Zwangerschap tegen einde contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door merelfox, 21 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merelfox

merelfox Actief lid

4 dec 2013
    445
    0
    0
    Beste UWV,

Ik heb op dit moment een jaarcontract dat in februari verlengt zal worden naar een vast contract.

Nu heb ik het vermoeden dat er een kans is dat mijn contract niet verlengt gaat worden.

Hoe zit ik dan in mijn rechten? Heb ik dan recht op WW? En krijg ik dan, als ik nog geen andere baan heb, 100% tijdens zwangerschapsverlof?

Ik ben heel benieuwd en hoor het graag. Dank!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Merelfox,

Je wilt graag weten hoe het zit met je recht op WW- en zwangerschapsuitkering als je contract in februari niet wordt verlengd.

Je kunt na je dienstverband aanspraak maken op een WW-uitkering als je minimaal 26 weken hebt gewerkt in de 36 weken voor je werkloosheid. Voldoe je ook aan de overige voorwaarden dan geeft dit je een recht op WW van 3 maanden. Heb je in de 5 jaar voor het jaar waarin je werkloos wordt tenminste 4 jaren gewerkt? Dan beoordeelt UWV je volledige arbeidsverleden. Je ontvangt dan voor elk gewerkt jaar een maand uitkering. In MijnUWV vind je een overzicht van je arbeidsverleden en een indicatie van je recht op WW-uitkering.

Vanuit de WW-uitkering kun je dan weer aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering(WAZO). Stopt je WW-uitkering (maximum duur) in een periode van 10 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum? Ook dan kun je nog aanspraak maken op een WAZO.

In een dergelijke situatie gebruikt de WAZO het dagloon dat voor de WW-uitkering is vastgesteld. Je ontvangt daarvan dan 100%.

Actuele informatie over het recht op WW-uitkering vind je op deze pagina.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina