Zwanger worden na studie

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Charlotte1986, Jan 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Charlotte1986

Jan 30, 2009
    44
    0
    0
    Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zitten al een hele tijd te denken aan kindje. Ik heb altijd tegen hem gezegd dat ik dit pas wou nadat ik mijn diploma in handen had. Nu gaat die tijd aanbreken eind juni (als alles volgens plan verloopt).
    Ik wil dan heel graag een kind, maar ik zit de laatste tijd alleen heel erg te twijfelen of dit wel het juiste moment is. Ik heb dan net me diploma gehaald en lig er dan meteen uit. Hoe kijken werkgevers hier tegen aan, wanneer je er een jaartje 'tussenuit' gaat na het behalen van je diploma? Speelt dit mee later bij een sollicitatiegesprek?
    Ik zal natuurlijk wel proberen werk te vinden na mijn diploma, want thuis zitten vind ik ook helemaal niks.
    Een voordeel hier is wel dat mijn vriend goed verdiend, dus hoef me niet druk te maken over het financieel aspect. Maar ik ben gewoon bang dat het meespeelt bij het vinden van werk later, als je er een jaartje tussenuit bent geweest. Ben niet voor niets zo lang naar school gegaan ;)

Heeft iemand ook zoiets 'meegemaakt'? En hoe is het daar bij verlopen?

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

je zou na je studie gewoon kunnen solliciteren en gaan werken, je weet nooit wanneer je zwanger wordt, je hoopt gauw maar dat weet je niet, mocht het een jaar duren dan heb je die werkervaring weer in de zak. als je snel zwanger bent en net werkt kan je (bij een gezonde zwangerschap) ook blijven werken tot aan je verlof. zo sta je niet stil in ieder geval ;)
    wou je na de geboorte werken? of wil je liever thuis bij je kindje blijven want dan spreek je over langer dan een jaar namelijk.

3. Charlotte1986

Jan 30, 2009
    44
    0
    0
    Dat weet ik nog niet precies, ik weet niet hoe ik er op dat moment voor sta. Op dit moment zeg ik dat ik bij het kind thuis wil blijven, omdat ik dat belangrijk vind. :)

4. Maia

Maia Niet meer actief

ik zit een beetje in dezelfde situatie alleen ben ik op dit moment al zwanger.

Wij hebben de keuze gemaakt om er nu al voor te gaan, ook omdat je idd niet kan weten hoe lang het nog gaat duren voor je daadwerkelijk zwanger bent. Ik ben in oktober uitgerekend als alles goed blijft gaan dus ik zit in hetzelfde. Mijn voordeel is wel dat ik het komende semester nog maar 2 dagen college hoeft te volgen en mijn scriptie hoef te schrijven, dus ik ben alvast (moet ook wel want ik ben mijn baan kwijt i.v.m. kredietcrisis) aan het zoeken ergens voor 24 uur. Zoveel wil ik na de bevalling ook gaan werken dus dat zou mooi uitkomen!

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Ik zelf ben sinds oktober gediplomeerd en sinds die tijd heb ik ook een baan vanaf dat moment zijn we eigenlijk ook gaan nadenken over kinderen en zitten nu in 3de ronde....
    Stel ik raak snel zwanger dan ben ik ook nog niet eens een jaar in dienst ofzo maar ik denk opzich dat dat niet in mijn nadeel zou werken, wel zou ik als ik jou was mocht je nog niet zwanger zijn en je gaat solliciteren daar niks over zeggen aangezien sommige bedrijfen je daar weleens op af zouden kunnen rekenen!
    Ik ben zelf zo iemand van: vinden ze het niks dat ik zwanger raak en schoppen ze me eruit (iets wat bijna niet kan omdat ik een contract voor onbepaalde tijd heb) dan ga ik opzoek naar iets anders! maar ja in de zorg ligt dat allemaal natuurlijk vrij makkelijk...
    Weet niet wat voor werk je doet?

6. Charlotte1986

Jan 30, 2009
    44
    0
    0
    Ik ga een diploma halen voor hbo communicatie. Breed genoeg dus!

7. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    nou dan denk ik dat het niet zo'n groot probleem zou moeten worden als er genoeg werk in is lijkt me?
    Dus ik zou je niet al teveel zorgen maken...

8. Peentje

Peentje Actief lid

Jan 29, 2009
    302
    0
    0
    Brabant
    Als er genoeg werk is dan moet het volgens mij ook niet zo'n probleem zijn. Daarnaast kun je ook niet van tevoren zeggen hoe snel je zwanger bent. Klinkt misschien cliché, maar gewoon je gevoel volgen...........

9. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe de economische situatie is als je de arbeidsmarkt weer op gaat. Als het slecht gaat, zal je het toch moeilijk krijgen, want dan moet je concurreren met mensen die wel ervaring hebben.

Ik zou daarom ook toch op zoek gaan naar een baan. Je weet inderdaad niet hoe lang het duurt voordat je zwanger bent en je kan tot en met de 8e maand doorwerken. Ikzelf was na 6 maanden zwanger, dus in hetzelfde geval kan je toch 14 maanden werkervaring opdoen.

En misschien vind je wel een baan waar je na de bevalling een paar dagen kan blijven werken. Je zegt nu wel dat je thuis wilt blijven, maar misschien vind je werken wel heel leuk en de hele dag thuiszitten lijkt mij persoonlijk niks. Ook omdat je vriendinnen straks waarschijnlijk ook allemaal aan het werk zijn, dus met wie moet je afspreken? Dat is mijn probleem een beetje. Ik moet er niet aan denken alleen maar thuis te zijn... Ik vind mijn zoon het leukste wat er is, maar ik maak mezelf graag ook maatschappelijk nuttig.

Share This Page