Wij hebben sinds een tijdje een elektrische auto, maar daarmee zijn we nog niet naar het buitenland geweest. Wie heeft er ook een elektrische auto en is naar Frankrijk/Spanje/ Italië geweest? Hoe is het gegaan met opladen onderweg? Lange wachttijden of valt het mee? Ik ben benieuwd naar de ervaringen en tips!
Nog geen ervaring. Ik heb ook een elektrische auto, maar heb deze omgeruild voor een benzineauto toen ik naar zuid Frankrijk ging. Ik durfde het toen nog niet aan. Dit jaar nemen we de elektrische auto wel mee, we gaan naar Luxemburg. Als ik hem vlak voor de grens nog even goed vol laad, is het daarna nog maar 150 km. Ik heb een bereik van +/- 450. En we gaan maar een week, dus ik verwacht in Luxemburg niet vaak te hoeven laden. Ik zag dit filmpje zonet voorbij komen, ik heb echt geen zin in laadstress op vakantie. Dus voor mij niet met de elektrische auto naar zuid Frankrijk voorlopig. https://nos.nl/l/2437948
Ja, wij zijn naar Zuid-Frankrijk geweest en net terug. Afgelopen winter op de wintersport naar Oostenrijk. Door alle vreselijke verhalen over laden in Frankrijk, hebben we ook nog overwogen om toch de benzine-auto te pakken, maar na wat rekenen, zouden we echt zoveel goedkoper uit zijn met de elektrische dat we het er maar op gewaagd hebben en het is ons 100 % meegevallen. De laadpalen schieten daar als paddenstoelen uit de grond. Je kunt als Nederlander trouwens ook laden bij Tesla, zonder Tesla. Onze auto heeft ongeveer actieradius van 450 km. We hebben echt maar een enkele keer kort gewacht. Je kunt het beste de laadapps van Fastnet, Ionity en Tesla downloaden. We merkten dat er meer laders waren dan er bij de ANWB of onze eigen auto in het systeem stonden. Bij Ionity kun je ook zien hoeveel laders er zijn en hoeveel ervan bezet zijn. Daarnaast waren het over het algemeen laadplekken waar je je in de tussentijd prima kon vermaken. Speeltuinen, overdekte picknickplaatsen, wegrestaurants, supermarkten enz. We hebben afgelopen winter meer laadstress gehad dan in Frankrijk. In Oostenrijk lag het verbruik ook een stuk hoger door de kou. Wij zijn nu via Luxemburg gegaan via Lyon enz. tot iets voorbij Montpellier. Via Parijs schijnt vervelender te zijn met een elektrische auto door een gebrek aan snelladers. We merkten wel dat het op de terugweg iets drukker was met laden. Al met al zou ik het zo weer doen, maar je moet wel even kijken of de route genoeg laders heeft en een beetje plannen.
Ooh dat filmpje, je zal er maar staan en de paal doet het niet! Wij blijven dit jaar in Nederland, hopelijk is het volgend jaar beter gesteld met de laadpalen in Frankrijk
Bedankt voor de tips van de apps! Fastned kende ik idd al, die andere nog niet. Super handig dat je bij tesla ook kunt laden. Heb je daar ook een apart pasje voor nodig? Ik heb nu alleen een anwb pasje.
Pfff nou na het zien van dit filmpje zou ik hier dus nooit voor kiezen qua vakantie waardeloos zou daar echt nog geen 1 seconde over na willen denken. Zou voor mij het hele plezier van het rijden naar de vakantie bestemming wegnemen
Vrienden van mij zijn gister naar Zuid-Frankrijk gereden met de elektrische Skoda. Ze hebben niet zo'n groot bereik, iets van 300 km en het is ze alles meegevallen. Ze moesten vaker 10 a 15 minuten laden maar dat ging soepel. Ze kwamen in zo'n grote file bij Lyon terecht maar ook toen geen problemen met laden. Ze hebben 3 verschillende laadpassen mee en idd ook bij Tesla kunnen laden. Wij hebben zelf een elektrische Kona maar die is net ff te klein voor alle bagage dus we gaan toch met de benzine auto.
Je moet volgens mij de Tesla-app downloaden en koppelen aan je betaalgegevens. Uiteindelijk was het bij ons niet nodig, omdat we genoeg andere laadpunten vonden, maar het is wel een fijn idee dat als alles bezet is of er is weinig, dat dat ook kan.