Vader overleden en mijn moeder redt het niet financieel.. wat regelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mavi derya, 6 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Nee hier kijken ze niet naar. De toeslag die je krijgt is een voorschot. Mocht je aan het eind van het jaar teveel verdient hebben dan kan het zo zijn dat je terug moet betalen. Dat is de reden dat wanneer je aan het eind van het jaar gaat samenwonen je de toelslagen over het hele jaar of een gedeelte ervan terug moet betalen.

In oktober wilde mijn nieuwe vriend en ik gaan samenwonen. Na een telefoontje naar de belastingdienst hebben we besloten hier even mee te wachten tot begin van het jaar.
    De eerste twee maanden van vorig jaar was ik nog getrouwd en heb meteen dat stukje aan de bd voorgelegd. Met twee maanden van mijn ex-partners salaris zou ik ook een probleem hebben met de toeslagen. Zij gaven echter aan dat dat niet mee telt. Ze kijken pas op de datum van aanvraag wat jouw jaarinkomen zal zijn. Dit omdat scheiden en overlijden onverwachtse zaken zijn. Ze berekenen dan waar je de komende maanden nog recht op hebt. Rare is wel dat je bij bijv samenwonen aan het eind van het jaar je toeslagen niet stop kan zetten maar dat het extra salaris voor het hele jaar mee telt en je dan alles moet terug betalen. Dit terwijl je die maanden de toeslagen alleen echt wel nodig had.

2. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Gecondoleerd.
    Neem ook even contact op met de gemeente. De inkomenssituatie is opeens veranderd en het kan zijn dat ze vrijstellingen krijgt bij gemeentebelastingen. Het zijn allemaal kleine bedragen, maar die kleine bedragen tikken best aan.
    Ook verzekeringen dienen nagekeken te worden. Grote kans dat veel verzekeringen nu voor 2 personen betaald worden terwijl dit naar 1 persoon teruggezet moet worden. Succes!

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Neem eens contact op met de woningstichting, ik werk bij een woningstichting en bij schrijnende gevallen verlagen wij de huur wel eens tot onder de huurtoeslaggrens. Vraag eens wat de streefhuur is ( dat is de huur die de woning gaat doen mocht hij weer op de markt komen) ligt die onder de huurtoeslaggrens dan kunnen ze hem wellicht gaan verlagen. Zo gaat dat bij ons soms wel.

4. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Wat bedoel je daar precies mee? Als mijn moeder met pensioen gaat dan gaat ze er op vooruit maar dat duurt nog 3 jaar..

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Hier in Utrecht en omgeving loopt een project om mensen dacht ik boven de 55 naar een kleinere woning te krijgen. Ze krijgen een verhuisbudget die ze vrij mogen besteden.

Hier op de site bij de sociale dienst staan:
    - individuele inkomenstoeslag
    - De voedselbank. Die in jullie woonplaats op zoeken en kijken wat de grens daarvoor is.
    - bijzondere bijstand
    - zorgverzekering
    - kwijtschelding gemeentelijke lasten
    - u-pas (is specifiek voor utrecht en omgeving)

Deel Deze Pagina