Gymmen met mondkapje

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Kinderwens87, 18 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Vanaf vrijdag mogen de kinderen hier in Florida eindelijk weer face to face naar school (als ouders daarvoor kiezen, er is ook mogelijkheid tot lessen volgen via een online platform). Mondkapjes zijn ‘verplicht’ in Florida voor iedereen boven 2 jaar, dus ook op school. En dus ook met gym.. nu moet je je voorstellen dat het hier 30+ graden is met een erg hoge luchtvochtigheid. En ik heb er een vervelend gevoel bij. Sporten, buiten, met een mondkapje op, het lijkt me gewoon oprecht niet gezond. Zonder een discussie te krijgen over het nut van het mondkapje, ik weet dat er genoeg voor en tegenstanders zijn hier, zouden jullie dat toestaan? Dat je kind dus in de brandende zon, met een luchtvochtigheid van minstens 80, sport met een mondkapje op (in de situatie dat mondkapjes overal in openbare ruimtes verplicht zijn).

Misschien ben ik wel de overbezorgde ouder die zich druk maakt om niets maar het voelt gewoon niet oké, maar kan zo ook niets vinden om dat gevoel te onderbouwen. Gewoon omdat je weet hoe zwaar zo’n ding hier als het echt heet is al ademt, laat staan wanneer je moet sporten.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb er geen feitelijke onderbouwing voor maar het lijkt mij alles behalve gezond.
    Mijn kind zou in dit geval ook niet mee hoeven doen.

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Het lijkt me sowieso niet goed om in de brandende zon met hoge luchtvochtigheid te moeten sporten, met of zonder mondkapje!

Lynx, WinterBird en Bootcamp babe vinden dit leuk.
  4. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    It would be a no for me....

Wat @tuc zegt geldt hier ook. Ik zou m’n kind dan ook niet laten gymmen. Er was bij ons op school al een halve rel in de klas onder de ouders toen ze met een 34+ dag sportdag hadden :rolleyes: Laat staan als ze dit met mondkapje moesten doen....

tuc vindt dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, dit zou voor mij ook niet goed voelen. Lijkt me dat je dan veel minder goed diep kan inademen en veel meer doet aan ‘rebreathing’ (dus wat je uitademt weer inademen). Ik meen dat het in België ook wordt afgeraden om die reden, maar kan het zo snel niet vinden...

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat ook niet nee

7. Lazuli

Lazuli Actief lid

19 apr 2020
    242
    281
    63
    Vrouw
    Ik denk voornamelijk aan flauwvallen als je in die temperaturen lichamelijke inspanning moet verrichten terwijl je minder goed kan ademen. Dan zou ik de gymles overslaan.

8. Kinderwens87

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Tsja dat is ook maar wat je gewend bent denk ik:). Dat is hier natuurlijk normaal ook hoe ze gymmen en zal ongetwijfeld de gymles op aangepast zijn.

9. Kinderwens87

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga het er met m’n man nog eens over hebben en de gymleraren eens goed uitvragen hoe ze dit voor zich zien. Jullie opmerkingen komen erg overeen met hoe ik het voel, gym is belangrijk maar het voelt niet verantwoord op deze manier

10. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ja ik dacht inderdaad hetzelfde in eerste instantie, maar jullie zijn die luchtvochtigheid en temperaturen natuurlijk ook gewend. Maar met een mondkapje lijkt me echt heel benauwend. Je vraagt je af of er geen andere activiteiten te bedenken zijn waarbij je wel actief bent maar geen fysiek contact hebt.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou inderdaad eerst deze vraag eens stellen. Geen idee hoe ze daar in Florida mee omgaan, ze zijn daar natuurlijk meer gewend dan wik qua temperatuur en luchtvochtigheid. Aan de ene kant zullen ze zich er dus niet zo snel zorgen over maken. (Net zo min als wij ons ernstige zorgen maken als we met 2 graden op de fiets zitten, terwijl wellicht menig Floridaan de wenkbrauwen optrekt bij het idee om bij die temperatuur de fiets te verkiezen boven een warme auto.)
    Maar doordat ze eraan gewend zijn, zullen ze ook als vanzelfsprekend bepaalde aanpassingen doen. Zoals wij een winterjas, sjaal en handschoenen gebruiken om 's winters toch op de fiets te kunnen.

Afhankelijk van het antwoord dat je krijgt over de inhoud van de gymlessen, zou ik pas een keuze maken.

12. Kinderwens87

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Dat is het meest kromme, de kids moeten sporten op 2 m afstand, fysiek contact is uit den boze. En het is buiten. Dus waarom dan dat stomme masker met gym, echt het frustreert me gewoon. :rolleyes:

13. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Dat is inderdaad frustrerend ja. Ik weet dat die kapjes verplicht zijn en je kunt de school iig niet verwijten inconsequent te zijn ;) maar de toegevoegde waarde van een mondkapje is ver te zoeken ja...

Deel Deze Pagina