hartslagje traag?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kristientje, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Hallo allemaal :)

Gisteren had ik mijn eerste echo. Ik werd een aantal dagen teruggezet. Ik dacht 8+2 te zijn maar ik bleek 7+5 te zijn.
    We zijn super blij omdat we een kloppend hartje zagen! Ik kreeg een aantal echo's mee waaronder eentje waarop de hartactiviteit te zien is in cm/seconde. Als ik hier op afga klopte het hartje zo'n 60 keer per minuut, dat lijkt me zo traag?
    Ik herinner me niet dat de gyneacoloog hier iets van gezegd heeft, maar maak me nu toch een beetje zorgen ;)

2. Hondagirl25

Hondagirl25 Fanatiek lid

23 jul 2014
    3.018
    64
    48
    Vrouw
    Hilversum
    war moet je dan precies kijken op de echo ik heb ook een echo maar snap er niks van want bij mij zei ze er niks over maar zag het wel kloppen

3. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

als dat zo is lijkt mij ook erg laag 60x per minuut maar weet je zeker dat het het hartje van de baby is en niet van jezelf (geen idee of dat kan hoor)
    En ik zou gewoon even bellen dan ben je denk ik meer gerust gesteld)

4. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    ik zou even contact opnemen met je gyn. Die weten precies hoe het zit en kunnen je geruststellen.

5. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Is de maat van de print wel goed, misschien klopt de schaal niet.

6. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Word dat niet misschien per halve minuut gerekend? Ze luisteren meestal niet een hele minuut, bij mij in ieder geval niet.

7. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Nee ze luisterde maar 10 seconden ofzo. Op de echo zie je een tijdlijn met cm/s wat volgens mij cm per seconde betekent. Ik heb er dus een meetlatje op gelegd en gekeken hoeveel hartslagjes te zien zijn per cm. Dat is ongeveer 1 tot 1,5 en dat betekent een hartslag van 60-90 per minuut.
    Nu zijn dit mijn eigen interpretaties, ik kan er volledig naast zitten.
    Nog enkele argumenten om mezelf gerust te stellen: als het echt afwijkend was dan zou ze mij dit toch duidelijk gezegd hebben? En de volgende echo is pas over 4 weken, als het niet goed was zou ze mij toch eerder willen zien?

Pfff ik had gehoopt dat ik na het zien van een kloppend hartje gerustgesteld zou zijn maar nee hoor ;)

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zie geen tijdlijn op jouw echo-foto....
    Is het mogelijk dat je dingen verkeert interpreteert?
    Ik vind het er wel prima uitzien eigenlijk.

9. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Als ze je pas over 4 weken laat terug komen lijkt mij dat er inderdaad geen reden is tot paniek. Bij twijfel hadden ze je wel eerder terug laten komen. Toch zou ik even bellen want met deze onzekerheid wil je niet rondlopen.

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    wat ik kan vinden op internet (wat heel weinig is) heeft cm/s te maken met het volume van het bloed wat rondgepompt word en niet de snelheid van het hartje.
    weet het niet zeker hoor maar ga er van uit dat als het niet goed was je wel wat verteld zou zijn.
    vraag het anders even aan de verloskundigen op het forum waar het voor staat.
    zij moeten toch wel kunnen vertellen wat het nou precies betekent

11. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Aan de hand van deze foto kan je niet direct zien hoe snel het hartje klopt. De cm/s die je ziet staan is de schaal voor de y-as en geeft de hoogte van de puls aan (en dat zou inderdaad wel een maat kunnen zijn voor de hoeveelheid bloed die rondgepompt wordt).

Je moet weten hoe lang ze gemeten hebben en hoeveel slagen er in die tijd waren.

12. e1ke

e1ke Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.042
    9
    38
    NULL
    NULL
    Ja mijn gyn duidt op die lijn een tijdinterval aan en daaruit leidt je die bpm af. Niet uit die cm/s
    Kijk Bvb op mijn echo staat in die lijn een interval en dat kwam op 163 bpm.

13. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik heb nog eens zitten denken maar op een schaal van cm/s kun je toch geen hartslagen per minuut aflezen? cm/s is een eenheid voor snelheid. En het enige wat ik dan kan bedenken is de snelheid waarmee het dopplergeluid teruggekaatst wordt. Maar ik zou niet weten hoe je daar slagen per min van zou moeten afleiden.
    Ik ben wel erg benieuwd hoe dat nu dan zit.

14. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Wel ik ben blij dat ik inderdaad verkeerd zit. Jullie hebben me een beetje kunnen geruststellen. Ik ga nu rustig genieten en ik wens jullie allemaal hetzelfde!! :D

Deel Deze Pagina