Startersregeling i.c.m. WAZO / ZEZ?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door qwerdox, 29 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. qwerdox

qwerdox Nieuw lid

29 jul 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 qwerdox, 29 jul 2015
    Laatst bewerkt: 29 jul 2015
    Beste UWV,

per 1 september eindigt mijn dienstverband en heb (nog) geen nieuw werk. In dat geval zou ik gebruik kunnen maken van een WW-uitkering. Tevens ben ik zwanger en ben uitgerekend op 31 oktober a.s.

Eigenlijk wil ik voor mezelf beginnen. In dat geval kan ik ook gebruik maken van een startersregeling van UWV. Dan kom ik - als ik het goed begrijp - in aanmerking voor de startperiode. Ik ontvang dan 26 weken lang 29% minder WW-uitkering. Tijdens deze startperiode mag ik alle uren aan m'n eigen bedrijf besteden. Maar goed, vanaf ca. 3 oktober zou ik dan ca. 16wk met "zwangerschapsverlof" gaan.

Waar kan / mag ik allemaal gebruik van maken? Wat is "de beste optie"?
    * Startersregeling plus daar bovenop 10wk de ZEZ (aangezien ik ZZP'er wordt/ben)?
    * Startersregeling onderbroken met/aangevuld met een WAZO Zwangerschapsverlof?
    * Starten met WAZO Zwangerschapsverlof en daarna de startersregeling?
    * Anders??

En hoe zit het als ik daarnaast ook nog een particuliere AOV wil afsluiten. Dit geeft dan evt. ook nog een zwangerschapsuitkering. Wordt dat ook gezien als extra inkomsten, en is dat van invloed op de UWV uitkeringen?

Ik wil het graag netjes doen, maar weet niet zeker wat mag & kan.

vriendelijke groet.

Q.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Qwerdox,

Vanaf 1 september word je werkloos en 31 oktober ben je uitgerekend. Je wilt graag weten hoe je het het beste aan kunt pakken wanneer je als zelfstandige wilt starten vanuit de WW-uitkering.

Vanaf 1 september kun je een WW-uitkering aanvragen. Vanuit de WW-uitkering kun je de aanvraag voor een zwangerschapsuitkering doen. Deze kan in gaan tussen de vier en 6 weken voor de uitgerekende datum.

Je zult dus maar heel kort een WW-uitkering ontvangen voor je zwangerschapsverlof start. Het is mogelijk om direct bij de start van je WW-uitkering als zelfstandige te beginnen. Dit kan ook door middel van de startersperiode.

Het is wel belangrijk om te weten, dat de startersperiode niet gepauzeerd kan worden tijdens je zwangerschapsverlof. Tijdens je verlof loopt de 26 weken van je startersperiode gewoon door waardoor je niet de volledige 26 weken kunt benutten voor je bedrijf. Daarom zou je kunnen overwegen pas ná je zwangerschapsverlof als zelfstandige te starten.

De andere opties die je noemt zijn ook mogelijk. Als je na je verlof gebruik wilt maken van de startersregeling, kun je vóór je verlof nog niet starten als zelfstandige. Als je al als zelfstandige gestart bent voordat je de startersperiode wilt laten beginnen, is de startersperiode niet meer mogelijk.

Tenslotte vraag je of je naast je zwangerschapsuitkering van UWV ook een zwangerschapsuitkering kunt krijgen vanuit je arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat kan. Of je zwangerschapsuitkering vanuit de AOV ook van invloed is op de hoogte van de WAZO-uitkering van UWV, kan ik je zo niet vertellen. Ik ga hier voor je achteraan en kom hier zo snel mogelijk op terug!

Actuele informatie over starten als zelfstandige vanuit de WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. qwerdox

qwerdox Nieuw lid

29 jul 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk je, Ellen. Redelijk helder, maar toch nog een paar vraagjes:

De startersregeling is duidelijk. Die loopt - in dit voorbeeld - 26 weken door vanaf 1 september, ongeacht of ik zwanger ben.

1) wordt die uitkering stopgezet of loopt dat door als ik als ook de ZEZ of WAZO zwangerschapsuitkering krijg?

2) moet ik nu de ZEZ of WAZO aanvragen?

3) je zou nog terugkomen of een particulier AOV invloed heeft op deze uitkeringen.

Alvast super bedankt.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Qwerdox,

Ook op je vervolgvragen geef ik graag een antwoord.

1) wordt die uitkering stopgezet of loopt dat door als ik als ook de ZEZ of WAZO zwangerschapsuitkering krijg?

De WW-uitkering wordt stopgezet tijdens je zwangerschapsverlof. De 26 weken van de startersperiode lopen wél door.

2) moet ik nu de ZEZ of WAZO aanvragen?

Als je een WW-uitkering ontvangt, vraag je sowieso de WAZO aan. Als je al als zelfstandige gestart bent, kun je ook een ZEZ-uitkering aanvragen. De hoogte van de ZEZ-uitkering is in jouw geval een gemiddelde van de winst die je hebt gemaakt met je bedrijf met een maximum van het wettelijk bruto minimumloon.

Heb je naast je WAZO-uitkering(en) ook een ZEZ-uitkering? De hoogte van deze uitkeringen bij elkaar mag niet hoger zijn dan je werkelijke inkomsten waren. Is dit wel het geval, dan wordt het verschil op je ZEZ-uitkering in mindering gebracht zodat je uitkeringen bij elkaar opgeteld even hoog zijn als je werkelijke inkomsten.

3) je zou nog terugkomen of een particulier AOV invloed heeft op deze uitkeringen.

Ik heb inmiddels ook antwoord op je vraag over de invloed van een particuliere arbeidsongeschiktheidsuitkering. Een particuliere arbeidsongeschiktheidsuitkering is niet van invloed op de hoogte van je WAZO.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina