Vroeg me af of je afwijkingen kunt zien op een echo. Bij bijv. een down syndroom. Zie je bijv. een platt gezicht of andere afwijkingen in het gezicht of kan je dit pas te zien wanneer het geboren wordt? Had graag hierop wat antwoorden gewild.
Bij een echo kan een kindje met het syndroom van down ontdekt worden, maar het hoeft niet. Het wel of niet hebben van een neusbotje kan een indicatie geven in de richting van een kindje met het syndroom van Down (zij missen vaak een neusbotje). Ook worden er bij deze kinderen eerder hartafwijkingen aangetroffen, maar ook niet alle hartafwijkingen zijn met de echo waar te nemen. Ik weet niet of je er al over hebt gehoord of gelezen, maar tegenwoordig zijn er ook bepaald kansberekenende testen die je kan laten uitvoeren of je een verhoogde kans hebt op een kindje met het syndroom van down. Een nekplooimeting en een bepaalde bloedtest. Maar ik zeg er wel bij, het is en blijven kansberekeningen, dus absoluut geen 100% garantie. Lonneke
Ik heb gisteren een echo gehad en de verloskundige daar zei niets om afwijkingen die zij kon zien. Het zag er allemaal goed uit. Ik weet niet of ze hier kijken naar het gezichtje maar als ze wat gezien zouden hebben dan zouden ze wel wat hebben gezegd neem ik aan. Ik ben woonachtig in Zweden en daar krijg je maar één echo tussen de 16-18 weken en ik kreeg de mijne gister en toen was ik 16+6. Maar een plat gezicht kan je dus pas zien wanneer het geboren wordt?? Het ligt er zeker ook aan hoe het kindje ligt in de buik wanneer de echo wordt uitgevoerd of het neusbotje te zien is of niet. Kunnen ze anders altijd het neusbotje altijd zien?? Nekplooimeting ben ik al te laat voor en ook voor de bloedtest maar een vruchtwaterpunctie is voor mij geen optie.
Als ze gisteren zeiden dat de echo goed was, zullen ze zeker geen afwijkingen hebben gezien, hetgeen al heel veel waard is. In principe wordt er wel altijd naar het neusbotje gekeken. Lonneke