vader overleden, geen contact

Discussie in 'De lounge' gestart door teenslipper, 14 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ik hoop dat er hier iemand is die verstand heeft van erfrecht en/of curatele en niet iemand met ervaring (dat wens ik je namelijk niet toe). Lang verhaal kort, ik en mijn broers hebben al jaren geen contact met onze vader. Hij is recent overleden maar stond onder curatele. Ooms en tantes hadden nog wel contact met vader maar hebben geen contact gezocht met ons ivm overlijden. Hoe nu verder?

Kort verhaal lang:
    In 2010 zijn mijn ouders gescheiden, vader was een alcoholistische klootzak. Zowel ik als mijn broertjes zijn jarenlang mishandeld, zware schulden en dus geldzorgen (vader heeft al mijn spaargeld gestolen en zelfs mijn auto meegenomen na scheiding). Sinds 2015 hebben zowel mijn broers als ikzelf geen contact meer met vader, daarvoor (na de scheiding) minimaal en dan vooral uit plichtsbesef. Nu zijn we er via via achter gekomen dat hij is overleden. Hij stond onder curatele maar we weten dus niet of er geld is/was, ik weet wel dat hij in de bijstand of ziektewet zat. Zijn zussen regelden alles voor hem maar waren niet de curator, dat was via de rechter opgelegd bij een professionele bewindvoerder.
    Mijn broertjes en ik gaan er vanuit dat er geen erfenis is, en hoeven deze ook niet... materiele waarde zal er waarschijnlijk ook niet zijn en spullen van emotionele waarde ook niet. We gunnen het onze tantes ook niet, die maken ons namelijk zwart (wij zouden vader in de steek hebben gelaten).
    Maargoed, hij zal begraven moeten worden, er moet een huis leeggeruimd worden en zijn erfenis zal moeten worden verdeeld. Hoe zit dat nu? Ik ben zijn oudste kind en mijn broertjes zijn veel jonger en hebben hier helemaal geen verstand van.

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Je krijgt in Nederland toch alleen een curator / onder curatele als er schulden zijn? In dat geval zal er dus geen positieve maar negatieve erfenis zijn. Ik denk dat je het beste de bewindvoerder kan benaderen om te vragen of er nog iets is om te verdelen. Ik weet wel dat als je qua spullen iets aanneemt je de erfenis (dus de schuld als die er is) ook aanvaart. In dat geval zou ik de erfenis dan ook afwijzen en het aan je tantes die jullie zwartmaken over laten.

edit. Als er geen contact was en je hebt die behoefte niet hoef je ook echt de uitvaart niet te regelen hoor! Net als het huis leeghalen, als je die behoefte niet hebt niet jouw verantwoordelijkheid!!

Zuul, mausi, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    892
    1.743
    93
    Als er een curator is kán er evengoed een positieve erfenis zijn. Een bekende van mij is vanwege het maken van onverstandige keuzes in de schuldhulpverlening terecht gekomen en heeft toen een curator toegewezen gekregen, dit omdat zijn onverstandige keuzes niet alleen op financieel gebied waren. Na het schuldhulpverleningstraject waren de schulden weg en was er financieel ruimte om te sparen. Diegene heeft inmiddels meer dan €10.000 op zijn spaarrekening staan, doordat de curator moet zorgen dat er geen schulden gemaakt worden.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

weer wat geleerd! Dat is dan wel fijn dat die mogelijkheid er is als je van jezelf weet dat je moeite hebt om verstandige financiële keuzes te maken.

5. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ik vermoed dat hij wel schuldenvrij is na verkoop van het huis 5jr na de scheiding. Maar door zijn alcoholgebruik (psychische problematiek) en schuldverleden is de curatele gebleven denk ik. Dan nog zal t vast gern vetpot zijn.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

Ik zou echt de curator bellen om te vragen hoe hij er financieel voor stond en nagaan of er een verzekering is voor de uitvaart. En dan overwegen of er voldoende erfenis is vs de kosten die er gemaakt moeten worden. Voor het leeghalen van het huis kun je bijvoorbeeld een bedrijf inhuren zodat het jezelf geen energie en tijd gaat kosten.

Syane, Vero0504 en teenslipper vinden dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    teenslipper vindt dit leuk.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Dat gaat ook op als je evt een huisdier opneemt van de overledene. Huisdier wordt gezien als bezit / een goed. Benificiair accepteren gaat dan ook niet je "ontvangt" immers uit de boedel dan, dus de rest krijg je erbij cadeau.

Ik krijg er vroeg of laat ook mee te maken (met erfenis van huisdieren en god weet wat erbij hangt). Ben al aan t zoeken of ik t dan op papier met t asiel moet regelen.

Uit de boedel naar t asiel (plaatsingskosten betalen) en vervolgens als prive persoon adoptie kosten betalen en ze adopteren. Maar dan enkel op papier want die stress doe je die dieren niet aan.

@TS: Ik vrees dat je in deze toch niks goeds kan doen. Aan de ene kant, blijf je weg is t "zie je nou wel, zelfs dat fatsoen kunnen ze niet opbrengen". Ben je er wel is t "oh nu er mogelijk wat te halen valt...komen de gieren". Gebitch wordt t dan toch wel.

Je kan allicht bij de bewindvoerder eens polsen, of er nog wat getekend moet worden. Bij mijn weten moet je een erfenis altijd actief verwerpen. Je bent eerste graads, dus hoe dan ook een erfgenaam conform nederlandse wetgeving al is t maar de legitieme portie (al betwijfel ik of hij een testament heeft).

Maar dan heb je nog wel met de keuze deze benificiair aan te nemen, of direct te verwerpen. Direct aannemen zou ik nooit doen overigens.

Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. RoosAnne

RoosAnne Actief lid

23 feb 2018
    210
    197
    43
    Vrouw
    #9 RoosAnne, 15 aug 2022
    Laatst bewerkt: 15 aug 2022
    Ik heb ervaring. Als er geen testament is, is er een wettelijke regeling die bepaalt hoe de volgorde van erven is. Kinderen van de overledene en een evt partner gaat voor op evt broers en zussen. Als dat het geval is, zijn de ooms en tantes behoorlijk hun boekje te buiten gegaan.
    Mijn vader is afgelopen kerstavond onverwacht overleden in mijn bijzijn. Ook mijn vader was alcoholist, had zijn leven lang ontzettend slecht voor zichzelf gezorgd en corona gaf hem het laatste zetje. Mijn vader zat al jaren in vrijwillig budgetbeheer. Hij had geen begrafenisverzekering. Dat was een enorm nare ervaring, want geen uitvaartonderneming wenste mijn vader op te halen. We dachten dat er geen geld was en zodra mijn vader overleed verliep mijn machtiging om nog enige info te krijgen over zijn geld bij het KBNL in dit geval. Ik wilde absoluut niet dat de gemeente alles overnam, want dan heb je nergens geen recht meer op, nog niet eens op een fatsoenlijk afscheid of de foto´s. Ik heb dus een heel goedkope uitvaart geregeld die we zelf helemaal verzorgd hebben. Daarna hebben we in allerijl zijn huis leeggehaald, wat eigenlijk niet mag als je nog niet hebt getekend voor welk soort aanvaarding dan wel afwijzing dan ook. We hebben bijna alles weggegooid, alles opgezegd. De twee katten gingen naar het asiel, de twee vogels zijn nu bij mij. Er waren 6 kinderen, ik heb iedereen geinformeerd. Zeker 3 kinderen hebben viavia aangegeven er niks van te willen weten, dus ik heb mijn keuzes gemaakt op basis van die info. 2 zaten in bewindvoering, 1 in curatele. Onder curatele worden trouwens niet alleen de geldzaken voor een persoon geregeld, maar ook alle andere persoonlijke zaken. Er is een register waar je kunt zien wie de curator is van iemand.
    Mocht je dus niet weten wie de curator was van je vader, dan kun je dat wellicht hier nog vinden: https://ccbr.rechtspraak.nl/#!/zoeken
    Je hebt heel weinig info nodig, het kan online en het kan gratis. Ik heb dit register gebruikt om de bewindvoerders, curatoren van mijn broers en zus te vinden, omdat ik deze kinderen niet kon vinden, dan wel bereiken. Ze hebben nooit wat van zich laten horen.
    We (ik en mijn broer) hebben op eigen houtje een notaris in de arm genomen die alle kinderen heeft aangeschreven en heeft uitgezocht of er een testament was en wie de wettelijke erfgenamen waren. (Dikke sidenote: Twee kinderen hebben nooit contact met mij opgenomen om enige wens, condoleance, hulp aan te bieden. Ik krijg alleen nu viavia regelmatig de vraag of er al geld te halen valt. Ik heb de kosten voor de notaris dus gewoon van de erfenis afgetrokken. Heb in het begin steeds aan alle vijf kinderen (aan 2 zelfs viavia) gevraagd wat ze wouden omtrent de uitvaart, omtrent de spulletjes. Of ze nog wat wouden uitzoeken of wouden kijken in pa's huis of wat dan ook. Van de meeste kinderen dus 0 reactie. Ik heb mijn kerstdagen en de dagen daarna dus besteed aan pa's uitvaart, aan bijkomen van de dood en het vele zorgen voor de tijd en zij hebben 0 fatsoen getoond. Ik heb dus geen spijt dat ik uiteindelijk dingen op eigen houtje heb gedaan. Ik neem ook mijn tijd bij de afwikkeling van erfenis.)
    Dat had wat voeten in de aarde, omdat we dus niet wisten waar deze kinderen woonden en ook of één kind nu erkend was door mijn vader of niet. Alle kinderen hebben toen beneficiair aanvaard en hebben mij gemachtigd om de erfenis af te wikkelen. Ik heb een verklaring van erfrecht ontvangen die ik kon gebruiken om het geld vrij te krijgen en alle laatste rekeningen te betalen. In de tijd daarvoor heb ik elke maand alle 'schuldeisers' moeten bellen om uitstel van betaling te krijgen. Dat mag denk ik ook niet, maar anders waren al die rekeningen ontzettend hoog geworden. Door de ziektenkostenverzekering hadden we bijvoorbeeld al een brief van een incassobureau gekregen. Eigenlijk had ik vol moeten aanvaarden, omdat ik allemaal acties heb gedaan die zeggen dat ik vol aanvaard. Echter als ik dat niet gedaan heb, dan had niemand wat gedaan en had mijn vader daar misschien nog wel langer gelegen en had ik via de politie de burgemeester moeten oproepen (die daar natuurlijk weer mensen voor had) op kerstavond en had de gemeente alles afgenomen. Dan was hoe ik mijn vader daar op de bank heb zien doodgaan en zien doodliggen mijn laatste herinnering geweest.
    Lang verhaal, het is ook nog recent, maar voor jou misschien relevant om uit te zoeken wie de curator is, de evt notaris en van daaruit verder te kijken. Dan heb je in ieder geval een keuze om alsnog te kiezen wat je wilt met de erfenis, tenzij er een testament is (en ook al ben je onterfd, heb je nog steeds recht op je kindsdeel). Hebben je ooms en tantes foute dingen gedaan, kun je er altijd nog voor kiezen om een rechtzaak te starten.
    Testament gaat dus voor, of deze er is kun je vinden op:
    https://www.notaris.nl/bij-overlijden/centraal-testamentenregister
    Ben je onterfd, heb je nog steeds recht op je kindsdeel
    Is er geen testament, gaat dus de wettelijke regeling in van erfgenamen, de kinderen gaan dus voor op broers en zussen van de overledene.
    De curator van je vader zou meer moeten weten. Deze kun je waarschijnlijk vinden op:
    https://ccbr.rechtspraak.nl/#!/zoeken

Succes en sterkte en toch ook gecondoleerd.

10. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Wij komen hier in de toekomst ook voor te staan. Mijn man gaat afstand tekenen willen er niks mee te maken hebben en of een cent van hem.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Over onder curatele staan, gaat niet als je 'alleen maar schulden' hebt. Je hoeft ook geen schulden te hebben.
    Je kunt onder bewind staan, vanwege schulden maar ook als je verslaafd bent of dement is.
    Mentorschap is een manier om iemand te beschermen die niet goed kan beslissen over zijn verzorging, behandeling en begeleiding.

Als je onder curatele staat sta je eigenlijk onder zowel bewind als mentorschap. Er is dus iemand die zorgt voor het financiële plaatje en iemand die zorgt voor je verzorging. Je bent dan ook handelingsonbekwaam.

Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met het juridisch loket.

12. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.198
    531
    113
    Mijn schoonmoeder heeft al jaren geen contact meer met haar dochter en haar ook onterft. Zodra zij komt te overlijden zal de notaris geen contact met haar opnemen. Zij zal er zelf achter moeten komen dat haar moeder is overleden en of er ook nog een erfenis is. Haar kindsdeel heeft ze altijd recht op maar ze moet dus zelf contact opnemen met de notaris en geld ervoor betalen om te weten of er überhaupt een erfenis is..

Wat zou er gebeuren als je helemaal niks doet? Ik zou er geen moeite in steken na wat er allemaal gebeurt is...

13. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Sterkte topic starter!

Hetzelfde zal ik ooit gaan hebben.. alleen is mijn vader geloof ik inmiddels getrouwd weer. Hopelijk heb ik er dan niks mee te maken :|

Het enige wat ik altijd zeg is mocht er iets uit komen dat ik het dan niet aan de regering schenk maar aan de kinderen..
    Soort van schandegeld omdat ze door hem een opa en oma hebben moeten missen :rolleyes:

Syane, Neuzeke, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Als er iets is, dan doen wij dat ook denk ik.

15. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Kleine update:
    Hij heeft onder curatele gestaan, was er vanaf en inmiddels weer onder bewind. Er is een klein beetje geld maar ook nog een schuld, we komen wel in de plus uit. Er is ook een kleine uitvaartverzekering dus het lijkt voor nu mee te vallen.
    Dank voor alle tips en reminders! We aanvaarden benifciair en kijken nog even wie de uitvaart gaat regelen, wij of tantes.

Mammaaa vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

hou je ook rekening met de rekensom met alle notariskosten en belastingdienst die nog om de hoek komen. Succes met alles in ieder geval!

teenslipper vindt dit leuk.
  17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Curatele is voor personen die handelingsonbekwaam zijn. Ze kunnen niet zelfstandig beschikken over geld en handelingen (dus ook aankopen of leningen) kunnen ongedaan gemaakt worden. Bewind gaat veel minder ver. Iemand die onder bewind staat kan nog steeds schulden maken. Verslaving is een veel voorkomende reden voor bewind of curatele (hoewel dat laatste dus vele malen verder gaat).

Ik ben bekend met een situatie waarbij er wel een begrafenisverzekering was. Maar de familie heeft de erfenis verder verworpen. Het huis en de spullen zijn leeggehaald via de gemeente. Familie mocht hier (vanzelfsprekend) niets van hebben. En heeft behalve die begrafenis niets geregeld of opgezegd.

Kinderen komen wettelijk altijd voor overige familie! Tenzij er een wettelijke partner is.

Verwerpen gaat via een verklaring bij de rechtbank.

Deel Deze Pagina