Ik ben 19wk zwanger van mijn eerste kindje, waarvan de vader in het buitenland woont. We zijn momenteel niet meer samen, maar staan op goede voet en zijn dan beide ook erg blij met het kindje. Nu wil hij, wat begrijpelijk is, graag dat zoon zijn achternaam krijgt en dus erkennen. Hier in NL gaat dat natuurlijk niet zo makkelijk, wat ik hem uit blijf leggen. Ik ben dan ook vastbesloten het kindje mijn achternaam te geven. Dit ook zodat ik zonder toestemming van vader kan gaan reizen. Maar dan het volgende: kan ik tijdens het aangeven van beeb wel de naam van vader op geboorteakte krijgen of komt er, omdat we niet getrouwd/samen zijn en hij kindje niet erkend heeft, automatisch "vader onbekend" op geboorteakte te staan? Vind dit namelijk altijd zo raar klinken, alsof ik zwanger ben geworden tijdens een dronken bui en niet weet wie de vader is... Terwijl ik heel goed weet wie de vader is. Op Google ben ik niet veel wijzer geworden, dus hopelijk hier wel
Hoezo gaat erkennen niet makkelijk? Eén eer samen naar de gemeente en het is gratis geregeld. Als hij zo graag het kindje wil erkennen, neem ik aan dat hij ook van plan is het te bezoeken? Dan kun je het dus op zo'n moment doen. (Kan namelijk tijdens de zwangerschap, maar ook nog daarna.) Hij moet wel uit zijn eigen land een wettelijke verklaring meenemen dat hij niet getrouwd is. Met erkennen heeft hij nog geen gezag over je kind. Maar wel verplichtingen zoals allimentatie en erfrecht. En jij wordt verplicht hem op de hoogte te houden van belangrijke dingen in het leven van jullie kind. Dat zijn in ieder geval de gevolgen van erkenning in NL. Afhankelijk van het land waar hij woont, zijn er misschien nog andere gevolgen van erkenning. (bijv. dubbele nationaliteit) Dat zou ik wel even nagaan, voor de zekerheid. Ook als hij het kind erkent, kan het kind nog gewoon jouw achternaam krijgen. Wat inderdaad wel handig is, als nu al duidelijk is dat jij de dagelijkse zorg op je gaat nemen. Als het kind zijn achternaam heeft, maar hij heeft geen gezag, heb je niet zijn toestemming nodig om met jullie kind te reizen. Wel zal het dan verstandig en soms noodzakelijk zijn om te kunnen aantonen dat jij alleen gezag hebt.
Ik weet dat het in dat opzicht heel makkelijk is om te erkennen. Maar dan moet hij wel naar NL komen wat dan weer niet heel makkelijk zal gaan. Ik kan met mijn uitkering namelijk niet garant staan voor zijn visum, en dus krijgt hij geen visum. Ik zal daar dus heen moeten zodat vader en zoon elkaar kunnen zien en lang leve skype. Alimentatie valt niet te krijgen van hem, aangezien de lonen aanzienlijk lager liiggen daar. Ook moet ik nog navragen dat als hij wel het kind heeft erkend ze bij sociale dienst alimentatie gaan eisen en ik dus gekort ga worden. Hij heeft dat geld gewoonweg niet. Hij vind het vooral heel belangrijk dat het kind zijn achternaam krijgt en dat er zwart op wit staat wie de vader is. Het ging mij dus om de geboorteakte en of iemand wist of er vader onbekend op komt te staan of dat ik gewoon zijn naam daar kan laten invullen.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik ben geen pro als het hier om gaat, maar heb wel het een en ander gelezen over achternamen. Als hij erkent en jullie niet getrouwd zijn kan het kind inderdaad gewoon jouw achternaam dragen. Erkenning door een vader die in het buitenland zit kan volgens mij ook later, dus wanneer het voor hem wel mogelijk is om naar NL te komen of je zou een afspraak kunnen maken bij burgerzaken, bij jouw gemeente. Ben je er wel bewust van dat, wanneer jij bijv. in het ergste geval overlijd, hij degene is die dan "voogdij" zou krijgen en jullie kind naar een ander land zou kunnen verhuizen. Daar zou ik me wel even goed over inlezen en adviseren. Succes!
Dank je wel! Maar ik ben er echt al over uit dat het kindje mijn achternaam gaat krijgen, en over het erkennen kunnen we het altijd nog gaan hebben. Over het erkennen staat alles uitgebreid op internet, maar niets dus over het wel of niet vader onbekend dingetje.
Hij kan jullie kind toch erkennen? Dat staat los van de achternaam. Je kindje kan dan nog steeds gewoon jouw achternaam krijgen.
Het kindje kan altijd jouw achternaam krijgen. Dat lijkt mij in jouw geval ook heel verstandig. Jullie zijn immers niet samen en je moet maar afwachten welke rol hij in het leven van jouw kindje wil blijven spelen. Zeker als hij zo ver weg woont kan hij natuurlijk heel makkelijk buiten beeld raken (denk ook aan het beginnen van een nieuw (gezins)leven in het buitenland. Verder moet een kind worden erkend om de naam op het geboortecertificaat en in de gegevens van de gemeente te krijgen. Jij kunt niet alleen zijn naam doorgeven (dan zou iedereen zomaar iemand kunnen opgeven). Hij moet echt in persoon bij de gemeente verschijnen en zijn kind erkennen (met jouw toestemming). Erkennen kan voor en na de geboorte. Tot het kind erkend is zal er inderdaad vader onbekend in alle gegevens komen te staan.
Volgens mij komt er dan gewoon vader onbekend op de geboorteakte te staan. Ik snap je gevoel hierbij wel, ik had hetzelfde met mijn zoontje, maar zonder erkenning is dat nu eenmaal zo. En soms is het beter om geen erkenning te hebben. Of dat in jouw situatie zo is weet ik natuurlijk niet...
Erkennen moet hij voor naar NL komen, en dat is niet mogelijk doordat ik niet garant kan staan voor een visum. Bijstandsuitkering en dus te laag inkomen. Maar die achternaam is voor hem redelijk belangrijk. En stukje cultuur én trots dat zijn naam wordt voortgezet.
Dan zit er helaas niets anders op dan "vader onbekend" op geboorteakte te laten zetten. Zal me eroverheen moeten zetten dan. Helaas is er niemand anders die garant kan staan, dan moet hij het doen via bekenden in NL. Maar weet niet of die het wel kunnen én willen. We zullen zien dan! Thnx voor de antwoorden!
Als je nu de erkenning al regelt dan kan HIJ (mocht hij in NL zijn) het kind aangeven en dus voor en achternaam kiezen. Dat lijkt me niet zo handig dan, je kan het ook nog achteraf regelen. ik heb een keer aangifte gedaan bij de gemeente met vader onbekend (niet mijn eigen kindje), en ondanks dat er dus nix geregistreerd stond bij de gemeente, vroegen ze toch nog naar naam van de vader. Ik heb toen gezegd dat de vader niet bekend was (vantevoren met moeder overlegd) en dan wordt je idd wel even raar aangekeken, maar is verder geen probleem.
Ik werd helemaal niet raar aangekeken hoor toen ik aangifte deed van de geboorte van mijn zoontje. Gelukkig maar, want dat had ik niet zo leuk gevonden net na de bevalling.
Wellicht kan erkennen ook bij de Nederlandse ambassade in het land waar hij is? Dan hoeft hij niet naar NL te komen. Verder zou ik ook info inwinnen bij de gemeente.
Ik snap je gevoel, ook hier een kind zonder erkenning van vader en er staat inderdaad bij de geboorteakte vader onbekend. Heel naar, maar het is niet anders. Ik werd trouwens niet raar aangekeken toen ik door gaf dat de vader onbekend was. Voor mijzelf weet ik dat het geen one night stand was, en dat is toch veel belangrijker?
Dank jullie voor de antwoorden! Er zit dan idd niets anders op dan toch vader onbekend, en wie weet in de toekomst alsnog de erkenning. Dat ga ik eens allemaal uitzoeken. En nog een aantal dingen meer.