinderen worden geplaatst die niet meer thuis kunnen wonen en daar is zeker wat mee aan de hand. Deze kinderen hebben echt vreselijke dingen thuis meegemaakt en nog blijven ouders vaak 'mooi weer' spelen voor de buitenwereld. Nee zij hebben niks gedaan en verzorgen hun kinderen toch zo goed ;).

Op de momenten dat kinderen uit huis worden geplaatst krijgt BJZ zeker geen bonus. Je wilt niet weten wat een jaar zorg kost! Bij ons in ieder geval afhankelijk van de ernst tussen de 100.000 en ruim 125.000 per jaar en we maken geen winst. Reken de winst van BJZ maar uit nadat wij betaald zijn.... Verder sluit ik me hierin aan bij de eerste alinea van Ladylola.

18. raspberry

Op een stad met 75.000 inwoners, lijkt het mij heeeeeeeeel erg knap om 54.000 kinderen uit huis te plaatsen....
    En ik moet dan zeggen: als die cijfers niet kloppen, zal de rest van wat je aanhaalt, ook wel niet kloppen....

19. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    jij hoopt dat het niet klopt dat is wat anders ik WEET dat het klopt heb zo mijn onderzoeken gedaan nadat iemand in mijn familie dus de dupe is geworden van het falen van bjz en geloof mij maar als je er middenin zit piep je wel anders ik heb werkelijk met mijn mond vol verbazing gestaan hoe bjz te werk gaat en geloof me zij maken mensen letterlijk kapot, niet alleen de ouders maar ook de kinderen, ga jij maar na of die cijfers kloppen of niet ben benieuwd naar jou onderbouwing van je uitspraken ;)succes

@ladylola van een hele goede advocaat gehoord die dagelijks te maken heeft met bjz en hun falen, het is bij de tweede kamer ook bekent dat er op basis van bonussen gewerkt word

geloof wat jullie willen geloven mij boeit het weinig maar als je echt oprecht een mening wilt hebben lees dan ALLE verhalen na ga eens langs bij mensen die met bjz te maken hebben dan kan je een mening hebben een oprechte mening, tuurlijk hopen we allemaal zo ook ik dat bjz een eerlijke instantie is waar je heen kan gaan om hulp te krijgen, helaas is de bittere waarheid anders

20. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    wel typisch dat je niet bij bjz werkt maar wel in je stukje praat over WIJ ra ra toch bij bjz werkzaam, ik snap het wel hoor de schande die bjz heet dat kan toch niet, mag toch niet, gebeurt toch niet hier in Nederland het o zo geweldige land, maar het gebeurt wel en niet soms maar meestal, zeg ik dat bjz alleen maar slechte dingen doet, vast niet, maar over het algemeen wel hoor en nu ben ik uit dit topic ik hoooooooooop dat de vader wint dat zal een heel ander licht op bjz wijzen en hoop dat alle ouders die met bjz te maken hebben vroeg of laat kans krijgen op een eerlijke behandeling :):) dat is tenslotte wat iedereen verdient een eerlijke behandeling

Share This Page