Zou jij je in deze situatie ziek melden

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Nicolet86, Aug 23, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nicolet86

Nicolet86 Lid

Jul 18, 2016
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik moet nog twaalf diensten werken dan heb ik vakantie en aansluitend verlof.
    Ik werk in de zorg. Het is al onrustiger door zomer vakantie maar na een ander probleem is er van juni nog meer taken en werkdruk. Tijd terug al dienst met harde buiken. Telkens hopen dat bezetting beter word.
    Toen een x zo drama dienst dat spier leek verrekt.
    Twee x aangegeven bij teamleider dat zo heel zwaar is.
    Toen ging het redelijk mits ik thuis veel rust. Maar hebben ook nog een kindje. Vandaag goede bezetting fijn gewerkt maar toch teveel gedaan want sinds k thuis ben zere harde buik en hoofdpijn. En kort lontje
    Aan de ene kant denk ik nog twaalf pittige diensten maar aan de andere kant denk ik is dit normaal.
    Vandaar mijn vraag wat zouden jullie doen?

2. Keija

Keija Bekend lid

Jun 30, 2016
    717
    6
    18
    Hebjeniet een arbo-arts oid waar je het mee kan bespreken wat wijs is?
    Bij mij heeft de verzuimdienst op werk aangegeven dat ik rustig weer moet opbouwen en vooral niet te snel en als het ook maar erger wordt ik het moet aangeven en niet moet opbouwen. Ze willen geen risico nemen dat er iets mis gaat met zwangerschap door werk.
    Zelf heb ik gisteren na ongeveer anderhalve maand ziektewet (wel incl vakantie) voor het eerst weer drie uurtjes gewerkt. Plus nog wat kleine dingetjes (therapie en boodschappen en koken) en mn lijf heeft daarop gereageerd dat ik meerdere keren heb lopen overgeven gisteravond. Dus dat samen was toch iets te veel.
    Als je zelfs gisteren na een goede bezetting en fijn werken toch al last hebt, is het dan niet iets te zwaar?

3. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik denk dat je lijf nu heel hard roept dat je het rustiger aan moet doen. Als zwangere heb je recht op extra pauzes als je die nodig hebt, wellicht kun je daar wat mee? Bespreken met de arbo-arts is ook een goed idee idd.

4. Zsagom

Zsagom Actief lid

Aug 12, 2016
    185
    0
    0
    Je kan eventueel ook minder lange dagen gaan werken, ik maakte dagen van 11 uur af en toe, in overleg met de arboarts hebben we dit de laatste maanden terug geschroefd naar 6 uur per dag. Dit was op het eind nog steeds af en toe pittig maar goed te doen.

5. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Zelf zou ik kijken of het met een extra pauze-moment beter gaat. Zo niet, even in overleg hoe en wat.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik weet uit ervaring in de zorg dat extra pauze, rustiger aan etc alleen kan als het rustig is, alles wat jij minder doet komt op je collega's aan. Ik heb zojuist gister besloten vrijwel helemaal te stoppen (ik ben zelfstandige en geen werk geen inkomen dus ziek melden zit er bij mij niet in ) zelf heb ik het besloten door mezelf af te vragen "hoe voel ik me als ik achteraf besef dat ik te ver ben gegaan?" Ik besloot dat dat het niet waard was en om dus nu al te stoppen. In jouw geval zou ik dus stoppen ja...

7. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

Apr 1, 2015
    2,820
    636
    113
    Hier wil ik graag op reageren.

Meid luister naar je lichaam. Vanaf week 18 liep ik met harde buiken. Ik dacht niet zeiken dat heeft iedereen. Op een gegeven moment deden ze ook zeer. Nog steeds niks mee gedaan. Eerste keer zwanger na 5.5 jaar en met 32.6w bevallen. Die harde buiken had ik wel degelijk serieus moeten nemen. Ze zeggen: druk hebben maakt niet uit voor zwangerschap dat zal niet de oorzaak zijn van je vroeggeboorte.. Nou ik weet het zo net nog niet. Ik liep nog te werken als een niet zwangere.
    Luister naar je lichaam en doe stap terug of meer stappen terug

8. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    2,189
    0
    36
    Ik zou kijken of je in overleg met de arbo-arts kortere diensten kan werken. Er is een tussenweg tussen volledig ziek en volledig werken.
    De diensten nu lijken mete zwaar voor jouw lichaam als je deze klachten hebt. Dit kan per individu verschillen.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik werk ook in de zorg en zou me niet direct ziek melden.
    Wat hierboven ook al gezegd werd zit er een groot gat tussen zo doorgaan of je ziek melden.
    Ik zou kijken of je bij de arbo-arts langs kan en kijken wat die adviseert. Dan evt. kijken voor aanpassende diensten.
    Bij mij krijgen zwangere collega's als het niet gaat bv. 's morgens van 7.00-11.00 extra hulp van iemand uit het flexteam en van 11.00-15.00 werk je dan wel gewoon zelfstandig omdat de meest zware zorg dan gedaan is.
    In de avond dan iemand extra erbij van 17.00-21.00 bijv.
    Je wordt dan waarschijnlijk voo 50% ziek gemeld en dan krijgt je werkgever ook gewoon geld om iemand extra tijdens jouw diensten in te plannen.

Share This Page