Collectief ontslag

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door wimjo, 1 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wimjo

wimjo Bekend lid

19 jul 2009
    605
    0
    0
    Bij mij op het werk is collectief ontslag aangevraagd per 1 dec. Dit om economische redenen. Nu ben ik net 12 weken zwanger.
    Wat zijn mijn rechten? T zal niet mee vallen om een nieuwe baan te krijgen als je zwanger bent. Ook al weet ik dat ze je er niet op mogen afwijzen.
    Ik werk al 8 jaar bij deze werkgever. Krijg ik ww of heb je andere rechten omdat je zwanger bent?
    Ik hoop dat u mij kunt helpen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 2 okt 2012
    Laatst bewerkt: 2 okt 2012
    Beste wimjo,

Je wilt weten of je recht hebt op een WW of zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) na collectief ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen.

Wanneer je werkloos raakt kun je een WW-uitkering aanvragen.
    Omdat je nu al weet dat je werkloos raakt (per 1 december), kun je jezelf inschrijven via www.werk.nl als werkzoekende bij het WERKbedrijf.
    Vervolgens kun je de WW-uitkering het vroegst een maand voordat je werkloos wordt aanvragen op www.werk.nl

UWV neemt je aanvraag dan in behandeling en binnen 4 weken na je eerste werkloosheidsdag ontvang je een brief van UWV over het recht, duur en hoogte van je WW-uitkering.
    Ook zul je dan bij recht op WW met terugwerkende kracht een betaling ontvangen vanaf je eerste werkloosheidsdag.
    Vanaf de eerste betaling ontvang je elke 4 weken een betaling vanuit de WW.

Acht weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum bel je met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) voor het aanvragen van de WAZO.
    De WAZO-aanvraag wordt dan naar je toegestuurd en dit dien je ondertekend terug te sturen.
    UWV heeft voor deze aanvraag ook 4 weken (vanaf ingangsdatum van je verlof) de tijd om dit te beoordelen.
    Ook in deze situatie geldt, dat je met terugwerkende kracht een betaling ontvangt vanaf de ingangsdatum van je verlof.
    Vervolgens krijg je minimaal 16 weken elke week een betaling van UWV.

Je WW-uitkering wordt dus stopgezet vanaf de ingangsdatum van je WAZO.
    Mocht je na je WAZO nog altijd werkloos zijn, kun je de WW-uitkering heropenen.
    Dit kun je weer doen op de eerste dag na je WAZO via de site www.werk.nl
    Mocht je zijn uitgeschreven als werkzoekende dien je jezelf ook weer in te schrijven.

UWV beoordeelt dan weer het recht op WW.
    Binnen 4 weken ontvang je schriftelijk weer een beslissing.
    De einddatum voor je WW-uitkering schuift op met de periode van je WAZO.

Actuele informatie over zwangerschap vind je hier of in onze brochure.
    Ook de voorwaarden voor een WW-uitkering kun je teruglezen op onze website.

Ik wens je veel succes met sollicteren en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina