Hoe te beschermen tegen teken?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Ecosa, 25 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    In Turkije is er een ware tekenplaag gaande, ik vind het zo eng! Het schijnt van een dodelijke soort te zijn, dat ze een dodelijke virus ofzo overbrengen, heel vaag allemaal. Ik heb begrepen dat ze niet zijn gesignaleerd in de toeristische gebieden, maar toch. Nou heb ik laatst van iemand gehoord dat je je in kan laten enten tegen de ziektes die overgebracht worden door die teken. Ik heb eens op het internet gezocht, maar er zijn verschillende meningen over. Ook is mij niet duidelijk geworden of je een kind van 1 in kan laten enten ertegen en Elena is natuurlijk wel mijn grootste zorg. Ik heb ook gezien dat je je kan insmeren met DEET, maar ja dat mag niet bij kinderen onder de 3 jaar... Hm, wat moet ik hier nou mee?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.079
    3.866
    113
    Misschien heb je hier iets aan of kun je de GGD bellen http://www.ggd-nijmegen.nl/client/1/?we ... e_van_Lyme

Ik heb alleen verstand en ervaring met teken bij honden. Ze lopen ze vooral op in struiken of hoog gras, dus dat zou ik mijden. Volgens mij mag je inderdaad geen DEET bij baby's gebruiken.
    Ik heb ook gehoord dat honden vaak zieker worden van de inenting zelf dan dat ze ziek zouden worden van de tekenbeet. Als je de teek binnen 24 uur verwijdert, is besmetting vrijwel uitgesloten en bij een kind ontdek je een teek stukken makkelijker dan bij een hond. Verder moet je er op letten dat als je kind (of hond) op de plek waar de teek zat geen rode of paarse kringen op de huid krijgt, dan gelijk de huisarts bellen.
    Ik moet wel zeggen dat ze in het buitenland veel meer kennis hebben en spullen om het te genezen dan in Nederland. De hond van mijn ouders kreeg al die rode kringen in Frankrijk en mijn ouders kregen spul mee en moesten hem een aantal dagen zelf een prik geven. In Nederland is dat niet eens op voorraad, dat moet besteld worden en daar gaat soms wel een paar dagen overheen.
    Maar ik denk dat al met al de kans heel klein is hoor, dat ze een teek oploopt.

3. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    En een gratis tekentang aanvragen, zie link bij topic gratis en aanbiedingen! ;)

4. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    de vaccinatie tegen teken werkt alleen bij de amerikaanse variant, niet die in europa is, helaas.
    om te beschermen tegen teken moet je je bedekken. teken lopen in het gras of vallen uit bomen. Dus in het gras niet op blote voetjes, en in het bos een petje op, etc.
    Elke keer de gehele huid controleren, en als je een teek ziet verwijderen met een tekentang of pincet (zo dicht mogelijk bij de huid beetpakken en losdraaien).
    DEET werkt niet tegen teken, wel tegen muggen. Maar je mag het wel bij jonge kinderen gebruiken, alleen dan de lichtere concentratie.

Deel Deze Pagina