Vraag over spataderen.

Discussion in 'Gezondheid' started by Pasta, May 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pasta

Pasta Fanatiek lid

Feb 12, 2010
    1,015
    16
    38
    Noord Holland
    Vanaf de 14e week van mijn zwangerschap ontwikkel ik spataderen in mijn linker onderbeen.
    Rechts blijft tot nog toe redelijk gespaard.

Ik probeer zo veel mogelijk met mijn benen omhoog te zitten en slaap ook met mijn voeten op een verhoging (kussen).
    Ik zit niet met mijn benen over elkaar en beweeg regelmatig.
    Toch begint mijn ene been er erg rommelig uit te zien.
    ik overweeg steunkousen te gaan gebruiken, maar dat lijkt me onplezierig in de zomer. (kiezen tussen twee kwaden he)

Na de zwangerschap hoop ik er iets aan te kunnen (laten) doen.
    Voor nu is mijn vraag:
    Blijft het risico op het ontstaan van spataderen de gehele zwangerschap aanwezig? Ofwel: kan ik nog meer verwachten?

Ik ben vast niet de enige die hier last van heeft.
    (toch?):(
    Adviezen of tips ter voorkoming zijn ook welkom overigens.
    Bedankt!

2. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    Yep naarmate de druk op je benen toeneemt zal ook de kans op spataderen toenemen.
    Ik zou t zeker even bespreken net de huisarts, want niet alle spataders zie je. Steunkousen kun je ook niet zomaar mee starten dat zal de huisarts moeten voorschrijven (anders ook erg duur )

Als arts steunkousen nog niet direct nodig vind kun je pantykousen van de Hema proberen met steun. Die worden veel gebruikt die net op t randje van wel niet steunkousen zitten. Zijn minder warm en werken goed.

3. Pasta

Pasta Fanatiek lid

Feb 12, 2010
    1,015
    16
    38
    Noord Holland
    Dankje voor je antwoord en de tip!
    Huisarts bezoeken doe ik niet vaak, maar misschien is dat een goed idee ja :)

4. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    zou ik in dit geval wel doen, steunkousen worden sowieso opgemeten anders hebben ze geen nut. En als je ze zo wil aanschaffen kosten ze per paar 100euro minimaal, geen leuke uitgave

5. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb er ook veel last van.

Doe ook alle voorzorgsmaatregelen.
    Steunkousen lijkt mij ook niks want zomer; warmte en met warmte kan het ook erger worden. Hele zwangerschap kunnen ze blijven ontstaan aangezien het door hormonen komt :(

Na de bevalling gaan ze vaak wel weg maar soms niet allemaal :(

6. Pasta

Pasta Fanatiek lid

Feb 12, 2010
    1,015
    16
    38
    Noord Holland
    Steunkousen lijken me idd erg zweterig maar het alternatief is rusteloze benen met spataderen.....

7. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Plus; warmte kan ze ook verergeren/er meer laten ontstaan dus te warm in die kousen is ook geen goed idee..

8. Pasta

Pasta Fanatiek lid

Feb 12, 2010
    1,015
    16
    38
    Noord Holland
    Ohw... dat is ook weer iets om over na te denken ja.
    Grmbl.
    Hoop dat ik deze aanleg (mijn moeder heeft ook veel last v spataderen gehad altijd al) niet doorgeef aan ukje. Haar vader heeft mooie benen zonder zichtbare aders, laat hij dat svp aan haar doorgeven.. ;)

9. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    3,000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik heb ze ook :(
    Altijd al een beetje gehad in mijn rechterbeen vooral,maar nu lijken ze ineens geëxplodeerd :( :(
    Heel naar. Ik twijfel ook over kousen. Lijkt me vreselijk zitten en ik las hier ook ergens dat je spataderen krijgt waar de kous ophoud??? Zit ik ook niet op te wachten...

Annonina likes this.
  10. maja246

maja246 Fanatiek lid

Oct 7, 2009
    1,468
    30
    48
    Ik had er tijdens mijn zwangerschappen enorm last van, vooral aan 1 been (en nog op een plek waar geen steunkous bij kan -ughh)
    Bevallen in augustus van een snikhete zomer. Nou ik was heeeel blij met die steunkousen hoor, open voet dus gewoon in slippers. En natuurlijk niet iedere dag de hele dag. Maar het verlichtte enorm, scheelt echt in de pijn.
    Ik had ze voorgeschreven en dus volledig vergoed.
    Als iemand nog nieuwe en/of weinig gebruikte nodig heeft, pb maar dan stuur ik ze voor de verzendkosten op
    Ze zijn zwart, maat S, dwz broekmaat 36/38 denk ik. Ik heb m'n maten oplaten meten en kreeg toen deze verpakking mee.

11. Dolce1983

Dolce1983 Actief lid

Jul 2, 2009
    318
    13
    18
    Zelfstandig Ondernemer & Stay-At-Home MOM
    NH
    Oh ik heb er ook zo'n last van!
    Het is mijn vierde zwangerschap en het lijkt wel alsof de aderen in mijn benen nu allemaal vollopen met blauwe bulten :(
    Zelfs met een legging aan zie ik nu de vervormingen nog.

Heb er een hard hoofd in dat deze nog verdwijnen na de zwangerschap en denk ook aan een spataderbehandeling op zijn tijd.

Zijn jullie ook bang voor trombose en longembolie etc? Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd...
    Ik ga volgende week naar de VK en zal het haar vragen.

Sterkte met de steunkousen.

12. Zonnebloem22

Zonnebloem22 Actief lid

May 24, 2013
    315
    0
    0
    huisvrouw
    drenthe
    Mijn vk zei dat ik direct moest starten met het nemen
    van Paardekastanjecapsules (van Vitotaal),
    dit omdat ik ook erg spataders heb en eerder met regelmaat wondroos,
    Nu ik die dingen al een jaar neem, heb ik geen wondroos meer gehad en ook zijn er geen spataders bijgekomen!
    Met is een natuurproduct en veilig in gebruik tijdens de zwangerschap.
    Misschien kan je die eens gaan nemen?
    en anders steunkousen idd.. meer opties zijn er niet.

13. Pasta

Pasta Fanatiek lid

Feb 12, 2010
    1,015
    16
    38
    Noord Holland
    Voor embolie ben ik niet bang (ik ga dus maar niet googlen hahahaha).
    Paardenkastanjecapsules?
    Morgen eens richting drogist dus!

14. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    3,000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik ben net bij de HAP geweest op verdenking van een trombosebeen. Gelukkig is het alleen een lokale ontsteking van de spatader. Ik ga maandag toch maar naar de huisarts voor kous(en). Bah. Vind het nu dus ook wel een beetje eng.
    Pasta, heb jij die capsules al? Ga ik ook eens navragen.

15. Pasta

Pasta Fanatiek lid

Feb 12, 2010
    1,015
    16
    38
    Noord Holland
    Oh Nijntje wat een schrik! Wat waren je klachten?
    Die capsules hadden ze hier niet, alleen druppels, maar ik wil echt graag capsules dus ik ga van de week nog even naar een andere drogist.

16. moedertje112

moedertje112 Actief lid

Jun 29, 2012
    226
    0
    0
    Huismoeder
    Schijndel
    Hier ok erg veel last van spataders echt aan een beel vol op blauwe bulten en blauw paars en veel last van ook! Verder heb ik zelf zelf ok bij de vagina ok aan de zelfde kant! Het word er biet mooier op! Was na huis arts en gynocloog geweest en gevraagd ze zeiden dat het geen kwaad kon en waarschijnlijk na zwangerschap weg zo niet konden ze ze weg halen zeiden ze! Dus hopen maar dat weg gaat

17. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    3,000
    10
    38
    noord-brabant
    Ja, was niet leuk. Het is bij mij pijnlijk en het voelde warm aan. Maar alleen bij de ader zelf en bij trombose wordt het hele been schijnbaar rood.
    Vandaag naar de huisarts geweest, woensdag de kous aan laten meten.
    Had jij nou al een kous Pasta?
    De huisarts zei trouwens wel dat het bij mij goed te behandelen is na de zwangershap. Dat is dan wel weet fijn.

18. Pasta

Pasta Fanatiek lid

Feb 12, 2010
    1,015
    16
    38
    Noord Holland
    Klinkt voor nu vervelend Nijntje, maar dat het te behandelen is geeft hoop voor na de zwangerschap!
    Ik had inderdaad een kous besteld maar die was te klein. Kwam qua lengte halverwege mijn kuit en ik kreeg m echt niet hoger.
    Kwestie van goed lezen voor je iets besteld geloof ik hahahaha. Dus die is retour.

19. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    3,000
    10
    38
    noord-brabant
    Wordt hij bij jou niet aangemeten dan? Die van mij wordt op maat gemaakt en is aangemeten door iemand van een speciaalzaak zeg maar. Il moet er ook 1 tot mijn lies helaas.. zit ook boven de kuit.
    Ik hoorde wel dat ik het zelf moet betalen van mijn eigen risico, 152 euro!!! Duur grapje :(

20. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik zit ook onder.. Heel pijnlijk; kan soms niet eens lopen.

Spataderfysio bestaat wel; ga ik maandag voor het eerst heen. Massage (voor vermindering van pijn en voor doorbloeding) en oefeningen voor verlichting en voorkoming van erger.

Share This Page