Momenteel ben ik 37 weken zwanger van ons tweede wondertje. Mijn bevalling van de eerste was zachtjes uitgedrukt niet zo'n goede. Ontsluiting is nimmer gekomen niet na dagen uiteindelijk na wat meer dingen een spoedkeizersnede. De gynaecoloog heeft aangegeven dat we het gewoon vaginaal gaan proberen. Zijn er meer die eerst een keizersnede hebben gehad en daaropvolgend een vaginale bevalling?
Ja, hier bij de eerste den ks gehad, ik kwam toen niet verder dan 8cm. Bij de tweede vaginaal bevallen. Bevalling was net zo zwaar, uiteindelijk met vaccuumpomp is onze zoon geboren. Ik zat na 4 maanden nog steeds met een zere onderkant door de knip. Mocht er hier ooit een derde komen, dan wil ik zeker weet een ks, dat is me wel wat beter bevallen Maar er zijn gelukkig ook veel positieve verhalen, dus laat t over je heen komen. Ik hoop dat t goed gaat!
Ik wil geen keizersnede (mocht ik er iets over te zeggen hebben uiteraard ) heb daar nog moeite mee en zie er zo tegenop.
Voor mij even geleden, 18 jaar geleden werd onze dochter met een keizersnede geboren. De navelstreng was uitgezakt al in het geboorte kanaal, dus tijdens het persen kon ze dan stikken. 5 jaar later werd de 2de geboren op de natuurlijke manier, maar wel ingeleid, ik was al 23 dagen toen mocht dat nog gewoon.. ik had zo'n pijn aan de wond van mijn keizersnede dat ze bij 8 cm ontsluiting mij een prik in m'n bovenbeen hebben gegeven met een spulletje waardoor je een beetje suf wordt. Tijdens een wee was ik ineens wel weer glashelder, ik kwam door het inleiden in een weeënstorm terecht. De derde en laatste bevalling was 13 jaar naar de keizersnede en nu totaal geen last van het litteken gehad. Ging gewoon prima, nooit een knip oid gehad. Laat het gewoon over je heenkomen. Het kan gewoon, en in het ziekenhuis houden ze het goed id gaten.
Volgens mij "mag" je ook niet zomaar besluiten voor een keizersnede te kiezen. Het is niet zomaar even iets
Hier eerst natuurlijk, vlotte bevalling, tweede keizersnede vanwege placenta voor de uitgang en derde weer natuurlijk. Laatste was de beste bevalling.
Hier was de keuze een geplande keizersnede of een vaginale bevalling. Mijn eerste gynecoloog ging uit van een geplande keizersnede, omdat de klik er niet was heb ik om een andere gynecoloog gevraagd zij en nog een gynecoloog zagen geen reden om het niet te proberen.
Ja hoor dat mag wel. De eerste keizersnede heb je die keus niet maar de daaropvolgende zwangerschap wel omdat er ook bij een natuurlijke bevalling risico's zijn na een eerdere keizersnede.
Ja! Bij de oudste niet vorderende ontsluiting, meconium houdend vruchtwater en uiteindelijk een keizersnee. Bij mn zoon begon de bevalling spontaan, ging vlot en na 5 uur weeën, 20 minuten persen, was hij geboren. Ik vond het zo'n overwinning, was er zo blij mee dat ik het zelf had gedaan! Nu is de verloskundige er zelfs van overtuigd dat de tweeling natuurlijk geboren kan worden
Ik lees even mee. De eerste ook een spoed ks, waarbij ik helaas onder narcose was. Over een paar weken hoor ik hoe de volgende bevalling gaat zijn. Vooralsnog staat alles op groen voor een vaginale bevalling. Er is mij gezegd dat ze ook niet gaan inleiden dan. Zou daar wel indicatie voor zijn dan doen ze toch een ks. Afwachten. Wel spannend allemaal. Dus ik lees ook graag ervaringen. Mijn vorige bevalling is zo'n 20 maanden geleden als ik ga bevallen.
Dat bedoelde ik eigenlijk een beetje, je kunt volgens mij niet zomaar zeggen ahh doe mij maar een keizersnede lekker makkelijk, daar moet wel een reden voor zijn (,iig de eerste x) Mij is bij de 2 de en ,3 de bevalling nooit gevraagd of ik liever een keizersnede wilde. Ik moest in het ziekenhuis bevallen omdat ik een keizersnede gehad had ( logisch) Maar ik vind persoonlijk dat een keizersnede alleen een keus moet zijn als een natuurlijke bevalling echt een bepaalde complicatie met zich mee brengt. Een keizersnede is echt niet zomaar even iets. En brengt ook veel risico's mee. Daarom kan ik me niet voorstellen dat je er " gewoon" voor mag kiezen, het is mij iig nooit als keus voorgesteld, wat ik prima vind hoor. Want ik verkies persoonlijk een natuurlijke bevalling boven een keizersnede.
Ik ben van de eerste bevallen via keizersnede. De reden: ze had de navelstreng 1x om de nek en 2x om de romp, dus ze kon er onmogelijk uit. 3,5 week geleden ben ik vaginaal bevallen van de 2e. Voor mijn gevoel had ik veel meer pijn (heb bij nummer 1 wel bijna een hele vaginale bevalling gehad incl. persen). Ik ging van 3 naar 8/9 cm ontsluiting in 2 uur. Helaas is mijn herstel nu langer, maar dat komt door domme pech. Ik heb namelijk een abces bij mijn eierstok. Hierdoor heb ik ook ruim een week in het ziekenhuis gelegen. Maar daar zijn ze pas achter gekomen toen onze dochter al 2 weken oud was. Ik mocht trouwens wel kiezen voor een keizersnede. Maar omdat ik graag de ervaring wilde van een vaginale bevalling en ik dan met de zorg voor onze oudste zou zitten, heb ik gekozen voor vaginaal. Helaas mag ik nu nog niks. Mijn man moet maandag weer werken en mijn moeder komt mij dan de hele dag helpen. Woensdag moet ik weer naar de gynaecoloog en ik hoop dat dan blijkt dat het abces weg is en dat ik weer meer mag doen.
Bij mij ook, wil heel graag, vooral ook vanwege de zorg nu voor de eerste een vaginale bevalling en hoop echt dat het gaat lukken. Vandaar ook mijn vraag. Heb daarom ook een second opinion gevraagd of de risico's echt te groot waren en vooralsnog is dat niet zo.
Hopelijk lukt het dan op de normale manier, ik heb nu beiden mogen ervaren en vindt een natuurlijke bevalling toch "prettiger"
In principe beval je in Nederland na een 1e keizersnede gewoon vaginaal. Het is altijd het proberen waard. Een keizersnede is toch een grote operatie. Ze doen alleen direct een tweede keizersnede als er echt zwaarwegende redenen zijn. Na mijn eerste keizersnede heb ik een poging gedaan vaginaal te bevallen. Is helaas niet gelukt. Maar ondanks dat het niet gelukt is vond ik het zeer de moeite waard om het te proberen.
Idd, het is niet zomaar hier, ik lees vaker links en recht hier op het forum dat je ook gewoon voor een keizersnede mag kiezen, maar volgens mij ligt het niet zo makkelijk. Het lijkt mij echt niet zo dat je kunt zeggen, joh ik heb geen zin in die bevalling, doe maar gewoon een keizersnede
Het zal misschien ook per ziekenhuis verschillen. Mijn eerste is via ks geboren. Bij mijn eerste controle in het ziekenhuis vroegen ze me letterlijk of ik een keizersnede zou willen of dat ik het gewoon wilde proberen. De reden van de eerste keizersnede, was geen reden om weer voor een ks te kiezen. Ook toen ik 36 weken zwanger was, zeiden ze: je hebt aangegeven voor een vaginale bevalling te gaan. Blijf je bij die keuze?' Ik kon toen dus alsnog kiezen voor een keizersnede.
Hier bij de eerste een spoedkeizersnede gehad ivm pre-eclampsie en mijn dochter had het daardoor niet meer lekker in mijn buik. Heb toen niks geen weeën gehad oid. Mijn dochter moest ook nog naar de kinderafdeling en heb ik pas na uren vast kunnen houden. Was er erg verdrietig van en was bang nooit een gewone bevalling en dat eerste moment met je baby mee te maken. Nu 11 weekjes geleden vaginaal bevallen van mijn zoon. Was een zware bevalling met vacuum, ruptuur en knip. Daarna bekkeninstabiliteit dus kon amper lopen en veel bloedverlies (en nu nog last van complicaties helaas), maar zou het zo overdoen. Was een geweldig mooie ervaring en alles waard geweest.
Fijn om te lezen dat het kan! Hier bij de eerste ook een keizersnede gehad en ik hoop zó erg dat ik het nu 'zelf' mag doen! Heb bij mijn zoontje ook geen weeën gehad en ik blijf dat gek vinden.. Ik heb een kind, maar heb geen flauw idee hoe een wee voelt. Het schijnt zeer te doen
hier bij de eerste een ongeplande ks gehad (zat geen grote spoed achter) en bij nr 2 en 3 een prima vaginale bevalling gehad Bij de 2e zag ik er erg tegenop, maar ging goed en bij de 3e nog beter