contractafloop na zwangerschapsperiode

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door jaqja, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jaqja

jaqja Nieuw lid

25 jul 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zwangerschapsverlof tot 1 september. Nu loopt mijn contract af per 6 oktober van dit jaar. Nu heb ik voordat ik met verlof ging heel lang moeten vragen of mijn contract verlengd werd of niet. dit is 2 dgn vor ik onverwacht in het ziekenhuis terecht kwam toegezegd. Tot nu toe nog geen nieuw contract gezien. In de tussentijd ben ik erachter gekomen dat ik zelf geen nieuw contract meer bij deze baas wil. Moet ik dat nu al aangeven of op 1 september als ik weer ga werken. En hoe zit t dam met de uitkering?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jaqja,

Je wilt weten weten wanneer je aan je werkgever moet doorgeven dat je geen nieuw contract wilt en wat de gevolgen voor een uitkering zijn.

Als je een tijdelijk contract hebt, loopt dit op 6 oktober van rechtswege af. Er geldt geen opzegtermijn dus je hoeft dit niet een maand van tevoren te melden, maar dat mag wel.

Of je na afloop van het contract recht op een werkloosheidsuitkering (WW) hebt is afhankelijk van de reden dat je niet meer wilt blijven werken. In principe geldt dat je werkloosheid had kunnen voorkomen door een nieuw contract te tekenen. Als er geen dringende reden is om het dienstverband niet voort te zetten, kun je als verwijtbaar werkloos worden gezien. In dat geval krijg je geen WW.

Heb je wel een goede reden, dan kun je maximaal vier weken voor 6 oktober WW aanvragen. Hiertoe kun je je op de website van het Werkbedrijf inschrijven als werkzoekende en een uitkering aanvragen.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina