Vakantie met een laag budget

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Consuminderma, 27 apr 2024.

  1. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Wilde dit eerst in het zomervakantie topic plaatsen maar misschien is het beter om hier centraal ideeën te plaatsen voor vakantie-invulling die niet zo veel geld kost. Want het is leuk om al die grootse plannen te lezen maar lang niet iedereen kan dat (nog) betalen en ook dan kun je een leuke tijd hebben met je kinderen.

    Ons budget is precies 0 euro voor alle vakanties samen (er is wel een klein beetje ruimte in het weekbudget).
    Toch gaan we ons niet vervelen. 1 kind en ik hebben samen voor 80 euro een abonnement op de dierentuin (flinke langjarige korting opgebouwd inmiddels). Daar zullen we elke week wel een keer zijn. Geven daar verder niets uit en benzine is een liter heen en terug.
    In de bibliotheek zijn vaak erg leuke activiteiten in het fablab voor maar 1 euro, biedt ook weer inspiratie om thuis verder te klooien/programmeren.
    Verder af en toe de natuur in met een vogelgids en verrekijker en onze 9-jarige is tevreden. Thuis doen we leuke dingen als broodjes bakken boven een vuurtje, tentje in de tuin, is er een schommel, trampoline en een hond, en speelt, tekent, leest en knutselt hij de hele dag. In de vakantie thematiseer ik dat vaak en is er wat meer tijd voor uitgebreide projecten.

    Twee geplande uitjes die wel wat geld kosten: deze vakantie het wetenschapsfestival (7.50 voor 2 personen inclusief parkeren) en in de zomer de piramide van Austerlitz.
    O, en met zijn vader gaat hij met gratis kaartjes een keer naar Hellendoorn en naar het Spoorwegmuseum. Dat kost benzine en parkeren en een keer een ijsje.

    Waar wij heel erg op besparen is horeca, ik weiger om in de dierentuin veel te dure slappe friet te halen met een zakje saus van een euro... broodje meenemen is ook prima. Zelfde geldt voor ijs, gelukkig vinden we de ijssalons in de buurt niet meer lekker na nieuwe eigenaren en is een ijsje uit de vriezer ook prima.

    We zijn dus af en toe wel een paar euro kwijt maar dat betalen we van het gewone huishoudbudget, ook de benzine is verwaarloosbaar, verschillende soorten natuurgebieden binnen 3 kilometer rijden vanaf ons huis.

    Hij zal het niet merken dat er eigenlijk geen budget is. Wat hij wel opmerkt is dat klasgenoten opscheppen over al hun vakanties, dat maakt hem wel wat jaloers soms, hij wil ook wel op wereldreis maar gelukkig is hij snel tevreden met wat hij wel heeft en doet

    Voor het andere kind (van 18) liggen de zaken iets anders. Zij heeft zelf veel leuke steden en musea (met museumkaart) op het programma staan de komende 4 maanden. Kost haar 7.95 per keer voor de trein, verder geeft ze nauwelijks iets uit, mooie dingen zien is gratis op deze manier. Dit betaalt ze van haar zakgeld. Spreekt ook nog wel eens met vrienden af die elders wonen. Verder vermaakt zij zich thuis ook heel erg goed en kan ze met haar plannen voor de komende 4 maanden gerust 4 jaar vullen.

    Een examenreis zit er niet in, ze gaat wel met 1 ouder een dagje naar Gent en met de andere een dagje naar Keulen. Dat is vooral gebouwen van haar bucketlist bekijken en een keertje wat eten. Kost wel benzine en parkeren. Volgend jaar gaat ze zelf weer op vakantie, dit jaar is Parijs helaas niet te betalen door de Olympische Spelen en een andere bestemming vindt ze het geld niet waard.

    En als de examens achter de rug zijn wil ze heel graag naar een klein sprookjespark omdat de animatronics daar zo gaaf zijn. Dat kost 29 euro voor 2x entree inclusief parkeren, helaas wel benzine.

    Verder wil ze af en toe met mij rondsnuffelen op een rommelmarkt.

    Gezamenlijke vakanties en uitstapjes zijn niet mogelijk door verschillende redenen maar dat is voor ons helemaal prima. Niemand wil ook lang bij de hond weg... We zien elkaar genoeg, ik ben altijd thuis, man werkt 4 dagen waarvan 1 dag op kantoor.

    Wie vult de vakanties nog meer op deze manier in en heeft tips voor elkaar? Want met peuters en kleuters is er meer te verzinnen dan voor oudere kinderen natuurlijk.
     
  2. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.942
    4.153
    113
    In welke regio woon je? Misschien kunnen er dan gerichter tips gegeven worden?
     
  3. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Ik woon zo ongeveer in het midden van Nederland maar ik hoef geen tips hoor, kan de wijde regio op mijn broekzak na 18 jaar moederschap. Hoef ook nergens heen verder.
    Het is meer dat ik andere mensen wil helpen aan ideeën.
     
    poema en mimi1988 vinden dit leuk.
  4. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.736
    1.657
    113
    Vrouw
    Oke ik dacht ook dat je tips zocht, omdat je tips voor elkaar zoekt….?

    Ik heb wel vakantiebudget, maar ga vaak ook gewoon op gratis uitjes. Die kan iedereen denk ik wel verzinnen: lekker stukje fietsen, strandje in de buurt, het bos in etc.
     
    Huismuisie en Jo79 vinden dit leuk.
  5. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Ja tips voor anderen, maar dan algemeen zoals het fablab in de bieb, niet perse in deze regio voor mij specifiek. Het liefst blijf ik sowieso iedere dag thuis maar ja dat kun je de kinderen niet aan doen. Dus daarom een mix tussen wat kan qua gezondheid en budget. En dan vooral op rustige plekken die niet ver rijden zijn. Wilde eigenlijk laten zien dat dat ook met oudere kinderen goed mogelijk is.

    Zo ben ik vanavond even met de oudste weg geweest: met hond naar het bos, daarna wat rondrijden door bos, naburig stadje en weilanden. Af en toe even uitstappen voor een foto van een herdenkingsmonument of een kerktoren. Kost niets, was heerlijk rustig en ze was weer even helemaal opgeladen daarna.
     
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.524
    16.097
    113
    Vrouw
    Mijn tips voor mensen met minder budget en kinderen die toch ook wel wat meer willen dan gratis activiteiten.

    Vakantieveilingen, social deal, tripper, stadsfeesten waar straat activiteiten zijn, geocaching.

    Gewoon wandelen in de buurt is uiteraard prima hoor.
    Dat is idd gratis maar dat is voor ons geen uitstapjes en dat is niet iets waar je onze pubers blij mee maakt.
     
    Shay25, wendy339, Diiba en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Jetje1

    Jetje1 Actief lid

    1 mrt 2011
    486
    241
    43
    Ik heb het idee dat jij terug bent onder een andere naam. Is het geld er niet of wil je geen geld uitgeven aan vakantie?
     
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.810
    21.407
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja zij is idd terug. ;) 1 van de weinige keren dat ik dat doorheb :roflmao:
     
    chrystel73, Ysabella, Sado en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.674
    3.535
    113
    Wie bedoelen jullie, Rozebeer, die schrijft/schreef ook vaak mee over vakanties?

    Er zijn natuurlijk genoeg gratis activiteiten te vinden in vakanties, die staan vaak wel in je lokale krantje, via welzijnsorganisaties enz.
    Naar een recreatieplas, zee, weet ik wat fietsen, kost je ook niets.
    Mijn kinderen zijn ouder, 14 en 16 en die werken gewoon, dus als ze graag zelf naar pretparken willen of een niet al te prijzige vakantie, zouden ze dat ook allemaal zelf kunnen betalen.
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  10. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Wie weet....
    Nee het geld is er echt niet. Als het er wel zou zijn zou ik het ook niet willen uitgeven maar dat is een ander verhaal.
    Daarnaast kunnen uitstapjes en vakanties fysiek ook niet meer.
     
  11. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Mijn dochter is daar gelukkig wel blij mee, pretparken wil ze niet meer heen. Feesten met activiteiten worden ze allebei niet blij van.
    Geocachen is een goede, in corona tijd ook gedaan, zal de app weer eens installeren. :thumup:
     
  12. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Nee ik was geen rozebeer, zij had geen kinderen. Ik ben wat verjongd in mijn nickname. Maar mijn gezinssituatie is niet zo doorsnee dus daar kan ik weinig aan verbergen.

    Hier om allerlei redenen geen bijbaantje, het is ook niet nodig, ze komt prima toe met haar zakgeld, is erg zuinig.

    Dingen als zee, een recreatieplas of sportieve activiteiten of bouwdorp ofzo maak je ze echt niet blij mee hier. Fietsen lukt mij niet.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.674
    3.535
    113
    Oh, met die verjonging van je naam, weet ik het denk ik al.
    Hier hebben ze naast sportieve activiteiten en bouwdorp ook creatieve workshops etc.
    Programmeren kan ook in de regio begreep ik.
     
  14. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Hier organiseert de bieb leuke dingen ja. En met deskundige begeleiding, zoon heeft soms wat sturing nodig in zijn enthousiasme ;)
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.231
    113
    Vrouw
    Heb je een speeltuinvereniging in de buurt? Vaak kun je voor een habbekrats lid worden en hebben ze leuke activiteiten die voor leden gratis zijn

    En hier organiseert het wijkteam ook elke vakantie super leuke dingen, vaak gratis, soms een kleine bijdrage (maar dan gaan ze ook met een bus weg naar bv een gaaf zwemparadijs en dan is 7,50 een koopje)
     
  16. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Hier wel een speeltuin maar die is erg duur en organiseert weinig. Hij is ook geen groepsmens dus op andere kinderen zit hij niet zo te wachten in het rustpunt dat vakantie voor hem is.
    Dat wijkteam klinkt wel leuk als je kind daar van houdt ja:thumup:
     
  17. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.524
    16.097
    113
    Vrouw
    Ik merk dat sommige zaken van wat hier benoemd is bij ons niet gratis is of gratis kan.

    Maar ik zie dat de topicstarter haar kinderen eigenlijk weinig behoefte hebben aan extras.
    Dan is wandelen en fietsen het aller goedkoopste natuurlijk.
     
  18. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Wat voor zaken bedoel je dan die bij jullie niet gratis kunnen?

    Wandelen en fietsen is hier lastig, ik zoek altijd vooral naar zaken waar jongste lekker met zijn hoofd en handen bezig kan zijn, hij heeft een behoorlijk onbedwingbare honger naar kennis.
     
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.857
    10.782
    113
    Hier heeft de universiteit soms leuke programmeer en minecraft initiatieven voor basisschool kinderen.

    Qua actief zijn is vliegeren hier nu populair! Hoeft niet duur te zijn, maar veel plezier om.
     
    Athina en Consuminderma vinden dit leuk.
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.524
    16.097
    113
    Vrouw
    -Bib activiteiten tijdens de zomer maanden zijn met inschrijving en betalend.
    -Dagje zee (100km rijden en kust parking is belachelijk duur).
    -Recreatie plassen zijn betalend tijdens de zomer maanden.

    Eigenlijk is er maar weinig echt gratis buiten wandelen en fietsen in eigen omgeving.
     

Deel Deze Pagina