Hoi meiden, Pfpfpf we hebben besloten dat ons meisje vrijdag op zaterdag bij opa en oma (schoonouders) op de camping mag gaan slapen. Ik heb het er moeilijk mee, ik heb geen vervelende schoonouders.....maar 17 jaar lang voel je gewoon dat het niet je eigen ouders zijn. Wat natuurlijk logisch is maar bepaalde irritaties en totaal niet op 1 lijn of totaal andere gedachtes. Mijn vriend zegt dat ik de negatieve punten benadruk en niet het positieve kan zien en dat is ook wel zo (zelfkennis heb ik wel gigi) Bijv. ons neefje (kleinzoon van opa en oma) slaapt altijd tussen hun in als hij blijft slapen dat wil ik dus gewoon echt niet! Wat gebeurd er als ze 's nachts wakker word en ze wilt naar ons toe, ze wordt nooit thuis wakker maar ja wat als wat als.... Vandaag zijn mijn vriend en 2 dochters (ik had een brunch) naar de camping geweest en de oudste heeft zich dus opperbest vermaakt. Wanneer ze bij mijn moeder slaapt wat best weleens voorkomt heb ik daar totaal geen moeite mee! Meiden wat zeggen jullie moet ik dit nu echt proberen los te laten Voel echt een knoop in mijn maag!
Los laten! en je kunt toch wel zeggen dat je wilt dat ze wel in haar eigen bedje slaapt???? dat is toch wel een 'nette' vraag? gaat vast hardstikke goed joh!
Los laten. Dat jouw gevoel anders is dan bij je eigen ouders is logisch maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ze slecht zijn?
Ik weet ook wel dat ik het los moet laten, nee ze zijn niet slecht.....kweet het ook niet! Raar gevoel over me heen, maar dat moet misschien slijten of wennen rare griet he!
Ik herken het wel een beetje hoor. Tegen je ouders kun je gewoon zeggen wat je wel en niet wilt, zonder scheve gezichten te krijgen, en bij je schoonouders is dat gewoon veel moeilijker en ingewikkelder. Ook hebben zij vaak heel andere gewoontes dan het gezin waarin jij bent opgegroeid. Tenminste, dat is mijn ervaring dan.
Ik zeg ook loslaten! ik snap dat het moeilijk is hoor maar bedenk dat je vriend misschien wel hetzelfde gevoel heeft bij zijn ouders wat jij bij de jouwe hebt.
Loslaten! En opa/oma gewoon duidelijk instructie geven van wat je verwacht en wat je absoluut in ieder geval niet wil. Desnoods laat je je partner dat doen Hier is het eerder andersom trouwens. Ik voel me bij mijn schoonmoeder minstens net zo thuis als bij mijn eigen vader/moeder. Al ligt dat niet aan mijn ouders zelf maar aan dat ik me gewoon een beetje een buitenbeentje voel. En wat ook scheelt is dat anne bij mijn schoonouders elke week komt en soms blijft slapen. Ergens anders heeft ze nog nooit geslapen zonder ons
Hoe denk je dat je dochter het daar gaat vinden? Als het antwoord Leuk is, dan probeer dat voor ogen te houden en niet de kleine dingetjes/irritaties die jij misschien hebt tav je schoonouders. Dat hou je toch altijd. En ja, zij doen dingen misschien wat anders dan jou. Dat hou je toch. En als het geen gekke/gevaarlijke dingen zijn, zou ik zeggen laat gaan.
Ik herken het wel, bij mijn schoonouders heb ik veel meer moeite om los te laten. Terwijl als ik realistisch kijk, mijn schoonmoeder veel zorgzamer en voorzichtiger is. Niet dat mijn moeder nou gekke dingen doet.. Maar ik zou inderdaad wel een punt maken van dat slapen in 1 bed, als je dat echt niet wil. Ik zou dat zelf ook niet prettig vinden. Oma heeft wel op 1 kamer geslapen met mijn zoontje, maar elk op een eigen bed.
Ik heb ook veel meer moeite met me schoonouders als mijn eigen ouders. Terwijl die soms precies hetzelfde doen, ook een snoepje geven voor het avondeten etc.. Maar kan het van hun net wat beter hebben en durf ook meer te zeggen. Maar toch zeg ik: loslaten! Kan heus geen kwaad als ze toch WEL haar in bed nemen of iets.. Mijn zoontje is ruim 2,5 jaar en die weet al een hele tijd dat hij bij oma wel een snoepje krijgt voor het eten en bij papa&mama toch echt niet.. Dat zal jou dochter ook best wel snappen.
ik was ook heel bang hoe opa's en oma's hier met zoonlief om zouden gaan kwa gewoontes. maar ik heb duidelijk gemaakt dat er bepaalde regels zijn die ze moeten aanhouden. het slapen onderandere. zoonlief moet gewoon in eigen bed slapen anders denkt ie dat het thuis ook mag en ligt ie zo elke nacht tussen papa en mama in omdat t van opa ook altijd mag. nee dus. kwa snoepen en eten weten ze ook goed wat mn zoon wel en niet mag. mn vader vraagt gelukkig ook veel wat wel en niet mag of wat ik wel en niet wil hebben. 14juni gaat onze zoon met hun mee op een mini vakantie. 3dagen naar de camping. omdat ik altijd goed aan geef wat ik wel en niet goed vind, heb ik er alle vertrouwen in. maar zoals je al zei, het zijn je schoonouders en dat is altijd moeilijker. ik laat mn zoon liever een paar dagen bij mijn vader dan bij mn schoonmoeder ofzo. geef duidelijk aan wat je wel en niet wil hebben. misschien kom je wat zeikerig over maar als zij jouw kind tussen hun in laat slapen en je kind wilt dat straks thuis ook opeens doen, dan zit JIJ met de gebakken peren. wees duidelijk in je regels en gewoontes. remember: het is jouw kind