Zoon 4,5 wil niet op wc poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wanna be a mama, 30 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Iemand tips?
    Al zoveel geprobeerd. Beloningsysteem werkt niet. Hij durft het ewoon niet. Hij vraagt netjes om een luier als hij moet poepen. Zegt steeds morgen ga ik op de wc mama. Dus hij weet ht wel, maar wil ook niet dat hij zich zo gepusht voelt.
    Als hij op de wc gaat zitten zegt hij gewoon er komt geen poep terwijl hij heel nodig moet. Hij vraagt daarna een luier en dan poept hij gelijk. Ik vind het wel een keer tijd worden. Denk dat als ik hem zijn gang laat gaan hij het over een jaar nog zo doet. Hij heeft geen ongelukjes in zijn onderbriek en houdt het op school op. Dat kan ook niet steeds de bedoeling zijn lijkt me, want dan krijgt hij buikpijn.

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Misschien eerst potje proberen? Desnoods voor dr tv zetten op het potje om hem af te leiden.
    Of met een luier aan op de wc laten poepen.

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik lees ff mee ts hier ook zo.
    Mijn dochter wordt in december 4 maar poept nog in de luier de rest zindelijk. Werkelijk al vanalles geprobeerd potje, luier, cadeautje vanalles.....ik wacht nog even af tot ze echt 4 jaar is.....Hopelijk durft ze het voor die tijd toch....laatst heeft ze op het potje gepoept met gat in de luier maar dat was eenmalig....ik hoop toch dat ze deze postieve ervaring een keet gaat omzetten want ze zegt wel steeds "ik kan het wel he mama".....

4. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Deze opties ook idd geprobeerd , maar werkt ook niet. Ik wacht nog wel even af en dan over een tijdje weer een poging. Wil hem ook niet dwingen

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Hier in de omgeving had iemand dat probleem ook. Heeft kind wel een luier omgedaan. Maar wel verplicht om op de wc te zitten. Daarbij ook aangegeven dat poepen en plassen op de wc hoort (en niet in een geheim hoekje of op je kamer etc). Op die manier wennen aan de omgeving waarin je hoort te poepen. Toen dit eenmaal lukte heeft ze een gat in de luier geknipt. Kind had nog wel de luier om maar de poep viel dus wel gewoon in de wc en kind mocht het zelf doorspoelen. Daarna ging het snel over en was het probleem verholpen.

Eindeloos gaan aankijken en afwachten lijkt mij op deze leeftijd ook niet altijd te werken.

6. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Wij hebben hier ook een inzettend probleem mee gehad en het werd er niet gezellig door. Uiteindelijk een opvoedkundige over de vlier gehad en die zei ons het volgende;
    Geen woorden aan vuil maken. Luier zelf laten pakken en aandoen en dan met luier in de wc staan. Elke dag een paar keer op vaste momenten op de wc zetten "om te proberen" te poepen. Lukt het top en lukt het niet, jammer. Wederom geen woord aan vuil maken. Je geeft aan dat hij weet hoe het moet en daarom zal belonen niet echt meer helpen. We hebben dit zo gedaan en he he, na enkele welen ging het. Eerst per ongeluk en je zag dat hij opgelucht was dat het niet eng was. Nu na 4 maanden is het gewoon en geen discussie meer.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier het zelfde probleem met ons dochtertje van 4,5 jaar. Heel veel geprobeerd, niets lukt. En wordt er inderdaad niet gezelliger op:(.

8. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hier ook gehad rond die leeftijd. Op een gegeven moment zei ik: ...wanneer ga je het nou gewoon eens zonder luier aan op de wc doen?? Dan gaan we samen naar Intertoys.....toen was hij mij blijkbaar zo zat en zei hij: ok mama, morgen doe ik het zonder luier.....en sindsdien dus geen problemen meer gehad....geen angsten helemaal niets. Hij deed het opeens gewoon. Ergens tussen 4,5 en 5 jaar was hij...

Echt vraagtekens hoor bij kinderen soms...:D....was al ruim een jaar plaszindelijk....

Deel Deze Pagina