graag jullie mening!

Discussie in 'De lounge' gestart door Miracle1984, 14 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Hallo allemaal,

Graag hoor ik jullie mening over het volgende....

Helaas is er iemand uit mijn familie overleden. Ik werk zelf parttime en nu is de uitvaart op een dag dat ik eigenlijk moet werken. Uiteraard krijg je hier een vrije dag voor. Zodra ik wist wanneer dit zou zijn meteen mijn werk gebeld om dit door te geven. In de eerste instantie werd er begripvol gereageerd en werd er gezegd dat het geregeld wordt (manager ook aan de telefoon gehad). Even later werd ik door een collega teruggebeld met de vraag of ik dan niet de dag erna kan komen (een dag die ik normaal niet werk) zodat we kunnen ruilen. Ik heb best moeite met nee zeggen en heb dus gezegd dat ik dat wel doe. De afgelopen weken (tijdens mijn vakantie) was het best zwaar omdat het al een tijdje niet zo goed ging met degene die is overleden. Eigenlijk hadden we het idee om de dag na de uitvaart even wat anders te gaan doen onderling. Toen ik dit zei werd er niet op gereageerd dus ik zei maar: Ja als het niet anders kan kom ik wel. Toen werd er wel geantwoord: oke ik zal het doorgeven.

Achteraf heb ik er toch een beetje raar gevoel over. Zal ik dit aangeven bij mijn manager? Wat vinden jullie. Of vinden jullie het logisch dat dit zo gaat wanneer er iemand parttime werkt?

Vroeg me het gewoon even af! Bedankt voor het lezen in ieder geval!;)

2. Saskia1982

Saskia1982 Fanatiek lid

28 aug 2008
    1.902
    0
    0
    Brielle
    Ik zou mijn vrije dag gewoon houden, ben zelf 1 dag in de week vrij en die heb ik gewoon nodig voor het huishouden etc..
    In het verleden weleens toch geruilt omdat het toen ontzettend druk was op het werk en er door onverwachte ziekte al meerdere collega's niet waren, maargoed dat vind ik dan wat anders want dan werk ik zowiezo wel wat extra.

3. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    Aller eerst gecondoleerd .

logisch vind ik het niet . Als je vaste dagen werkt vind ik eingelijk niet dat je een andere dag daar voor in de plaats zou moeten werken . Aan de andere kant heb ik ook wel eens zo geruild omdat het je dan geen snipperdagen kost .

Soms is het inderdaad moeilijk om nee te zeggen maar ik denk dat wanneer je bij een werkgever in dienst bent je wel zal moeten leren om nee te zeggen doe je dat niet snij je jezelf in de vingers dat zie je nu eingelijk wel !

Heel veel sterkte ermee !

4. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ten eerste gecondoleerd met je verlies.

Ik zou mijn vrije dag gewoon houden. ook al werk je part time je hebt recht op je vrije dagen en hoef je dus niet te ruilen, want dan neem je alsnog geen snipperdag op.

5. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Bedankt voor de snelle reacties! Ik zie dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Ik heb besloten het toch gelijk aan te geven bij mijn manager en die wist er dus nog helemaal niet vanaf dat ze dat gevraagd hebben :S

6. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Allereerst gecondoleerd,

Logisch is het niet, maar kan me vanuit het werk wel voorstellen dat het gevraagd wordt. Ze hebben nu een 'probleem' en proberen het op deze manier op te lossen. Je moet zelf wel heel duidelijk zijn en aangeven wat jij wilt. Ze kunnen je niet verplichten om de dagen om te ruilen, maar als je er toch een naar gevoel aan overhoud of toch liever niet werkt zou ik toch nog even bellen met je werk en aangeven dat je toch liever vrij bent de dag na de uitvaart.

7. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Gecondoleerd! sterkte met je verlies.

Na een uitvaart ben je emotioneel natuurlijk niet op je best en de dag erna ook niet ik zou gewoon thuis blijven en gewoon er even tussenuit gaan om alles weer een beetje te kunnen verwerken. Bel gewoon je maneger is ook een mens en ik neem aan dat hij/zij het zou begrijpen dat je het moeilijk heb en een dag nodig heb om even tot rust te komen!

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    nee hoor, ik vind het belachelijk dat ze het zelfs maar vragen! Ik werk onregelmatig en parttime en hoef bijna nog ergens vrij voor te vragen. Maar dingen als trouwen en rouwen die tijdens mijn dienst vallen, daar krijg ik vrij voor en hoef ik geen snipperdagen oid voor in te leveren. Dus kom ik er ook niet extra voor terug werken!
    Als je ziek bent zeggen ze toch ook niet: is goed, blijf maar lekker thuis en kom volgende week je dagen maar inhalen??
    Kijk, als het nou iets is waar je geen verlof voor zou krijgen vind ik het heel normaal!
    Ik zou terugbellen en zeggen dat je recht hebt op bijzonder verlof (wel even checken of het zo is, weet niet hoeveelste graag het is) en je dus niet de dag erna komt werken!
    Succes!

9. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Gecondoleerd meid.

Ik zou lekker terug bellen en zeggen tegen mijn collega dat ik alleen werk op de dagen dat ik ingeroosterd ben.
    Een begravenis of crematie komt nou eenmaal onverwacht en jij zou ook niet van haar vragen of ze dan wil "ruilen" van dagen.

10. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Als je recht hebt op een vrije dag ivm de begrafenis, dan zou ik niet ruilen. In principe heb je dan dus geen gebruik gemaakt van je recht op die vrije dag. Daarnaast is het je vaste vrije dag, dus zou hem niet ruilen. Ik snap wel dat je loyaal wilt zijn, maar soms moet je gewoon even aan jezelf denken. Veel sterkte en ben benieuwd wat je manager heeft gezegd.

11. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

zo zie je maar, heel goed dat je dat gedaan hebt en heel veel sterkte.

12. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik sluit me bij de rest aan: bij een begrafenis heb je recht op bijzonder verlof, dat is dus een vrije dag en niet inhalen, en met goede reden. Loyaliteit is goed, maar ze kunnen ook misbruik van je maken.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt...

13. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Allemaal bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen. Ik heb aangegeven hoe ik er over denk en mijn manager was het hier wel mee eens. Toch heb ik het idee dat ze het wel best vinden dat het zo zou zijn opgelost(vanuit de werkgedachte kan ik dit natuurlijk begrijpen). Een optie is om een vervangende vrije dag te krijgen. Ik heb aangegeven dat het mij niet gaat om een vrije dag te krijgen, maar het fijner voor mezelf is om die dag (zoals afgesproken) met de anderen even wat anders te doen. Dus ik zie af van het ruilen. Ik zou dit ook niet aan andere vragen in zo'n situatie en normaal sta ik wel voor iedereen klaar (hun niet altijd voor mij, maar goed) dus ik vind het goed zo. En ik moet idd maar wat harder worden!
    Bedankt!

Deel Deze Pagina