Vandaag gestart met Ritalin, maar merk er niks van

Discussie in 'De lounge' gestart door Mirro, 10 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Vandaag heb ik voor het eerst Ritalin genomen, ivm ADD.
    Om half 11 de eerste (10mg) en half 3 de tweede.

Ik heb er echt helemaal niks van gemerkt.

Moet ik geduld hebben?
    Of heeft iemand ervaring dat je het toch de eerste keer direct moet merken?

2. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Bij de kinderen uit mijn klas merkte ik het ook altijd pas na een paar dagen.

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Duurt inderdaad even voor je het merkt. Geduld!

4. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Nog geduld...;) waarschijnlijk over een paar dagen pas...

5. Koon

Koon Niet meer actief

Moet je geen spiegel opbouwen met Ritalin?

6. Melissa86

Melissa86 Lid

2 apr 2014
    50
    0
    0
    Met Ritalin bouw je volgens mij pas een spiegel op na 5 dagen en de halfwaarde tijd is ook lang..
    Succes, ik hoop dat het werkt voor je..!

7. rums

rums Niet meer actief

Je bouwt een spiegel op.
    Heeft de huisarts/apotheek je dat niet verteld of staat het niet in de bijsluiter?

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Ritalin wordt toch juist,snel afgebroken. je moet het echt op tijd innemen en daarom kiezen veel mensen voor concerta. wat je minder vaak hoeft te slikken

9. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Volgens mij moet je ook een spiegel opbouwen met Ritalin.
    Geef het even de tijd.

10. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Je moet een spiegel opbouwen...
    Ons dochtertje heeft sinds vandaag medicatie (wel ander soort) en daarvan werd gezegd dat we zeker twee weken moeten afwachten

11. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Bedankt voor de reacties!
    De psycholoog deed voorkomen dat ik direct effect zou merken.
    Wel had ze het over de bijwerkingen, deze zouden na ong 5 dagen weg moeten zijn. Maar ik heb dus helemaal geen bijwerkingen van de eerste 2 pillen.

12. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Ritalin (mythylfenidaat) zou in principe na 1-2 uur moeten werken direct na de eerste keer.

Zie het als paracetamols.. Je slikt ze 3-4x per dag en werkt na een half uur-uurtje, zo ook met mythylfenidaat.

Google maar eens op " werkt ritalin meteen? " , daar staat ook dat het direct werkt, vandaar dat je het ook 3x daags moet slikken ;) je bouwt er dus geen spiegel mee op..

3x daags mythylfenidaat werkt ook anders dan 1x daags concerta.. Met concerta krijg je geen pieken/dalen maar een constant effect wat je met mythylfenidaat niet krijgt omdat je het 3x daags slikt.

Er zijn ook kinderen die bijv maandag tm vrijdag mythylfenidaat/concerta slikken en zaterdags en zondags niet, als er ECHT een spiegel opgebouwd zou worden zoals bij anti depressiva zou dat natuurlijk hels zijn voor kids die ze 's weekends niet nemen of in de vakanties niet nemen.. En dat zijn de meeste kinderen..

Met anti depressiva kun je ook niet zomaar een weekend of een vakantie stoppen omdat je daar WEL een spiegel in opbouwt en van moet afkicken/aan moet wennen..

Ook is het niet voor niks dat je ritalin niet 's avonds in mag nemen ;) je laatste dosis is bijv om 16.00 zodat het dan uitwerkt en je 's nachts uit je systeem is en je normaal kan slapen ;) het werkt dus gewoon uit als je het een paar uur niet slikt dus bouw je ook niks op of af..

Als je het niet neemt werkt het binnen enkele uren dus weer uit, je bouwt geen spiegel op

13. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ja, Miss Mac, dat dacht ik dus ook.
    Op internet staat dat ook, maar hoopte dat dat zou gelden na een paar dagen, dat dan elke pil direct werkt.
    Ik zou zo balen als het echt niet werkt en ook niet gaat werken.
    Heb eindelijk deze grote stap genomen.....

14. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Google maar op ritalin en spiegel opbouwen, of " werkt ritalin meteen"..

Je kunt er geen spiegel mee opbouwen net als met anti depressiva of paracetamols helaas. Ook in de bijsluiter staat daar niks over.

Vandaar dat je de laatste dosis voor 16.00 moet innemen zodat het daarna uitwerkt en je kunt slapen en vandaar dat kinderen soms een dagje/weekend/vakantie niks slikken, het is na enkele uren uitgewerkt en je bouwt geen spiegel op..

Misschien was de dosis te laag voor je?

Ikzelf heb ADHD en bij mij werken ze direct en goed..

Ik hoor wel van mensen die geen ADHD hebben en ritalin hebben geslikt dat het niks uithaalt en dat ze dan geen "echt" ADHD zouden hebben? Sommige worden er juist hyper van als ze het slikken zonder echt ADHD te hebben en gebruiken het zelfs voor de studie om langer wakker te blijven ;) en als drugs natuurlijk..

15. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Google ook eens op " does ritalin work immediately "

En " does ritalin work for people without ADHD?"

16. jippie84

jippie84 Bekend lid

13 mrt 2013
    665
    0
    16
    NULL
    NULL
    waarschijnlijk een te lage dosis.. ze moeten inderdaad meteen werken, maar hier merkt vooral de omgeving het verschil ;)

17. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Je moet waarschijnlijk de dosis nog verhogen.
    Ze beginnen vaak wel laag omdat je moet 'wennen' aan de medicatie. Ik kreeg al vrij snel heftige reacties erop (hartkloppingen, misselijk, weinig eten). Had vooral last van het bekende rebound effect. Ik moest daardoor om de 2 uur gaan slikken ipv om de 4 uur.
    Als je een hogere dosis krijgt, zul je vanzelf meer gaan merken. Vaak met een halfje per week erbij wordt het opgebouwd tot jij genoeg resultaat merkt.

Geef het even de tijd ;)

Deel Deze Pagina