Nou daar zit ik dan. Sinds januari officieel gescheiden en deze maand gaan we ook financieel onze eigen weg als mijn ex zich eindelijk uit gaat schrijven van mijn adres. Ik heb altijd goed met geld kunnen omgaan. Ik verdien op zich best redelijk (1450 netto per maand). Maar toch.. Nu het eenmaal zover is maak ik me toch best zorgen hoe dat straks allemaal moet alleen. Ik heb dus geprobeerd het allemaal op een rijtje te zetten. Heb een proefbereking gemaakt van toeslagen. Ik verdien net teveel voor zorgtoeslag. Woon in een koopwoning dus geen huurtoeslag. Ik zou 350 euro aan kindgebonden budget krijgen. Maar dat lijkt me wel erg veel?? En waar ik ook niet uitkom is of ik de alimentatie (voor de kinderen) nou moet rekenen als inkomen of niet? Ik weet dat ik het niet als inkomsten hoef aan te geven in de zin dat ik er belasting over moet betalen. Maar geld het wel als inkomsten voor je toeslag berekening? Verder graag tips hoe jullie dat doen alleen. Want volgens mij wordt het best pittig allemaal...
Je krijgt nog wel wat terug betreffende de hypotheek. De betaalde rente kun je aftrekken en dat kun je maandelijks laten uitkeren. Voor wat betreft de alimentatie zou ik de belastingdienst bellen. Volgens mij geldt alleen eigen alimentatie als inkomen en voor de kinderen niet.
Ik heb de hele site door gebladerd maar kom er maar niet uit. Wordt dus inderdaad bellen. Die hypotheek kom ik ook niet uit. We krijgen nu iedere maand een voorlopige teruggave voor de hypotheekrente. Maar dat gaat in 2 bedragen, 1 op zijn naam en 1 op mijn naam. Zijn naam blijft wel op de hypotheekacte staan, anders krijg ik ruzie met de bank. Dus moet ik nou wel of geen wijziging aanvragen?? Toen we bij de advocaat zaten dacht ik dat ik het snapte, maar nu...
Sta jij ook op de hypotheekakte? En betaalt hij ook nog hypotheek of is het alleen in naam dat hij er op staat? Het kan ook zijn dat hij nu de teruggave hypotheek krijgt en jij een teruggave ivm combinatiekorting. Dat is een heffingskorting als beide ouders werken. Maar als je dus uit elkaar gaat, vervalt de combinatiekorting.
Nou ik heb gebeld. Alimentatie hoef ik niet meer te nemen, valt niet onder inkomen. Dus dat scheelt dan weer wat. En voor de hypotheek moet ik maar het wijzigingsprogramma doorlopen en daarna bellen als ik er niet uit kom.
Ja we staan allebei op de hypotheekacte. Dat veranderd ook niet. Maar ik ga de hypotheek alleen betalen. We krijgen geen combinatiekorting voor zover ik weet, want hij werkt niet. Hij krijgt wel WIA uitkering.
De combinatiekorting vervalt niet, ik ben alleenstaande werkende moeder en krijg combinatiekorting doordat ik een zoontje heb.
En idd het wijziginsprogramma doen. Jij hebt als enige nog recht op teruggaaf, omdat jij het alleen gaat betalen.