Hoi! Ik heb sinds een dag of 2 weer last van een vagina schimmelinfectie. Hier ben ik bekend mee (het komt bij mee steeds terug) en heb hier ook medicijnen voor (Gyno-Daktarin 1200 mg) van de huisarts. Ik moet bij elke cyclus op dag 5 een vaginaalcapsule in brengen. Volgens mijn huisarts wordt door mijn menstruatie de zuurtegraad of iets dergelijks een beetje ontregeld en ontstaat er een schimmelinfectie. Doordat ik steeds op dag 5 van de cyclus een vaginaalcapsule inbreng, heb ik er de afgelopen tijd geen last van gehad. Deze maand heb ik het echter eens geprobeerd over te slaan, omdat ik eens wilde kijken hoe het zonder zou gaan en omdat ik wel eens gehoord heb dat het zaaddodend zou zijn en aangezien we volop bezig zijn met zwanger worden... Maar nu heb ik sinds 2 dagen weer last van een branderig gevoel in mijn vagina en heb wat wittige afscheiding. Duidelijk een schimmelinfectie, zo ging het bij mijn voorgaande schimmelinfecties ook. Nu weet ik niet goed wat ik moet doen. We hebben deze maand om de dag gemeenschap gehad en ik heb een dezer dagen mijn eisprong. We willen heeeel graag zwanger worden. Ik durf nu niet zo goed een vaginaalcapsule in te brengen omdat ik gehoord heb dat het zaaddodend kan werken. Nu is mijn vraag: is dit zo? Of kan ik het met een gerust hart gerbuiken zonder dat ik deze maand mijn kans om zwanger te worden voorbij laat gaan? Zo niet, dan gebruik ik het liever niet en wacht ik er liever even mee, ook al heb ik een wat branderig gevoel van onderen. Wil mijn kans om zwanger te raken deze maand echt niet mislopen. Mijn man heeft er nog nooit last van gehad, dus het is voor hem niet erg om gewoon gemeenschap te hebben. Volgens de huisarts hoeft het niet altijd zo te zijn dat je je partner besmet. En volgens de huisarts is een vaginale schimmelinfectie ook niet gevaarlijk en kan het geen kwaad voor jezelf. Dus vandaar dat ik het niet zo erg zou vinden om nog even te wachten. Kan het kwaad voor een eventuele zwangerschap of innesteling als ik de vaginaalcapsule dan over ongeveer een week zou gebruiken? Of is het vanwege de innesteling beter om langer mee wachten? Mijn vriendin heeft dit medicijn wel eens voorgeschreven gekregen tijdens haar zwangerschap, dus ik neem aan dat het geen kwaad kan bij een zwangerschap? Ik hoop dat je me kunt helpen, want ik weet niet goed wat ik moet doen. Groetjes!
hoi Sofia, als je zoals altijd op dag 5 van je cyclus zo'n capsule inbrengt dan is de werking ervan al weg tijdens je eisprong hoor. Maar ook nu kun je gerust behandelen. Er is niet bekend dat het een remmende werking heeft op het zaad of iets dergelijks. Het kan ook geen kwaad voor het vruchtje, het wortd in de zwangerschap ook vaak voorgeschreven. Als je nu last hebt van de schimmelinfectie zou ik gewoon behandelen. Succes met zwanger worden! Mirjam