Hoi allemaal, Ik ben 26 jaar en ruim 10 weken in verwachting van een tweeling en hierdoor bij een gyn in het ziekenhuis onder behandeling. Toen ik een afspraak voor volgende week wilde maken vroeg de assistente me of ik ook een afspraak voor een nekplooimeting wilde maken, dat kan rond de 12e week. Ik heb nog geen afspraak gemaakt, we weten nog niet of we dit wel willen. Ben benieuwd of jullie een nekplooimeting hebben laten doen. Groetjes Roca
ik heb dit niet laten doen, want stel ze zien een verdikking wat ga je dan doen. met deze uitslag heb je helemaal geen zekerheid en verder onderzoek zou noodzakelijk zijn zoals vruchtwaterpunctie etc met het risico dat je je kindje verliest of in jou geval 2 kindjes. als uit deze onderzoeken blijkt dat je kindje het syndroom van down heeft weet je nog verder niks. het kindje kan verder helemaal gezond zijn met minimale beperkingen maar het kan ook een hartafwijking etc hebben. dit komt vaak pas aan het ligt bij de 20wk echo
Hoi, Ik heb het ook niet laten doen, aangezien mijn leeftijd en gezondheid zag ik geen reden in om het te doen, mijn verloskundige was het hier helemaal mee eens. Mij is ook nog uitgelegd dat de kans groter is dat het na alle onderzoeken (vruchtwater punctie enzo) de zwangerschap fout afloopt, dan dat ze een kindje met down opsporen. Als jonge vrouw die gezond is heb je maar een hele kleine kans op een kind met down! bij mij was dat meer dan 1:2500 ! Dus ik heb het niet gedaan.
Wij hebben het ook niet laten doen. Want was als het wel zo is. Wat doe je dan en in wat voor positie plaatsen we onszelf? We hebben bewust gekozen voor dit kindje en zullen er van houden. Ook als is het een kindje met down. Maar dat is natuurlijk voor iedereen een eigen keuze en beslissing. We wilden ook niet het risico lopen dat we met een eventuele punctie het kindje zouden verliezen. Heel veel succes met het maken van je keuze!
Hoi Frida, Als jet de nekplooimeting niet hebt gedaan, hoe kom je dan aan de uitslag van 1:2500? Groetjes Firella
Overigens heb ik het wel laten doen.... Ik wilde wel weten of ik een verhoogde kans had op een kindje met een chromosoomafwijking. Firella
Naar aanleiding van je leeftijd en je familie geschiedenis en je gezondheid kun je ook een kans bepaling doen......
Wij wilden het niet, maar bij de 12-weken echo bleek dat er zó veel vocht in het nekje zat (echt een hele grote bult), dat het niet te missen was. Er is geen kansberekening gedaan, maar we hebben direct een vlokkentest laten doen en ons beebje had inderdaad een ernstige chromosomenafwijking. Of ik een nekplooimeting zou willen bij een volgende zwangerschap, weet ik niet. Chromosomenafwijkingen komen echt heel weinig voor! Het overgrote deel van de zwangerschappen resulteert in een gezond en prachtig kindje. Aan de ene kant kan het een geruststelling zijn als je je heel onzeker voelt.
Dank je wel voor jullie reactie's. Ik ben me nu inderdaad ook de vraag aan het stellen, wat als....? We hebben er bijna 2 jaar over moeten doen om zwanger te worden, gelukkig na de 1e ICSI behandeling was het dubbel raak. We zijn nu zo ontzettend blij, en zeker met een tweeling. Dus ook heel bewust gekozen voor deze kindjes. Groetjes Roca
ik heb het de eerste keer ook niet laten doen en deze keer doe ik het ook niet. Het is en blijft een kansberekening en het geeft je geen zekerheid.
Toen ik van mijn 2 oudste zwanger was hebben ze het er nooit over gehad .En deze zwangerschap hebben we het niet laten doen .
wij hebben het wel laten doen, maar dat is eigenlijk meer geweest 1 omdat je toch weer ff een half uurtje je kleine ziet, omdat ik toch wat ouder ben dan destijds en de kansen op iets hoger liggen natuurlijk... en tja dan weet ik liever van te voren waar we aan toe zijn dan dat je het op het moment hoort dat de kleine er uit is en je wereld op dat moment in stort... op die manier kun je je eigen toch op een bepaalde manier voorbereiden.. tis natuurlijk niet zo dat met de kans berekening het niet zo is, dat er niets aan de hand is, net zo min als dat ze je niet met zekerheid kunnen zeggen als je een lage kansberekening hebt dat er idd wat aan de hand zou zijn, maar je kunt je er toch iets meer op instellen.... gr.smoekie
Hier is onlangs nog een zelfde topic over geweest. Ik heb vorige week voor een nekplooimeting gekozen, ik moest voor een tweede echo gaan en heb gevraagd om ook de nekplooi te willen meten, dit was 0,09 cm en dit vergelijken ze met de resultaten van het bloedonderzoek. Het resultaat was netjes, de kans is 1 op 10000 voor trisomie dus ben ik daardoor wel gerustgesteld. Ach ja ik vind dit een zeer persoonlijke keuze, ookal is de kans klein dat de baby afwijkingen heeft, ik wil graag voorbereid zijn zodat ik bij bijvoorbeeld een ernstige afwijking nog altijd een beslissing kan nemen.