Vaginale bevalling na 2 x keizersnede ervaring?

Discussie in 'De bevalling' gestart door 1986CHANTAL, 14 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.765
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik ben benieuwd of er vrouwen zijn die na 2 eerdere keizersnede bij een derde kindje vaginaal zijn bevallen en hoe dit is gegaan.

    liefs!
     
  2. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.407
    2.672
    113
    Vrouw
    Ik heb 2x een keizersnede gehad. Bij een 3e is een vaginale bevalling uitgesloten. Maar het hangt er ook vanaf of je een vaginale bevalling hebt gehad en wat de reden is geweest voor de keizersnedes. Er moet echt een individuele afweging worden gemaakt. Ik zou er tijdens de zwangerschap in gesprek overgaan met een gynaecoloog.
     
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.035
    5.756
    113
    Vrouw
    #1 vaginaal
    #2,3,4 keizersnede

    Bij #3 mocht ik kiezen wat ik wilde, ik koos voor een tweede keizersnede.
    Bij #4 mocht ik niet kiezen, het werd sowieso een ks vanwege risico scheuren litteken bij een vaginale bevalling na twee keizersnedes. In het ziekenhuis waar ik bevallen ben nemen ze dat risico niet.
     
  4. 1e wondertje

    1e wondertje Fanatiek lid

    21 jun 2014
    1.193
    320
    83
    Vrouw
    Hier inderdaad ook 2 keizersnede gehad, 1e keer was een mislukte inleiding ivm ontsluiting die niet verder kwam na 24u, 2e keer was omdat ik er zelf voor gekozen heb ivm geen inleiding meer willen. nu zwanger van de 3e en geen andere optie,geen keuze voor vaginaal bevallen , ivm de 2 littekens en kans op scheuren door de weeen willen ze geen risico’s lopen.
     
  5. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.976
    7.157
    113
    Vrouw
    In ons ziekenhuis heb je altijd een keuze, maar sturen ze je wel. Ik heb een gesprek gehad hierover vorig jaar. Als ik het echt wilde mocht het, maar ze hebben het wel afgeraden ivm grotere kans op scheuren litteken. Ik wilde dat risico niet nemen, dus heb uiteindelijk gekozen voor een geplande keizersnede. Nu dus 3 kz gehad.
     
  6. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    212
    443
    63
    Vrouw
    Ik ben net bevallen met een 3e keizersnede. Bij de eerste 2 heb ik het eerst vaginaal geprobeerd.

    1e was een mislukte inleiding (ontsluiting vorderde niet).

    2e heb ik na ruim 36 uur gesmeekt om een keizersnede wegens gigantische pijn die niet te verdoven was. Op de OK bleek mijn baarmoeder in te scheuren te zijn.

    3e had ik geen keuze. Sowieso 2x keizersnede is een 3e. En door het scheuren bij de 2e mag ik nooit meer weeën krijgen. De pijn die ik heb ervaren bij de 2e gun ik niemand. Ik zou dus nooit voor vaginaal bevallen kiezen na 2 keizersnedes.
     
  7. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.765
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wat heftig zeg! Dank je wel voor je reactie.
    Wij willen heel graag een derde maar een derde keizersnede en dan met name het herstel vind ik heeeeel pittig. Nu na 2 jaar nog steeds last van mijn buik. Ik lees dat er een kans van 1-2 % is op scheuren van het litteken en dit wil je natuurlijk absoluut niet. Maar ook een derde keizersnede is niet zonder risico. Lastig dit…
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  8. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.765
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Dank voor je reactie. Hoe is je derde ks verlopen? En het herstel?
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  9. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.765
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Dank voor je reactie! Heel veel succes bij je derde keizersnede!
     
  10. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    212
    443
    63
    Vrouw
    Ah wat onwijs jammer dat je zoveel last hebt gehouden van je keizersnede! Ik ben 3x mega snel hersteld. Mijn laatste was 6 april en ik stond 6 uurtjes later alweer onder de douche en kan nu eigenlijk alles alweer (ik doe natuurlijk nog wel beetje rustig aan maar zou alles wel kunnen).

    Ik vond mijn 3e keizersnede niet anders dan mijn eerste (behalve dat je nu weet wat je kunt verwachten).
    Ik hoop dat als je zwanger mag worden dat het alles meevalt dit keer!!
     
  11. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.765
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wat fijn!!! Heerliji dat het zo goer gaat.
    Mijn schaambot zit vrij laag en daardoor mijn litteken ook. Ze denken dat het daarmee te maken heeft. De huid boven mij litteken is dikker (dakgootje) en weer daarboven zit juist een soort inkeping. Mocht er ooit een derde keizersnede komen dan moeten ze maar eea wegsnijden oid haha
     
  12. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.976
    7.157
    113
    Vrouw
    Goed! Ik zag er heel erg tegenop, 2e ks namelijk best een lang en pijnlijk herstel gehad. Heb nu ook echt wel pijn gehad tot tranen toe, maar na 2 weken ging het toch opeens snel en ben goed hersteld binnen 6 weken.
     
  13. 1e wondertje

    1e wondertje Fanatiek lid

    21 jun 2014
    1.193
    320
    83
    Vrouw
    Hey! Zoals ik zei waren beide keren hele prettige ervaringen qua keizersnedes en korte termijn herstel.
    na de 2e bleef ik wel na een half jaar
    Oid last houden van trekkerig gevoel
    En best scherp pijnscheuten, zeker met trappelende voetjes op schoot etc. hiervoor naar de fysiotherapeut geweest die bindweefsel los maakt , eigenlijk dus de huidlagen en littekens op elkaar en dat was niet perse fijn maar ook niet “ niet te doen” , na 10x bij haar geweest te zijn waren de klachten weg en nog steeds.4jr geleden nu. Ik had ook een “ dakje” en nu niet meer.

    Heb jij al zoiets gedaan omdat je aangeeft nog veel last te hebben?
     
  14. Riri90

    Riri90 Lid

    26 sep 2023
    93
    79
    18
    Hier twee ks gehad en daarna een vaginale bevalling gehad maar dat was van een onvoldragen kind bij 20 weken (dan doen ze ook geen ks want je bm is nog te klein). Weet niet of je dat nou helemaal kan vergelijken. Er waren natuurlijk weeën maar de baarmoeder heeft nooit zo onder druk gestaan als wanneer het kind voldragen zou zijn.

    Nu weer zwanger en dit wordt ook een keizersnede. Ik heb wel de keuze gehad (al was deze ruimdenkende gyneacoloog ook niet perse een enorme voorstander) maar ik ben veel te bang dus ik ga echt nooit voor vaginaal.

    Hopelijk valt het herstel dit keer mee. Bij mijn 1e ging het vlot maar bij de 2e raakte de wond ontstoken en toen ben ik wel maanden aan het klooien geweest.
     

Deel Deze Pagina