Uitwendige echo

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Patrieske, 12 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Vorige week ben ik voor het eerst bij mijn gynaecoloog geweest. Ik heb toen een uitwendige echo op mijn buik gehad. Er was een vruchtzakje te zien dat hij heeft opgemeten dat precies bij mijn zwangerschapsduur van zeven weken hoorde. Alles zag er mooi uit, precies zoals het hoort. Toen ik vroeg waar dan het vruchtje zit antwoordde hij dat het nog wat klein was om te zien. Ik heb dus nog niet het hartje zien kloppen. Daar maak ik me behoorlijk druk om, omdat mijn eerste zwangerschap is misgegaan en ik een missed abortion had. Ik dacht toen elf weken zwanger te zijn maar het was toen al misgegaan rond de zes weken.
    Mag ik er nu vanuit gaan, dat als het vruchtzakje precies bij de zwangerschapsduur hoort, er dan ook een vruchtje in zit met hartactie? Of kan er ook een vruchtzakje groeien zonder vruchtje? De gyn wilde geen inwendige echo doen omdat hij dat niet nodig vond. Ik maak me zo'n zorgen! Ik moet pas op 2 januari weer terugkomen. Ik ben dan 11 weken zwanger.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Patrieske,

het is inderdaad goed dat het vruchtzakje de grootte is van je termijn. Ik vind het zelf wel een beetje raar dat als ie tegen jullie zegt dat hij het vruchtje niet goed ziet, hij geen inw. echo maakt. Want dan zie je het namelijk vaak wel beter. (niet altijd hoor) Maar misschien heeft hij het anders tegen jullie gezegd dan dat wat hij heeft gezien en is het voor hem wel duidelijk dat het goed zit en jullie dus met een gerust hart in januari pas laat terug komen. Ik vind het een beetje een vaag verhaal, maar dat heeft niet zozeer iets te maken met dat ik twijfel aan wat hij gezien heeft (dat alles gewoon goed is en eruit ziet zoals het hoort, zoals hij zei), maar aan wat hij aan jullie heeft uitgelegd over het vruchtje kunnen zien. Snap je wat ik bedoel? Hij had dat wat beter uit kunnen leggen aan jullie, dan waren jullie waarschijnlijk een stuk minder ongerust geweest.
    Het blijft dus gewoon een onzekere tijd net als bij elke jonge zwangerschap, helaas........

Groetjes Brigitte

3. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi Brigitte,

heel erg bedankt voor je antwoord. Ik vond het ook raar dat de echo op mijn buik werd gemaakt. Inmiddels heb ik nu een inwendige echo gehad bij een andere gynaecoloog die het ook raar vond dat de echo op mijn buik is gemaakt, en alles is goed. Het hartje klopt en het kindje is zelfs een halve week verder als de uitgerekende datum. Je zult begrijpen dat ik erg blij en opgelucht ben!

Deel Deze Pagina