Wij zijn, afgezien van Parijs, Disneyland en een kort verblijf in Carcassonne op doorreis, nog NOOIT op vakantie geweest in Frankrijk. Ook als kind niet. Ik stel het al jaren voor, maar mijn man had er nooit zoveel mee en ging dan toch liever ergens anders heen. Maar hij begint nu toch bij te draaien en wil het best eens proberen. Maar Frankrijk is groot en ik ben er helemaal niet bekend, dus waar moeten we heen? Ik ben op zoek naar tips en aanraders, wat is het leukste, mooiste, gezelligste gebied? Wij zoeken naar/houden van: - een bestemming voor de meivakantie of zomervakantie - een mooie omgeving met genoeg te doen (natuur, stadjes, dorpjes, kastelen, musea, kust, bergen, attracties, zwemgelegenheid, enzv) - niet te veel drukte en mensenmassa’s (om die reden wijken we vaak uit naar de meivakantie). Welk gebied raad jij aan?
De Dordogne is wat je wensen betreft ideaal in alle opzichten. Zoek een camping uit met (deels) overdekt verwarmd zwembad en je zit ook al in de meivakantie op een prima plek.
Normandie of Bourgondie voldoen volgens mij wel aan je eisen en volgens mij in beide vakanties niet al te druk. Provence of Var ook maar wel erg druk in de zomervakantie en wel erg ver rijden voor weekje meivakantie
De dordogne heeft veel hiervan inderdaad. Wij zijn er nu al 3x geweest in de meivakantie en het weer was afgelopen jaar dramatisch. Maar...dat was in heel Europa zo, dus dat is geen voorbode voor volgend jaar. De 2 jaren ervoor altijd veel warme en zonnige dagen gehad. De provence is ook echt prachtig (gard) maar stuk verder. En veel minder kastelen. Ook de elzas is prachtig Hele mooie dorpjes.
Dat is toch niet raar? Of interpreteer ik je smiley verkeerd? Voor de rest geen tips, ik ben er ook nooit op vakantie geweest
Wij waren er ook nog nooit geweest, totdat we een beetje klaar waren met Duitsland/Luxemburg/Denemarken… toen zijn we 2 jaar geleden voor het eerst gegaan en dat was toch wel heel leuk! Bretagne heeft een heel eigen cultuur met heel veel Keltische overblijfselen, een beetje Brits, Beetje Iers, en een vleugje Frans. Wij vonden Bretagne/Normandie zo leuk dat we het jaar er na meteen weer geweest zijn. Alleen het is niet echt een bestemming voor de meivakantie, dan is het weer daar nog niks. Het goede nieuws is wel dat in de zomer de campings er echt een stuk goedkoper zijn dan in het zuiden van Frankrijk. Ook b&b’s vond ik in het hoogseizoen verrassend betaalbaar, zeker in vergelijking met Italie waar we nu heen gaan Heb je weleens gekeken naar Puy du Fou? Een pretpark maar dan zonder achtbanen, met alleen maar shows over de Franse geschiedenis. Mijn kinderen vonden het echt geweldig daar. Kun je goed combineren met Bretagne
Afgelopen mei vakantie echt prachtig weer gehad in Bretagne. En op de kleine strandjes was het echt lekker. Alleen het zeewater was nog echt koud , maar ik zwem niet in de zee. Terwijl bij vrienden in Zuid Frankrijk het echt nat en koud was.
Frankrijk heeft zoveel.mooie gebieden. Vorig jaar aan de kust geweest, alles erg vlak en heel toeristisch, andere jaren in de dordogne, bergen, natuur, kastelen. Deze zomer meer van anacy, dat is tegen Zwitserland aan. Ik zou kijken naar het aantal km dat je max wil rijden en waar het weer goed is in de mei vakantie
Frankrijk heeft veel leuke plekjes: nog niet genoemd de Jura (water, watervallen, grotten), Loiaure, picardie (zee). Dordogne, bretagne, normandie. Voordeel mei vakantie veel rustiger en goedkoper. Grote campings in de mei vakantie fijn, maar in de zomer veel te druk. Dan zoeken we een kleinere op. In de meivakantie vinden we het op een kleine camping vaak te stil. Campings zijn ook vaak pas net open dan.
Ik vind de Alpen het allermooiste, maar hou ook erg van hoge bergen. Nu zitten wij in de Vogezen (in de buurt van Le Hohneck), ook prachtig en dichterbij. Talloze wandelroutes in de bergen, uitzichten, wandelingen op/tussen rotsen, rodelbaan, verwarmd zwembad met schuifdak op het vakantiepark en een groot meer op loopafstand. Uiteraard ook dorpjes/stadjes e.d., maar die bezoeken wij niet echt.
2 jaar naar argeles sur mer geweest tegen de spaanse grens aan. Vaak temperaturen van 22/25 graden Camping la sirene of hippocamp Je hebt hier een combi van strand toeristische plaatsen, je kunt spanje in en de pyreneen voor de natuur en bergen. Train le jaune door de bergen van de pyreneen. De 2 campings zijn partners, liggen tegenover elkaar, je mag van beide campings gebruik maken. La sirene is groot maar in de meivakantie maar voor de helft vol, hippo is rustig en kleiner en auto luw. 2-3 km van strand en haven. Camping heeft een goed animatie programma voor jong en oud en super gave shows 3/4xper week.
Ik vind de Côte d’Azur prachtig. Wel voor in de meivakantie, want in de zomer zo druk. Vaak is het er wel 23-27 graden dan is onze ervaring. Dordogne, Alpen ook mooi. Net wat je wilt gaan doen. Omgeving Nïmes/Orange zijn we ook al vaker geweest.
Normandië heeft mijn eigen hart gestolen. Met de kinderen (ook in de leeftijd van die van jou), zou ik echter eerder voor omgeving van de Loire gaan. Jura, Elzas, Bretagne, Bourgondië, Vogezen, ook allemaal mooi! Enige gebied wat mij tot nu toe niet aansprak is Picardië. Vond ik echt doodsaai, iedere keer dat we van het erf af reden waar we zaten (toen een huisje ivm. hele kleine kinderen). Alleen maar vlak land vol lichtbruine korenaren. Daar was ik na 1 dag wel op uitgekeken. PS: omdat wij in Noord-Holland wonen komen wij praktisch nooit verder dan de bovenste helft van Frankrijk, maar keuze genoeg evengoed PS2: wij zijn dus al heel vaak in Frankrijk op vakantie geweest, zowel hoogzomer als net daarbuiten, maar drukte enkel ervaren op de Mont Saint Michel in Normandië (maar logisch ook.. en persoonlijk heb ik dat er graag voor over gehad)!
Loire of Jura/Doubs Minder ver rijden en allebei genoeg te doen en oké weer. Ik heb zelf n lichte voorkeur voor de Loire.
Wij hebben in de Elzas gezeten. Wij hadden toen een mini rondreis gemaakt. Eerst 2 nachten in Maastricht, nacht in Duitsland, 7 dagen noord italie bij het garda meer. 7 dagen in de Elzas. Weer naar huis. Wij vonden het gebied heel mooi. Gekeken naar mooie vakwerkhuizen, ooievaars, dierentuin, kasteel. Tijd vloog.
Ik heb dit park n.a.v. een ander topic hier al eens opgezocht (volgens mij was dat ook n.a.v. een post van jou ), en dat lijkt me inderdaad ontzettend leuk, dus als we ergens in die buurt uitkomen komt deze zeker op het lijstje Haha, misschien ligt het aan mijn omgeving, maar mensen vinden het altijd heel raar dat wij nog nooit in Frankrijk op vakantie zijn geweest. Maar goed om te horen dat we niet helemaal gek zijn. Mont Saint Michel vind ik er sprookjesachtig uit zien en zou ik echt heel graag bezoeken. Is het echt over de hoofden lopen daar? Allemaal bedankt voor de tips, genoeg te kiezen, zie ik. Ik ga me eens goed verdiepen in Normandie/Bretagne, de Dordogne, en Loire. Dit zijn wel gebieden waarbij ik eerder richting de zomervakantie dan de meivakantie neig, gelet op het weer. Voor de mensen die bekend zijn in deze gebieden: wat zijn jullie ervaringen qua drukte in het hoogseizoen? Wij gaan in de meivakantie bijvoorbeeld regelmatig naar verschillende gebieden in Italie en het staat op basis daarvan voor mij wel vast dat ik echt nooit in de zomervakantie naar bijvoorbeeld het Gardameer of Toscane hoef. Kleine stadjes waar je in een soort vierdaagse-achtige mensenmassa door het centrum schuifelt, of natuurgebieden waar je moeite moet doen om even een rustig plekje te vinden, vinden wij echt niet leuk. Het is natuurlijk prima als er andere toeristen zijn, maar wij vinden het wel prettig dat je attracties en bezienswaardigheden nog een beetje kunt ervaren zoals ze bedoeld zijn, en je niet alleen maar tegen de achterkant van andere mensen aankijkt. Hoe ervaren jullie dat in de genoemde gebieden?