Vakantie aanvraag werk issue

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamavan2SE, 21 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.456
    3.708
    113
    Is dat zo? Ik begrijp dat zij een nieuwe regel kenbaar hebben gemaakt en dat er nog overleg tussen TS (en collega’s) en het management moet plaatsvinden. TS geeft aan dat ze maandag in overleg gaan.

    Een nieuwe regel kenbaar maken is toch niet met gestrekt been erin gaan. Wie weet wat er tijdens dat overleg allemaal mogelijk blijkt.
     
  2. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Dat kan ik er niet uit opmaken. Er wordt alleen gezegd dat ze nu aan een buddy gekoppeld zijn en dat ze het onderling moeten oplossen. En nu overlappen ze een week.
     
  3. SuperWokkel

    SuperWokkel Actief lid

    14 jan 2021
    128
    227
    43
    Vrouw
    Je hebt dus al een vakantie geboekt voordat je akkoord had van management en zonder verder overleg.
    Met als reden , het vorige management deed niet moeilijk.
    Dat uiteraard erg fijn dat er toen niet moeilijk gedaan werd maar de situatie is (helaas) nu anders.

    Ik vind het ook niet fair dat er naar het nieuwe management gewezen word.
    Je hebt als werknemer ook gewoon een verantwoordelijkheid dit soort dingen te overleggen en na te vragen.
    Je kunt dit niet zomaar aannemen.

    Ik hoop dat jullie eruit komen tijdens het overleg maandag.
     
    Leesteken, Gewooniemand en Sado vinden dit leuk.
  4. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.297
    113
    Nou dit dus. Precies mijn gedachten. Het lukt al jaren met de vakanties, maar het nieuwe management gaat ineens inflexibel doen, dan moet je niet raar opkijken als je personeel ook zo wordt. Je krijgt het personeel dat je verdient.
     
    Syane vindt dit leuk.
  5. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Waar haal je dit uit dan? Er staat alleen dat ze aan een buddy zijn gekoppeld en dat ze het onderling moeten regelen. Verder kan ik er niet uit opmaken dat het management niet flexibel is. Misschien als TS maandag een gesprek heeft met het MT dat het allemaal best mee valt.

    Het enige wat het MT had moeten doen, is eerder de nieuwe regels cq veranderingen moeten aangeven.

    Maar ik blijf erbij dat je eerst moet overleggen, voordat je je vakantie boekt en dat je er niet standaard ervan uit moet gaan dat het, omdat je het al jaren zo doet, goed is dat je dan vakantie hebt. Plus het feit dat TS zegt dat haar collega maar moet schuiven, omdat zijzelf kinderen heeft en alleen in de zomervakantie kan, dat noem ik nou niet flexibel en eigenlijk echt niet kunnen.
     
  6. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.297
    113
    voor sommige mensen is dit misschien lastig voor te stellen, maar er zijn branches waar dit helemaal niet zo werkt. Ik heb in mijn hele loopbaan nog nooit toestemming hoeven vragen voor een bepaalde vakantie periode. En als je dat dus nooit hebt hoeven doen dan is het niet gek dat je door zo'n nieuwe maatregel wordt overvallen.
     
    ClaireDeLune, Emma86, Mythique en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Dat kan wel zo zijn, maar ik neem aan dat je toch eerst even overlegd met iemand dat je er in een bepaalde periode niet bent. Of zet je gewoon in de (centrale) agenda dat je er niet bent? Als werkgever zou ik dat persoonlijk niet op prijs stellen, maar zo denk ik er over. Ik ben niet anders gewend om eerst te overleggen met collega's, het aan te vragen en na goedkeuring pas te gaan boeken.

    Ik hoop in ieder geval voor TS dat het allemaal goed zal uitpakken na het gesprek met het MT. En misschien zal ze toch zelf moeten schuiven of op een andere manier water bij de wijn moeten doen en datzelfde geldt ook voor het MT.
     
  8. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.313
    113
    Ik kan ook gewoon vrij pakken wanneer ik wil. Hoef ik niet te overleggen en al helemaal niet aan te vragen.

    Ik begrijp best dat je het gewoon geboekt hebt TS. Hopelijk komt er een oplossing.
     
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Maar dat j́íj́ dat allemaal zo vindt en je in al je 30 posts (overdreven; I know) in dit topic blijft terugkomen over dat overleggen, hoeft toch voor een ander in zijn/haar functie niet zo te zijn? Je blijft er maar over doorgaan omdat het klaarblijkelijk je eigen norm is. Misschien een hele logische norm omdat dit vaak ook zo gaat, maar je generaliseert nu mbt dit onderwerp en lijkt niet echt open te staan voor het feit dat dit in sommige beroepsgroepen helemaal niet zo gaat.
    Sommige dingen zijn moeilijk voor te stellen ja en je kunt een eigen mening hebben uiteraard, maar dat draagt nu denk ik niet helemaal bij aan een oplossing voor het probleem van @Mamavan2SE.
    Het helpt niet naar mijn idee. En naar de mond praten van iemand ook niet altijd, dat weet ik. Het is meer dat ik bij je reacties in dit topic denk: c'est le ton qui fait la musique ;)
     
    Maev, Cin85, Mamavandrie34 en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Dat is jouw mening en ik heb de mijne. Meer ga ik er niet over zeggen en nogmaals ik hoop voor TS dat ze er uit komt met haar collega's en het MT en ik wens haar bij deze alvast een fijne vakantie.
     
  11. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Huh....
    Het is een constatering! Eentje die ik ook gemaakt heb, alleen had ik geen zin om dit te verwoorden.

    Je blijft maar herhalen dat ze het had moeten bespreken/ ter goedkeuring voorleggen. Omdat jij dit gewend bent vanuit jouw ervaring.
    Het wil er maar niet in dat dit niet bij elke werkgever, functie, branch..etc. zo werkt. Er zijn genoeg werknemers die NIETS hoeven voor te leggen en/of te overleggen wat hun vakantie betreft. Sterker nog...die o_O aangekeken worden als ze hun manager daar mee lastigvallen.

    Verbreedt je horizon in plaats van jouw ervaring blijven herhalen als de enige mogelijke en juiste werkwijze.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Het betreft geen mening, het is gewoon wat het proces is en in geval van topicstarter was. Ik hoef ook geen goedkeuring aan te vragen, ik moet er gewoon voor zorgen dat ik alles voor mijn projecten goed regel.
    Als ik ineens te horen zou krijgen dat ik aan iemand word gekoppeld en ik mijn vakantie met die persoon moet afstemmen zou ik daar sowieso vragen over hebben, maar in mijn geval zou dat dit jaar niet meer kunnen, omdat ik al heb geboekt. Volgend jaar wil ik het nieuwe proces uiteraard volgen. (Al zou het nergens op slaan, want er is geen collega die mij vervangt)
     
    ClaireDeLune, Emma86, Suzy85 en 8 anderen vinden dit leuk.
  13. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    838
    520
    93
    Ik zou samen met het managementen je buddy collrgaom tafel te gaan om te kijken waar de knelpunten liggen. Je werkt vast allebei niet fulltime, dus als er een van beide zou zijn dan was die gene er bijv ook maar dre dagen. Voor die dagen dat er knelpunten zijn kan dan vroegtijdig een andere vaste collega worden gevraagd of een vakantiekracht. Mogelijk moet je die andere collega in haar vakantie dan vervangen, maar dan werk je een keer extra.

    Wij hebben op mijn werk een team van 5 collega’s en er moeten er altijd 2 aanwezig zijn. Wij mogen dit onderling regelen. Conclusie is dat iedereen in de zomervakantie weg kan, maar dan moet je in de andere weken soms wel een keer extra komen.
     
  14. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Toch vind ik dat gek. Eerst blijf je jouw zienswijze herhalen en is er geen andere manier om tegenaan te kijken. Dan word je daarop aangesproken en is het opeens: ‘meer ga ik er niet over zeggen’
     
    Malbec vindt dit leuk.
  15. Kwek

    Kwek Fanatiek lid

    16 mei 2009
    3.053
    1.163
    113
    Centrum België
    Maandag als team naar het mgmt stappen en uitleggen wat de situatie is. Erkennen dat er langs beide zijde assumpties of verwachtingen gecreëerd werden die onrust gecreëerd hebben owv wijziging in “hoe het steeds was” maar dat jullie al nagedacht hebben over een mogelijke oplossing om dit jaar als overgangsjaar te laten gelden. Een constructieve houding heeft de meeste kans op slagen…
     
    femkes, Mamavandrie34 en Strijkkraal vinden dit leuk.
  16. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Moet ik dat dan?

    Blijkbaar werkt het voor mensen en werkgevers om zonder overleg de vakanties vast te leggen. Mag ik dat dan niet vreemd vinden? Waar ik werk overleg je met je collega's, vraag je het aan bij de directie en pas na goedkeuring ga je boeken. En dit is het laatste wat ik hierover zeg.
     
  17. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Natuurlijk. Maar draai het eens om. Jij vindt het normaal en stel dat ineens het gaat zoals het bij ts ging, dan moet jij toch ook ff schakelen.

    Ik vind het ook niet meer dan normaal om te overleggen, moeten wij trouwens ook.
    Maar als het jaren al niet hoeft, ja dan is het niet vreemd dat er dit jaar al geboekt is. Je groeit mee in een cultuur van iets.
     
  18. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Dan had ik ook moeten schakelen, ja. En zoals ik eerder heb gezegd, had het wel zo netjes geweest als het MT eerder de nieuwe regels had aangegeven. En ik hoop nog steeds voor TS dat ze er uitkomt.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  19. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.552
    6.246
    113
    Waar ik werk overleg ik met mijn leidinggevende, al weten we al dat zij de eerste 3 weken heeft en ik de laatste 3. Wij mogen niet samen vrij hebben nl. Maar verder dien ik dan m’n vakantie in en boek ik. Maar ts is geen leidinggevende (toch?), bij ons zou ze dus gewoon 2 weken na indienen van de vakantie kunnen boeken. Er is nu nl voldoende tijd om hulpkrachten te zoeken voor de vakantieperiode die dat werk ook kunnen doen. Ik snap het probleem voor dit jaar dus niet zo. Dan kunnen ze voor de volgende vakanties het wel regelen zoals het management het wil.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  20. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Dat werkt bij ons ook zo, al hebben we meestal op tijd bericht.

    Het probleem van dit jaar is dat ze al geboekt heeft, voordat ze de aanvraag had ingediend. Nu zijn ze aan een buddy gekoppeld en overlappen ze een week.
     

Deel Deze Pagina