Tijdens de schoolvakantie gewoon thuis gaan ze op normale tijden naar bed, oudste 19.00u, jongste 19.45; niet anders dan buiten de vakanties om. Op vakantie hangt het af van waar we zijn. Meestal (zo ook volgende week) vliegen we naar het Westen en door het tijdsverschil staan we dan allemaal vroeg op. Soms gaan ze dan nog wel vroeger dan thuis naar bed, maar omdat we dan allemaal zo vroeg opstaan is de dag alsnog langer. Als we in de timezone blijven dan wordt het vaak toch wel 21.30 a 22.00u. Voorwaarde is dan wel dat er ergens overdag geslapen wordt. De jongste doet dat sowieso wel en slaap op vakantie zelfs vaak twee keer overdag. Wil de oudste overdag niet slapen, dan moet ze rond 20.00u naar bed. Tijdens onze laatste vakantie, begin vorige maand, koos ze bijna altijd voor een slaapje overdag en laat naar bed.
Op vakantie tussen 20.00 uur en 20.30 uur. (Dan bedoel ik dus echt als we in het buitenland zijn, als we thuis zijn in de vakantie op de normale tijd). Thuis tussen 19.30 en 20.00 uur. Dus maar ietsje later.
Gewoon dezelfde tijd, rond 19:00. Hou graag zoveel mogelijk hetzelfde ritme aan. Als we op vakantie zijn wel iet later omdat we dan later eten. Uur of 20:30 max. En dan slaapt ze gelijk langer uit.
Normale tijd voor beide kids is tussen half 8/8uur erin, wij hebben geen bso kdv of school waar we voor uit moeten, sochtends is mijn zoon tussen 7.30/8.00 wakker en dochter tussen 8.30/9.30 Vorige week een lang weekend weg gehad en alle dagen zijn mijn kids na 22.00 erin gegaan. Zoon was een dag om 7.15 wakker en de andere dag weer 9.00. Dochter slaapt sowieso elke dsg uit, dus ook op vakantie. Dan bedoel ik ook echt 9.30 pas wakker worden. Eenmaal thuis krijg ik ze ook weer snel in het normale ritme.
Op vakantie gaan onze kinderen veel later (rond 21.30-22.00) naar bed. Maar dat ligt ook aan de locatie, vind ik. Op de camping, in een tent. Tot die tijd is het in de tent veel te licht, te warm, en te rumoerig (met alle spelende kinderen en kletsende volwassenen op het veld) om te gaan slapen. In een huisje of hotel zou ik zo veel mogelijk proberen dezelfde tijden aanhouden.
Wat is eigenlijk het voordeel van een kind in de vakantie later naar bed doen? Wie heeft er baat bij als het kind zelfde tijd wakker is als anders? Ik denk dat het kind er alleen maar een slaaptekort door opbouwt en er niet gezelliger op wordt. Hier normale tijd naar bed, 19:00 voor 4 jarige. Slaapt ook prima in.
Onze oudste gaat normaal gesproken tussen 19.30 en 20.00 uur naar bed. De jongste tussen 19.00 en 19.30 uur. Dit wil zeggen: dat is de bedoeling. Helaas hebben we twee avonden in de week dat wij gewoon laat thuis zijn uit ons werk en dan nog moeten koken, waardoor we pas rond 18.45 aan tafel zitten. Die avonden schuift het allemaal wel eens op en gaan ze dus op 'schoolavonden' juist wat later naar bed dan wanneer we vrij zijn. Vervelend, maar het is niet anders. Nu in de vakantie houden we de normale tijden aan. Als zijn we wel een beetje flexibel. Maar veel meer dan een half uurtje zullen we het niet rekken. Vooral ook omdat met name onze oudste een, ongeacht zijn bedtijd, elke ochtend tussen 6.00 en 6.30 wakker wordt. En dus niet te genieten is, als hij de avond ervoor te laat op bed ligt. De enige reden waardoor het soms echt wel eens wat later is, is als we op familiebezoek zijn of bij vrienden. Dan willen we vaak niet meteen na het eten naar huis. Dus dan kan het wel eens gezellig een uur later worden en nemen we het humeur van de andere dag voor lief
Hier meestal veel te laat. Maar dat is gewoon een 'buurtprobleem' Als het mooi weer zijn de kids allemaal nog in de speeltuin. Meestal halen we ze wel om 21 uur binnen, maar dan is het wel 22 uur voordat ze liggen. En zo zijn er ook dagen dat ze er om 20 uur al in liggen. Ze zijn hier bijna 4, 5 en 6.
Maar hiermee sla je de spijker op zijn kop.... Als een kind idd op dezelfde dag wakker wordt als anders, ondanks dat ze later naar bed gaan dan loop je idd het risico op slaaptekort. Mijn dochter heeft dat gelukkig (nog) niet. Die kan gelukkig goed langer slapen als ze ook later naar bed gaat. Op vakantie (dus echt weg) ligt ze vaak later op bed dan gewoon thuis. Het is warmer, de dagindeling is anders (Oke, kan je natuurlijk zelf bepalen) en we eten ook gewoon later en/ of uitgebreider. Tijdens onze laatste vakantie in het buitenland ging ze ergens tussen 20.30 uur en 22 uur naar bed en sliep dan of langer uit of in de middag langer dan normaal, dus hier echt geen slaaptekort.
Thuis zo normaal mogelijk dus rond 7 uur ( hij is 5) op vakantie sliepen we lekker in de middag even met deafspraak dan mag je zo laat als je wil naar bed. Was dus vaak rond 12 als wij ook gingen haha
O en hij heeft uitslapen ook ontdekt deze vakantie normaal rond 7 wakker nu elke keer tussen 9 en half 10
Geen voordeel voor ons maar voor hun wel want er was tussen 19 en 20 u elke keer wat leuks voor ze. Dus daar gingen we nog even naartoe. Ik vroeg het meer omdat ik, als onze kids al lang en breed (veel later dan normaal) in bed lagen als wij na 23u nog hele kleintjes zagen. Ouders op terras met meestal een groep en de kinderen liepen wat rond.
Ze slapen hier nu wel langer hoor en de jongste die normaal nooit meer slaapt heeft weer in de middag geslapen. Record van oudste is 8.15u tov 6.30u bij normale bedtijd en jongste 7.45u. Dus ik denk hier geen slaaptekort.
Hier tussen 20.00 En 21.00...Thuis tussen 19.00 En 20.00. Ze slaapt altijd precies 12.5 uur. Gaat ze om 19.00 Naar bed slaapt ze tot 7.30. Gaat ze om 21.00 slaapt ze tot 9.30 uit. Geen slaap tekort dus.
Ligt eraan waar we zijn. Thuis nu meestal rond 20.30. We zijn nu in Turkije en dan meestal rond 2100. Het zijn vaak toch drukke dagen met zwemmen en alles en uitslapen is ook matig, dus ze hebben die uren wel nodig.
Hier stuk later dan normaal. Buiten de vakantie om rond half 8 en nu rond 9uur. En hier dus geen chagerijnig kind, want doordat ze later naar bed gaat slaapt ze ook langer uit. Nu is het weer wat minder, maar anders vind ik het doodzonde om al om half 8 binnen te zitten terwijl het buiten nog zulk lekker weer is.
Tijdens school tussen 19.00-19.30, soms 20.00 hij valt wel eens op de bank in slaap, dus dan gaat hij iets later. Nu in de zomer vakantie tussen 20.30-21:30, ligt er aan hoe warm het is.