Vader verlof

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by melisjuh30, Jan 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Of misschien bij een ander uitzendbureau? Randstad ofzo? Ik neem aan dat hij daar niet voor werkt, want die hebben hun zaakjes eigenlijk (in mijn ervaring) redelijk op orde...

Slechte zaak zeg!

2. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    van de site van FNV:

Wat staat er in de wet?

In de Wet arbeid en zorg (WAZ) staat dat werknemers recht hebben op twee dagen betaald kraamverlof nadat hun partner is bevallen. Deze twee kraamverlofdagen moeten binnen vier weken opgenomen zijn, gerekend vanaf het moment dat het kind in het huis van de moeder woont. De regels zijn:

Het gaat om twee werkdagen verlof. Die mag de partner binnen vier
    weken na de bevalling opnemen.
    Onder partner wordt verstaan: echtgenote, geregistreerde partner, degene met wie de werknemer samenwoont of van wie hij het kind erkent. Partners van de moeder kunnen ook vrouwen zijn.
    Kraamverlof is verlof met behoud van loon.
    Van het recht op verlof, de betaling en de duur mag de werkgever afwijken bij cao of, als daarin niets geregeld is, via een overeenkomst met ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.
    Kraamverlof is niet bedoeld om bij de bevalling aanwezig te zijn: daarvoor krijgen werknemers 1 dag calamiteitenverlof.

3. mel123

mel123 Actief lid

Nov 21, 2007
    369
    0
    0
    nee het is randstad zeker niet (was dat maar zo) die hebben idd hun zaakjes altijd wel goed voor elkaar.
    Het is een uitzendbureau die opgezet is door het bedrijf waar mijn vriend werkt en die leent het personeel dus weer uit aan het bedrijf.
    Waardoor ze dus hun personeel heel goedkoop in dienst hebben zeg maar... snap je het? :)
    maar mijn vriend is heel makkelijk in zulke dingen die gelooft altijd alles wat ze hem zeggen :)
    Maar ik niet... en aangezien ik toch verlof heb, heb ik alle tijd om dit eens even uit te zoeken :)

4. mel123

mel123 Actief lid

Nov 21, 2007
    369
    0
    0
    en die calamiteitenverlof valt toch weer onder kort verzuim? Onder op zijn loonstrookje staat dat hij kort verzuim op bouwt dus zal hij toch in elk geval dit uitgekeerd moeten krijgen?

5. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik zoek ook vaak van alles uit hoor.. Ook wat betreft mn eigen cao.. toen ik bij mn vorige werkgever nog in dienst was lag t boekje hier op mn bureau.. en ik hing geregeld bij de vakbond aan de lijn...

6. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Ja, ik snap het: voor iedereen een heel vervelende constructie, behalve voor het bedrijf die dan zomaar iemand kan ontslaan, denkt bepaalde wettelijke bepalingen te kunnen omzeilen.... Jaja, ik snap het hoor! :)
    Goed uitzoeken hoor meid, je het potverdorie toch gewoon recht op dat je man bij je is als je ligt te bevallen en daarna? Zonder ook nog over geld te moeten nadenken enzo. Zeg maar tegen die gasten dat het moet van Miepie! :)

7. mel123

mel123 Actief lid

Nov 21, 2007
    369
    0
    0
    :) bedankt dat jullie zo met me meedenken!

8. Peentje

Peentje Actief lid

Jan 29, 2009
    302
    0
    0
    Brabant
    Mijn man werkt in de zorg en krijgt 2 dagen verlof........gelukkig heeft hij de mogelijkheid om kort daarop 2 weken vrij te krijgen

9. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Ik heb het op mijn werk eens uitgezocht en idd die 2 dagen kraamverlof uit de wet heeft iedereen recht op.Hetgeen in de CAO staat is een aanvulling.
    Bij ons is het nu dus zo:

volgens de CAO 1 dag BEVALLINGSVERLOF (ipv calamiteitenverlof wat in de wet staat) -is dus een uitbreiding vanuit de CAO-

daarna volgens de wet 2 dagen kraamverlof

En daarna neemt hij nog 1 of 2 weken vakantie op....

Nooit geweten van het kraamverlof. Waar een forum al niet goed voor is... BEDANKT MEIDEN!

10. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Ik heb het op mijn werk eens uitgezocht en idd die 2 dagen kraamverlof uit de wet heeft iedereen recht op.Hetgeen in de CAO staat is een aanvulling.
    Bij ons is het nu dus zo:

volgens de CAO 1 dag BEVALLINGSVERLOF (ipv calamiteitenverlof wat in de wet staat) -is dus een uitbreiding vanuit de CAO-

daarna volgens de wet 2 dagen kraamverlof

En daarna neemt hij nog 1 of 2 weken vakantie op....

Nooit geweten van het kraamverlof. Waar een forum al niet goed voor is... BEDANKT MEIDEN!

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    zit net met verbijstering de site van de fnv te lezen, recht op kraamverlof kan idd in het cao ingetrokken worden. bizar. recht op calamiteitenverlof (betaald) echter niet, dus je partner heeft altijd vrij om bij de bevalling aanwezig te zijn en om aangifte te doen. kan wel adviseren om dan altijd event ekijken of je aanspraak kunt maken op kortdurend (70% betaald) zorgverlof.

Share This Page