Hi, ik heb net mijn een na laatste IUI gehad...ervan uitgaande dat dit niet raak is heb ik september mijn laatste en gaan we daarna door voor IVF. Nu hebben we een vakantie geboekt in november naar een gebied waar sinds kort een middelgroot zika risico is (caribisch gebied) Stel dat ik dan nog niet zwanger ben en na terugkomst moet beginnen met IVF..kan dat wel..Iemand ervaring?
Geen ervaring maar ik zou zelf het risico niet nemen. Ik zou dit anders even navragen in het ziekenhuis.
Ik zou dit écht niet doen.. de risico's voor het ongeboren kind zijn zo groot. Beter voor de zekerheid wegblijven... Ik snap dat dat lastig is ook ivm annulering en of je iets van geld terug krijgt of niet, of dat je om mag boeken of niet. Maar je moet er toch niet aan denken dat het je wel zou overkomen dat je deze ziekte op loopt..
Als jij of je man Zikahebben gehad mag je volgens mij iets van een paar maanden niet zwanger worden, het leeft geloof ik langer in zaad. Dus niet alleen een risico voor jou, ook voor je vriend/man. Ze hebben trouwens wel net iets gevonden wat een mogelijk medicijn zou kunnen zijn , maar dat medicijn is nog nooit getest op zwangere vrouwen... Ik zou het niet doen omdat je daar dan toch waarschijnlijk niet echt lekker kunt ontspannen, terwijl dat nou juist zo fijn zou zijn na zoveel iui en voor een ivf traject. Succes met de keuze!
Ja dit zijn dus wel de tijden (6 maanden voor de man) die je aan moet houden als er sprake is van besmetting en deze is dus te testen begrijp ik. Als beiden niet besmet blijken hoef je echt geen 6 maanden te wachten met proberen. Ik zal het sowieso in het ziekenhuis navragen. Wat een ellende zeg...de reis is al betaald en kan niet geannuleerd worden. Om nou helemaal niet te gaan...maar ja 6 maanden de boel stilleggen is ook geen optie. Ik kan nog niet zo goed inschatten hoe groot de kans is dat je iets oploopt. Heeft niemand hier meer concrete ervaring mee? Bedankt!
Ik ben in een gebied geweest waar het zikavirus heerst. Wanneer kan ik na terugkeer veilig zwanger worden? We adviseren vrouwen om minimaal de eerste maand na terugkomst niet zwanger te worden. Een besmetting met het zikavirus kan zonder klachten verlopen. Dus ook als je geen klachten hebt gehad, kun je het virus bij je dragen. Artsen verwachten dat vrouwen het virus een maand na terugkomst niet meer in het lichaam hebben. Je kunt het virus dan niet meer overdragen naar het kind. Gebruik in de tussentijd een condoom of andere anticonceptie bij seksueel contact. De marge van een maand is op basis van de volgende zaken bepaald: als mensen klachten krijgen, beginnen die 3 tot 12 dagen na een besmetting. Het virus kan tot 10 dagen na het begin van de klachten in het bloed worden aangetoond. Met een ruime veiligheidsmarge is het virus dus een maand na terugkeer uit je lichaam verdwenen en is het veilig om zwanger te worden. Dit is overigens ook de termijn die door de bloedbank aangehouden wordt voor donoren die in de tropen zijn geweest. In sperma kan het zikavirus nog langer dan één maand aanwezig zijn. Mannen die in een land zijn geweest waar het zikavirus heerst en een partner hebben die zwanger kan/wil worden, wordt geadviseerd minstens twee maanden een condoom of andere anticonceptie te gebruiken. Dit staat op de site van RIVM...geeft weer iets meer hoop
Oh ben blij dat ik dit lees... Of niet blij, is maar hoe je het bekijkt... Wij gaan volgend jaar mei op vakantie naar een gebied met hoog risico (kom ik dus net achter) en er is een grote kans dat ik dan zwanger ben natuurlijk, want mei is nog ver weg....Reis is al geboekt, maar kan nog geannuleerd worden... Wel heel erg rot, want het was echt een droomvakantie voor ons waar we heel graag heen wilden... Wat is wijsheid...
Hi Dubbeltje, Ik denk als je al zwanger bent, je echt niet moet gaan. Als ik wonder boven wonder nog voor november zwanger wordt, dan heb ik al besloten niet te gaan. Als ik nog niet zwanger ben, dan ga ik wel en zal ik de wachttijd aanhouden alvorens te beginnen met IVF. Het risico al zwanger vind ik wel te groot... Echt balen he? Dit gebied was in tijd van boeken ook nog geen hoog risico gebied dus ik baal echt als een stekker. Maar goed als ik dan zwanger ben al, blijf ik met liefde thuis hoor!
Mijn man vertrekt over een paar dagen naar een land met een licht risico op Zika. Ik heb dus wat online research gedaan en in Nederland zijn de adviezen erg licht als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Zo mag je hier al na 2 maanden onveilige seks hebben, terwijl daar geadviseerd wordt de hele zwangerschap (wij zijn al in verwachting) geen vormen van seks te hebben zonder bescherming. De waarheid ligt misschien in het midden, maar wat mij volledig helder is geworden is dat onvoldoende bekend is om de risico's uit te sluiten. Ik las laatst ook iets over een onderzoek waaruit bleek dat het virus in traanvocht van muizen was gevonden. Dat bevestigt voor mij dat de huidige adviezen alleen uitgaan van wat al volledig is onderzocht (wat ook logisch is). Je kan je dus 100% aan de adviezen houden en alsnog besmet raken met Zika. Mijn man hoeft trouwens ook niet bij de huisarts aan te kloppen voor een test na zijn reis, want dat 'kan' alleen bij klachten. Onzin natuurlijk. Voor ons geen onbeschermde seks deze zwangerschap en mijn man spuit elke dag een hele bus DEET over zichzelf en zijn geïmpregneerde klamboe heen. Ik zou het zelf echt niet aandurven om naar zo'n land te gaan, al is het risico klein.
Ik ben dus niet zwanger, maar aangezien mei nog zo ver erg is is de kans wel groot tegen die tijd. En uiteraard hoop ik ook dat t dan wel eens raak mag zijn.. En heb echt geen zin om, mocht ik tegen die tijd niet zwanger zijn dan daarna nog 6 maanden het veilig te moeten gaan doen! Dus denk dat we moeten gaan cancelen en een ander land kiezen.... Maar wat...