Wanneer tijd voor een tweede?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Babsien, 3 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babsien

Babsien Niet meer actief

Goedemorgen ladies,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, wanneer waren jullie toe aan jullie tweede kindje?
    Mijn zoontje is inmiddels 8 maanden en veel vriendinnen zijn nu ook zwanger of zijn ermee bezig en nu gaat het bij mij weer heel erg kriebelen! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet helemaal over uit ben of dat het zwanger zijn zelf is, of echt het krijgen van een tweede kindje. Mijn vorige zwangerschap verliep namelijk zo heerlijk, ik voelde me beter dan ooit en was zo trots! Misschien is het eerder een verlangen naar die tijd.. Aan de andere kant, het zou wel leuk zijn als er een broertje of zusje is voor onze zoon als hij +/- 2 jaar is. Dan moeten we niet al te lang meer wachten!

Wanneer kregen jullie die kriebels, een tweede kindje, hoeveel leeftijdsverschil en natuurlijk, hoe bevalt het?? :D

2. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Toen mijn zoontje drie was konden wij er pas ruimte voor maken om aan een tweede te denken. Toen was het ook wel meteen raak, dus we hebben zo meteen vier jaar ertussen. Voor ons ideaal, omdat onze zoon straks naar school gaat en een stuk zelfstandiger is zodat wij weer tijd en ruimte hebben voor de baby.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Pas toen ze twee jaar was. Daardoor wou ik er zelfs niet aan dénken. Maar dochter was dan ook een huilbaby.

4. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Toen onze dochter ruim 1.5 jaar was .. jet duurde hier een poos en werd pas zwanger toen dochter bijna 3 werd ..
    Inmiddels een dochter van 3j7m en een dochter van 2 maanden

5. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik had al vrij snel weer kriebels (voor dochter 1 jaar was) maar die zwakte ook weer snel af. Vanaf dat ze 1,5 is kriebelt het weer flink en ben ik vorige maand gestopt. Hier in een keer raak en ben nu 5 weken zwanger. Als alles goed gaat is dl 2,5 als haar broertje/zusje geboren zal worden.

6. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Toen ik net zwanger was van de eerste, hadden we het al over een tweede :D en ook na haar geboorte bleef die wens, en werd alleen maar sterker.
    Wij waren afhankelijk van IVF/ICSI en ik was al 40+, dus wij hadden ook niet de luxe om lang te wachten. Ik had wel heel sterk de wens om zolang borstvoeding te geven als dat voor mij en onze dochter goed voelde. Uiteindelijk met 11 maanden gestopt met de bv. Toen onze dochter 1 jaar en 2 maanden was, weer begonnen met een behandeling. Uiteindelijk was de 3e terugplaatsing raak. Onze dochters schelen 2 jaar en 3 weken. Jongste is nu 8 maanden.
    Ik ben nu 43, dus beginnen we niet meer aan een nieuwe behandeling (want: vanaf 43 zelf betalen), maar anders ......

7. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij wouden eigenlijk 2 jaar leeftijdsverschil ertussen hebben, maar zowel privé als op werk kwam er teveel op ons af, dus hebben er het toch nog mee gewacht. Ik ben deze week uitgerekend, dan zit er nu 3 jaar en 3 mnd tussen. Aan de ene kant jammer dat het niet eerder is gelukt, maar aan de andere kant wel een verstandige keuze geweest. We hebben nu zoveel meer rust en tijd en mijn oudste is ook in heel veel dingen zelfstandig. Dat scheelt dus ook straks met een kleintje erbij.

Bij mij was de eerste zwangerschap ook een heerlijke tijd, had weinig klachten etc. Had verwacht dat het deze keer ook zo zijn, maar heb me daar flink in vergist. Daarnaast heb je nog een kleine rondlopen wat het extra zwaar maakt. Dus het zegt helemaal niks hoe je eerste zwangerschap is verlopen.

8. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wij hadden beiden gelijk kriebels voor een tweede, en zijn er ook vrij snel weer voor gegaan.
    Ze schelen zo'n 16 maanden.

Bij ons bevalt/beviel het erg goed! Het scheelt ook dat al mijn zwangerschappen makkelijk waren en we ook geen huilbaby's hadden.

Maar het bevalt zo goed dat we in januari onze vierde verwachten (de oudste wordt in september 4)
    Allemaal dicht op elkaar dus. Af en toe zwaar, maar met name leuk.

Of je er zelf klaar voor bent is alleen een vraag die jullie kunnen beantwoorden. Bij ons is het ieg goed uitgepakt :)

9. Lenas

Lenas Lid

29 mrt 2015
    70
    0
    6
    Voor mijn zoontje 1 werd kriebelde het alweer bij mij, maar wij hebben toen afgesproken om als hij 1 jaar is de condooms weer links te laten liggen en te zien wat er gebeurt. Toen meteen de eerste maand al raak dus als alles goed gaat schelen ze straks 1 jaar en 9 maanden :D

10. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.870
    5.107
    113
    Ik was weer zwanger net voor N een jaar was. Van ons had er wel wat meer leeftijdsverschil tussen mogen zitten, maar omdat het bij onze oudste even duurde voordat we zwanger waren dachten we dat dat nu wel weer zo zou zijn. Echter was het gelijk raak. En nu geen moment spijt. Het zal misschien wat drukker en zwaarder zijn, maar ons bevalt het prima.

11. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Bij ons zit er straks ruim vier jaar tussen. Voor ons gevoel optimaal kunnen genieten van de eerste en nu weer 'ontspannen' beginnen aan de tweede.

12. plk

plk Actief lid

28 sep 2008
    407
    0
    0
    Zuid-Holland
    Soms duurt het zwanger worden langer dan je zou willen, daardoor zit er bij ons langer tussen dan dat we eigenlijk in gedachten hadden, tussen nummer 1 en 2 zit 3 jaar en 3 maanden (zou eigenlijk iets meer dan 2 jaar zijn maar dat werd een miskraam) en tussen nummer 2 en nummer 3 zit straks 3 jaar en 8 maanden. De oudste word einde van de maand al 7

toen wij voor nummer 3 gingen heeft het een jaar geduurd, niemand kan deze keuze voor je maken, je moet doen waar jij je goed bij voelt.
    Doordat hier de verschillen wat groter zijn, zijn ze al wel een stuk zelfstandiger dan dat er maar 1,5 of 2 jaar tussen had gezeten. elk leeftijdverschil heeft zijn voordelen en nadelen.

13. wodjeka

wodjeka Bekend lid

25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Onze 1e is nu 3 maanden oud. En het kriebelt nu al voor een 2e kindje. Zowel mijn vriend als ik willen dolgraag 2 kindjes met een klein leeftijdsverschil. We hebben dan ook besloten om er nu al voor te gaan... tenminste om er niks aan doen om het te voorkomen.
    We hopen dan ook dat ik dit jaar nog zwanger raak van nummer 2!

14. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Mijn man wilde rond dat onze dochter een jaar was alweer. Ik wilde het liefst 4 jaar ertussen dus als een soort compromis zijn we met 2 jaar weer begonnen en ik was weer gelijk zwanger want er zit zo ongeveer 2 jaar en 9 maanden tussen xD.

Dochter is zindelijk slaapt prima en kan zich goed verwoorden. Ik ben daar wel blij mee. Al weet ik nog niet hoe he't straks echt met 2 kinderen is met dit leeftijdsverschil

15. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Wat grappig, mijn oudste dochter is ook van 3-10-13.

16. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Hier begon het na 1,5 jaar te kriebelen. Daarvoor moest ik er nog niet aan denken. Had wel een goede zwangerschap gehad en vlotte bevalling. We wilden vooral nog lekker van ons meisje alleen genieten.
    Net voor haar tweede verjaardag er voor gegaan. Vind het helemaal prima dat er bijna drie jaar tussen zit straks

17. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Toen onze oudste 6 maanden was, een maand later was ik zwanger. Er zit 16 maanden tussen onze dochters. Het bevalt tot nu toe prima.

18. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Al vrij snel hoor. Net voor z'n eerste verjaardag was ik zwanger. zit 1.5 jaar tussen m'n zoon en dochter.

19. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    ik heb tussen 1 en 2 anderhalf jaar verschil zitten,
    tussen 2 en 3 heb ik 3 jaar verschil zitten
    tussen 3 en 4 heb ik 2 jaar verschil.

ik heb weinig verschil er tussen altijd leuk gevonden, ik heb echt niet dat ik niet optimaal heb kunnen genieten van de anderen omdat ik maar kinderen bleef krijgen zeg maar.... ik ben ook altijd mijn ding blijven doen ( niet MIJN ding...) maar meer.... sporten van de oudste kinderen.... de jongste twee gaan gewoon mee, als het een slaaptijd is dan gaat hij slapen in de wandelwagen of in de draagzak, zo ook met boodschappen doen, afspraken, dagjes weg, ik heb echt optimaal kunnen genieten van allemaal... en nog....

ik heb ook nog steeds alleen tijd met hun allemaal, de oudsten spelen weleens met vriendjes en vriendinnetjes, ik heb dan tijd voor de jongsten waarvan vaak de baby ook nog moet slapen en ik dus alleen tijd heb met peuter, verder oefen ik vaak overdag met onze dochter van bijna 6 met rekenen en lezen, onze zoon lees ik geregeld een boekje mee.... het is dus ondanks de weinig verschil in leeftijd ( 4 kinderen in 6 jaar) niet zo dat er niet optnimaal genoten kan worden van elk kind samen en afzonderlijk van elkaar.

verder vind ik ook voor elk verschil wat te zeggen, want tussen 1 en 4 zit wel 6 jaar.... het is geweldig om te zien wat het besef daarvan is.... hoe bewust blij en gelukkig hij is met zijn broertje

maar ook de jongste twee met nog geen 2 jaar schil ertussen ....juist dat pure nog .... ook heel gaaf en bijzonder,

wij hebben zelf onze voorkeur altijd gehad voor weinig verschil in leeftijd maar meer verschil in leeftijd heeft ook zeker voordelen, ze zijn bijvoorbeeld al wat zelfstandiger dat is ook wel fijn, en uit de luiers ;)

ik zou dus vooral naar je eigen gevoel luisteren.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dat is bij iedereen anders, wij begonnen voor de tweede toen de eerste 9 maanden was. De derde duurde heel wat jaren (3,5 jaar) langer.

Deel Deze Pagina