Kan hij niet twee weken halve dagen werken? Of een paar dagen in de kraamweek (kraamverlof?) en een paar dagen in de week daarna. Best of both worlds, zeg maar. Mijn man was maar 2 dagen vrij, in de kraamweek, verder helemaal niet. Ik zag er ook wel wat tegenop, maar het viel mee. Bij de eerste baby kwam mijn vriendin de eerste dag dat ik alleen was even helpen (zij is kraamverzorgster, dus dat was erg handig). Bij de tweede had ik er geen moeite mee en bij de derde stond ik aan het eind van de kraamweek alweer zelf op het schoolplein, dus dat was ook geen probleem.
bij de eerste was mijn man 3 wkn vrij na de kraamweek (viel in de vakantieperiode) bij de 2e hebben we afgesproken dat we even kijken hoe het loopt. de kraamweek sowiezo in principe niet en we bewaren zijn verlof het liefst voor rond de feestdagen. Ik heb toch genoeg hulp van mijn moeder als t nodig is. maar als t tegenvalt qua herstel neemt hij alsnog vrij
Ik zou zelf kiezen voor de kraamweek (of inderdaad 2 halve weken). Wij vonden het echt heerlijk om die eerste kraamweek samen te doen! Tuurlijk had ik de kraamverzorgster, maar wat fijn om al die nieuwe dingen samen te beleven. Daarbij heeft mijn man het weekend dat ons zoontje geboren werd ook erg slecht geslapen, dus hij was blij die eerste week vrij te hebben. (maar goed, wij hadden de luxe van 2 weken).
hier had ml vanaf de geboorte 3 weken vakantie. erg fijn. zo kon hij alles meemaken en geloof me, als kersverse moeder onthou je niet alles wat er uitgelegd wordt in de kraamweek. de vlg keer doen we het weer net zo. ideaal! hij had het ook zeker niet willen missen en ik zou ook niet anders hebben gewild.
Ik zou kiezen voor te spreiden, dan is het effect om ineens alleen te zijn niet zo groot, spreek niet uit ervaring, vl zat vanaf een week coor de bevalling in de ww voor 5 wkn
Hier in Spanje heb je geen kraamverzorgster en eerlijk gezegd dat gaat ook prima hoor. Het meeste weet je toch al en kan je op voorhand leren (pre natale lessen, van je moeder, etc.). 's avonds voor de 1ste keren (badje, bezoeken, etc) is je man er dan toch. Als hij geen 2 weken kan nemen, zou ik kiezen voor na de kraamweek. Zelf had ik dat ook aan mijn vriend voorgesteld (had liever gehad dat hij vrij nam als de kleine een maandje of zo was). Dan heeft hij er meer aan. Maar dat wou hij niet (koppig ). Uiteindelijk gaat hij het bij een tweede wel doen, want die eerste week heeft hij door slaapgebrek niet al te veel kunnen genieten van onze jongen. En qua hulp vond ik het persoonlijk niet echt nodig. Had dat liever gehad na een maand, wanneer ik echt erdoor zat
Met onze dochter had mijn vriend de week dat ik in het ziekenhuis kwam te liggen vrij gekregen van zijn werk, daarna ben ik bevallen, en kreeg mijn vriend nog 2 weken vrij.. het is mij eerlijk gezegd heel goed bevallen!
Mijn vriend was 2 weken vrij, in de kraamweken. Bij beide kinderen. Ik vond juist de eerste 2 weken zo magisch mooi dat moet je samen mee maken. Ondanks dat ik een keizersnede gehad had (2x) kon ik na die 2 weken prima zelf weer voor mijn kids zorgen hoor.
Mijn man gaat halve dagen werken in de kraamweek, van 8 tot 1, en heeft dan nog 4 weken vrij. Heerlijk
Wij hebben er 2x bewust voor gekozen dat mijn man in de kraamweek gewoon lekker thuis was. Ook voor hem is dat zo bijzonder, dat weegt voor mij zwaarder als het praktische oogpunt. Mijn man had overigens 3 weken in totaal, beide keren was dit ruim voldoende om te herstellen. (Ks en normale bevalling)
Ik word morgen ingeleid. Ml is tot en met zondag fulltime thuis. De rest vd volgende week gaat hij 4u per dag werken en helpt hij sochtends nog mee met 'opstarten' vd dag. De week daarop, is de kraamhulp weg en dan is hij op 1 dag na vrij. Maar wanneer wij toch behoefte hebben om volgende week samen te zijn, is dat geen probleem. Hangt er vanaf hoe de nachten en mijn herstel verlopen.
Mijn man is lekker een maand vrij heerlijk vind ik het zo komt onze zoon ook niks te kort merk wel dat ik 2 kindjes erg veel vind nu
Onze dochter is de eerste voor mijn vriend maar wij weten zeker dat hij wel een pampertje kan verschonen. Ook snapt hij dat zon babietje met het hoofd boven water moet blijven tijdens het badderen Wat hij verder nog zou moeten leren van de kraam is ons een raadsel dus hij gaat vrij nemen wanneer hij daar zin in heeft. Gezellig even tijd met zijn drietjes en de andere helft van de week met zijn vijven .
hier is ml vanaf de geboorte 2 weken thuis geweest. Zowel hij als ik vonden het heerlijk. Bij een volgende zouden we het precies weer zo doen.
Man is chauffeur en tijdens de kraamweek had ie aangepaste werktijden, van 9-16 uur en de kraamhulp was er van 8-17 uur, toen zij weg was heeft ie drie weken vakantie/zorgverlof gehad...heeeeeeeerlijk!
Ik heb manlief liever na de kraamweek thuis. Maar goed wij hebben t.z.t. een dreumes van 1,5 en een extra handje tijdens de kraamweek heb je in principe al bij onze dochter had hij een lang weekend (pinksteren) en moest daarna aan het werk en had sowieso helemaal geen vrij (had net een maand een nieuwe baan). Als de baby zich aan de 'afspraak' houdt is manlief sowieso vrij. We proberen het erin te pompen dat'ie voor de kerst komt of het lukt is natuurlijk de vraag
Hier is die thuis geweest in de kramweek, en dat vonden we beide zeer fijn! Ze liepen elkaar totaal niet in de weg, hij heeft er juist heel veel van geleerd van de kraamzorg zeker omdat het onze eerste is. Hij zegt zelf achteraf ook dat hij erg blij was dat hij de kramweek thuis was, anders mis je zoveel!
Sorry dames was dit topic een beetje vergeten. We hebben besloten om het zo te doen: manlief is 2 dagen vrij na de bevalling (gewoon de wettelijke vrije dagen) en gaat daarna halve dagen werken zodat ie rond 13.00 uur thuis is. Dan is ie er in ieder geval 1 of 2 uurtjes tegelijk met de kraamhulp. Als na 8 dagen de kraamhulp weggaat neemt hij nog een week vrij (die halve dagen neemt ie onbetaald verlof op dus kan ie z'n vakantiedagen voor een hele week ná de kraamweek gebruiken). Moet goed komen zo toch!