Hoi allemaal, Sinds mijn zoon alweer 11 maanden geleden geboren is heb ik last bij seks. Het voelt alsof er een vernauwing zit. Na een tijdje wordt het wel makkelijker, maar het blijft gevoelig en is dus niet geweldig. Ik kan me daardoor niet helemaal ontspannen. We gebruiken al veel glijmiddel etc. Het is gewoon vervelend, omdat ik geen plezier meer heb in seks hierdoor en we dus ook minder seks hebben, en is ook niet echt fijn voor mijn vriend! Ik ben bij de gynaecoloog geweest en die zegt dat alles goed geheeld is na de knip, litteken er goed uit zit en ook de na de bevalling geplaatste mirena zit op de juiste plek. Nu vermoeden ze dus vaginisme omdat ik ook aangeef dat het voor mij voelt alsof het nauwer is. Hebben meer meiden dit meegemaakt? Voor de bevalling had ik nooit ergens last van, en ik kijk ook niet terug op mijn bevalling als traumatisch. Maar volgens de arts is het ook deel lichamelijk en dus gewoon de spier die automatisch zo reageert. Zucht . Nou ja in elk geval is het goed te behandelen/op te lossen heb ik gelezen..
Ik zou naar de bekkenfysio gaan. Zij kan de bekkenbodemspieren checken en je leren laten ontspannen in dit gebied. Vreemd dat de gyn dat niet heeft geadviseerd... Succes!
Dank je voor je reactie! De gyn heeft zelf de bekkenbodenspieren gecheckt en die waren in erg goede staat zei ze, ik had de oefeningen dus goed uitgevoerd tijdens zwangerschap en na bevalling, daar komt het in elk geval niet door. Ik heb nu een boek en schema etc. meegekregen om te oefenen met aan- en ontspannen en moet later terug komen voor voortgang check. Het lijkt al te werken! Vind het gewoon zo gek dat ik er last van heb gekregen!
Ik zou toch ook naar een bekkenfysio gaan. Want wat bedoelt de gyn met in erge goede staat? Want misschien bedoeld hij de kracht terwijl ontspannen ook belangrijk is. Ik weet datwanneer ik mijn bekkenbodem spier ontspan, het wel zo voelt maar niets zo is... Ik weet nu hoe het voelt wanneer hij echt ontspannen is(kan ik niet goed uitleggen). Daardoor heb ik geen last wanneer we het gezellig hebben
Ze bedoelde dat ze sterk waren maar niet overtraind. Ik merk nu al vooruitgang door de oefeningen, maar mocht het straks niet verder opschieten zal ik inderdaad een afspraak maken met de bekkenfysio. Bedankt voor je reactie!