vraagje over rijlessen.

Discussie in 'De lounge' gestart door toetie83, 12 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    Ik heb een vraagje advies nodig over het rijbewijs.

In het begin van mijn rijlessen heb ik aan mijn instructeur gevraagd of hij
    na het 1e x rijden al kon zien hoeveel lessen ik ongeveer nodig zal hebben.

Hij had toen vertelt 8 lessen hiervoor dat ik ongeveer wel naar de 30 lessen kon gaan.Misschien wat meer.
    Maar dat hij eerst even een paar keer wou kijken hoe het ging.

Nou dus Gisteravond weer gereden. En na afloop weer gevraagd.
    Hij zei dus dat ik wel 45 lessen nodig had.

Ik baalde enorm en zei tegen hem dat hij na de 2x lessen vond dat ik het goed deed en dat ik wel richting 30 lessen en wat meer misschien wel nodig zal hebben.

Zegt hij tegen mij dat het alleen geld voor kampioenen ofzo(dus dat t alleen de allerbesten 30 lessen hebben.

Nu zit ik ermee want na elke les zegt hij standaard dat t goed is gegaan.
    Maar ook vertelt hij mij dat dit goed is gegaan waar ik nog goed aan moet werken.

Maar hij gaf me dus echt het gevoel dat t steeds beter gaat,en dat ik alles goed op pikt,en dat hij daar geen twijfels aan heeft.
    Het komt allemaal goed als ik zo blijft doorgaan.
    IK voelde me wel lekker na t rijden,en had t gevoel dat ik ergens in Oktober wel kon afrijden misschien.

Nu heb ik uitgerekend dat het volgend jaar Februari wordt.
    45 lessen

Wie weet nog(die rijbewijs heeft hoeveel lessen je gehad hebt?
    en wat t gemiddelde is?

Moet ik naar een andere rijschool en door hun laten uitrekenen hoeveel lessen ik nodig heb,of mij er gewoon bij neerleggen en bij deze blijven?

Ik zit hier echt mee,en nu achteraf denk ik dat het misschien beter was geweest om een pakket te nemen.

help help help.

gr loesmari

2. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    mmhh ik heb dacht ik ook zo rond de 30 lessen gehad ...als het er niet meer zijn ...maar ik begin in maart en had in sept mijn rijbewijs .....en was ondertussen 1 keer gezakt ......

instructeurs weten het ook aardig duur te maken door je aan het lijntje te houden

3. Niet meer actief

hoi, ik had een pakket van 25 lessen en dat was ruim voldoende.

Als jij het gevoel hebt dat je het goed doet, dan is 45 toch veel te veel! je kan eventueel ook een tussentijdse toets aanvragen en als de examinator zegt dat je die goed doorstaan hebt, dan kun je afrijden.

4. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    :oops: :oops: :oops: Ik heb zo'n 60 lessen gehad en heb 6 keer af moeten rijden :oops: :oops: :oops:

5. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    stuk of 80 :rolleyes: tweede keer geslaagd. Maar ik hou ook absoluut niet van rijden, dus doe het zo weinig mogelijk!

6. Saaya

Saaya Niet meer actief

mij is meermalen verteld dat 30 lessen het gemiddelde is, maar het ligt dus ook aan hoe goed je het oppikt ;)

Ik zou niet zoveel op die schattingen rekenen, het is echt een pure gok hoor! Misschien heb je na een aantal lessen al het rijden onder de knie en gaat het daarna een heel stuk beter. Je kan zomaar opeens hebben van 'aha! Dus zo moet het!'

Een klasgenoot van mij is bijvoorbeeld heel snel, hij is net begonnen met lessen en kan al meteen zn examen(weet alleen niet meer welke, theorie of praktijk) aanvragen aangezien dat nog al eens een tijdje op zich laat wachten schijnbaar.
    En een ander had er heel weinig vertrouwen erin en slaagde er toch in bij de tussentijdse toets een vrijstelling voor elkaar te krijgen en dus daarna vrij snel examen te doen en te halen. ;)

7. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik heb vorig jaar rijlessen gehad en examen gedaan. Na de eerste les schatte de instructeur in dat ik zo'n 30 lessen nodig zou hebben. Dat pakket heb ik genomen (incl. theorieles, theorieexamen, TTT, praktijkexamen).

Op een gegeven moment, nadat ik m'n theorie had gehaald en m'n instructeur vond dat ik na een x aantal lessen er wel aan toe zou zijn om af te rijden, heeft hij m'n examen aangevraagd. Op dat moment was er een enorme wachtlijst en in mei kon m'n examen dus pas aangevraagd worden voor oktober.

Uiteindelijk werd dat september, maar was toch een tijd wachten. Omdat ik geen zin had om er een hoop extra geld voor uit te trekken, heb ik geen extra lessen genomen, maar de lessen die nog in m'n pakket zaten gewoon over die periode uitgesmeerd. Mede door de vakantietijd lukte dat aardig (instructeur 3 weken, ik 3 weken, één lesje tussendoor, dat schiet op). Aan het einde van je lessenreeks hoef je ook niet echt elke week les te hebben, als je het eenmaal weet en kunt, dan lukt 't een paar weken later ook nog wel. Oh ja, in één keer geslaagd toen, maar er zijn genoeg mensen bij wie dat niet lukt, dus pin je daar niet op vast.

Misschien kun je meerdere lessen per week nemen? Dan gaat 't een stuk sneller. Ik zou ook aan je instructeur vragen om duidelijkheid. Jij betaalt het, dus jij mag weten waar je aan toe bent. Als hij zegt dat je nog, bijv. 10 lessen nodig hebt, vraag dan ook hoe 't nu met de wachtlijst zit om af te rijden, anders mag 't nu bijvoorbeeld wel aangevraagd worden! Anders kun je straks nog een stel extra lessen nemen voordat je examen hebt. Succes!

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik zou ook om duidelijkheid vragen en meerdere malen per week gaan lessen. maar pin je niet teveel vast op de afrij datum, want de wachtlijsten zijn momenteel geloof ik superlang!

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb 28 lessen gehad en ben in 1 keer geslaagd.

Sommige rijscholen willen je echt uitknijpen hoor. Die van mij ook, zei ze dat ze examen ging aanvragen en ik de week erop zou horen wanneer de examendatum zou zijn. Dus ik de keer erop vragen naar de datum, was ze het vergeten aan te vragen. De week erop weer vergeten.....yeahhh right lekker extra lessen trekken. Dus toen heb ik haar door de week gebeld en erop gestaan dat ik de volgende dag een datum zou horen.

Kijk dus uit dat ze je niet aan een lijntje houden.
    45 lessen is best veel als hij vind dat je het goed doet.

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik volg op dit moment rijlessen, en het examen is de afgelopen jaren zodanig ingewikkelder geworden, dat bijna niemand het nog met 30 lessen redt. Het gemiddelde ligt nu landelijk tussen de 40 en 50 uur les. Ik heb een pakket van 40 klokuren, en ik ga daar zeker overheen. Ik heb nu 27 klokuren les gehad. Volgens mijn rijleraar ben ik een gemiddelde leerling, en zal ik een uurtje of 50 les nodig hebben. En ik geloof hem, want ik zie zelf ook dat ik nu echt nog niet klaar ben voor het examen. En bij 40 uur ben ik dat ook nog niet. Dat ligt niet aan hem, want hij is een topleraar!
    Al met al les ik liever wat langer en slaag ik in één keer, dan dat ik meerdere keren examen moet doen. Of dat ik alleen de weg word opgestuurd terwijl ik nog lang niet zeker ben van mezelf.

11. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Mijn rij-instructeur wou ook in eerste instantie geen praktijk examen aanvragen, maar ik heb er op aangedrongen dat hij dat toch echt moest doen. En ik ben in één keer geslaagd! Dus gewoon aangeven wanneer jij denkt dat je er klaar voor bent.

12. mam85

mam85 Fanatiek lid

3 jul 2007
    1.729
    0
    0
    mama!
    75 lessen gehad.. *schaam*
    maar wel in 1 x geslaagd!
    theorie in 2 x

13. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Ik heb 24 lessen gehad, dus vrij snel.. heeft me iets minder dan 1500 euri gekost.. :rolleyes:

Geloof dat rond de 40 lessen het gemiddelde is, dus zo ver zit je er niet naast.. maar maak je niet druk.. tegen mij zeiden ze dat ik 36 lessen nodig had, en ben in 1 keer geslaagd (ook voor theorie) met 12 lessen minder..

ik heb trouwens bij Wolf gelesd, weet niet of ie bij je in de buurt zit ;)

succes nog

14. Otje

Otje Fanatiek lid

10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    "Vroeger" was 30 lessen vrij normaal. Maar nu tegenwoordig is er weer zoveel veranderd dat 40 lessen het gemiddelde is geworden. Met 45 zit je daar niet gek ver boven.
    Ik ben vorig jaar oktober begonnen met lessen. 1e les was een soort Intake waar werd gekeken hoeveel lessen je nodig zou hebben. Mijn instructrice schatte mij in op 45 lessen. Die heb ik ook gedaan en ben in maart op examen geweest en 1e keer geslaagd! :D Dus in een 1/2 jaar tijd had ik mijn rijbewijs! :whistle: Nog steeds errug blij mee.

15. Otje

Otje Fanatiek lid

10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Oja, vergeet ik nog te schrijven...

Ik had 2 uur les per week achter elkaar. Ik vond dat persoonlijk erg prettig. Hoefde dus maar 1 x per week voor oppas te zorgen tijdens mijn rijlessen en het fijne vond ik dat je in 2 uur een stuk meer kan doen dan in 1 uurtje. Vooral als je nog iemand naar huis moet brengen en nog iemand moet ophalen is 1 uur echt zo voorbij. En je bent sneller klaar met je 40-45 lessen ;) Misschien iets om te bespreken met je instructeur?

16. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    Hai hai
    nou dit is dus ook vaag bij mij.
    Hij had van alle svan mij nodig om mij aan te melden voor het examen(het afrijden strax)
    Hij zei ik moet wel op tijd zijn anders krijg je je strax de kans dat je te laat bent en lang moet wachten.
    Hij had het misschien zelfs over 3 maanden of meer ofzo!

Dat gaf mij ook het gevoel dat ik het wel goed doe.
    Hij geef mij ook de indruk telkens weer dat ik het goed oppikt en dat ik me verder nergens zorgen hoeft te maken. :rolleyes:
    verwarend hoor.

p"s:eerlijk gezegd is het niet erg hoeveel lessen,zolang ik het maar strax in 1x doe het examen :p

Maar ik ga wel twijfelen of hij nu wel zo eerlijk is(vast wel) of mij gewoon naar de mind praat.
    ik pikte het goed op en kijk goed vooruit en etc.
    hoe ik me nu al voel denk ik dat 36 ong wel zover bent haha :oops:

Maar ja hij is de instructeur :rolleyes:

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb 15 lessen gehad en in 1 keer geslaagd

maar ik kon al auto rijden en deed het ook veel om de beesten uit de wei te halen

18. patricia12

patricia12 Bekend lid

28 sep 2006
    604
    0
    0
    limburg
    ik heb ong. 60 lessen gehad, en ben 5 x opgeweest :oops:

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ik heb 17 lessen gehad, 3 jaar terug, en in 1 keer gehaald. In 6 maanden mn rijbewijs omdat er een maand vakantie tussen zat.

20. wendyp

wendyp Niet meer actief

Het landelijk gemiddelde ligt inderdaad tussen de 40 en 50 lessen (van 60 minuten) en 3 keer afrijden (gemiddelde)

Ik vind het zelf moeilijk om een leerling in 30 lessen klaar te stomen voor het examen, ala degene nog geen rij ervaring heeft. Tenzij degene het uiteraard snel oppikt.

Als je de instructeur 'niet vertrouwd' kun je altijd vragen om een ttt.Dat is bij het cbr en die geven je dan tips over wat je nog moet verbeteren.

Ik kan me voorstellen dat je soms vindt dat je instructeur een beetje onduidelijk is. Ikzelf geef vaak ook aan dat het goed ging, met wat punten waar ze op moeten letten (tenzij het echt bagger was) het is namelijk absoluut niet bevoordelijk voor je zelfvertrouwen, om alleen je fouten te horen te krijgen. (positieve en negatieve reïnforcement ;) ) Maar vind je het echt onduidelijk, vraag gewoon duidelijkheid!

Over de wachttijden heb ik geen idee, daar ben ik al te lang voor met verlof.

Deel Deze Pagina