Mijn vriend is na de bevalling 2 dagen thuis geweest en kreeg gisteren ineens te horen dat hij deze dagen niet uitbetaald krijgt. Dit omdat hij nog in fase A zit van het uitzendcontract. Maar in het CAO staat dat hij recht heeft op die 2 dagen, er staat niet bij dat dat niet geld als je nog in fase A zit. Wie weet toevallig hoe dit zit?
Nee klopt niet wat de werkgever zegt. De 2 dagen zijn een recht van alle werknemers. Ook uitzendkrachten fase A. Hij heeft dus gewoon recht op uitbetaling van deze twee dagen. Er zit zeker een nieuwe intercedent of zo die haar/zijn eigen regeltjes maakt. Aangifte hoort niet bij die twee dagen
Ja aangifte heeft hij gewoon tijdens die 2 dagen gedaan dus daar hoeft hij geen vrij voor zeg maar. Ik dacht ook al dat hij het recht had om betaald verlof te hebben dan. Nou dan moet hij er maar eens goed achteraan gaan.
Heb je ook zijn CAO erbij gehad? Afwijkingen kunnen er namelijk wel zijn. Cao gaat in dit geval wel voor de wet namelijk.
http://www.appoint.nl/pdf/ABU_CAO_UZK_2009_feb_webversie.pdf Zoals ik het lees heeft hij 1 wachtdag Maar dan heb ik het even vluchtig doorgelezen.
Ok ik ben hier dus echt niet goed in.. Dit staat in dit CAO: 3. Voor kort verzuim en bijzonder verlof ontvangt de uitzendkracht met een uitzendovereenkomst met uitzendbeding een aanvulling, uitgedrukt in een percentage van het feitelijk loon verhoogd met de wachtdagcompensatie. Dit percentage staat vermeld in artikel 41 van de CAO. 4. De in lid 3 van dit artikel bedoelde aanvulling wordt niet iedere week bij de wekelijkse uitbetaling uitgekeerd, maar gereserveerd. Wanneer de uitzendkracht met inachtneming van het bepaalde in dit artikel kort verzuim of bijzonder verlof opneemt en de uitzendovereenkomst blijft voortduren, wordt ten laste van de reservering het feitelijk loon uitbetaald. Betekend dat nou dat hij dit niet uitbetaald gaat krijgen?