Vakantie met een laag budget

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Consuminderma, 27 apr 2024.

  1. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    #41 Consuminderma, 23 mei 2024
    Laatst bewerkt: 23 mei 2024
    Dan begrijp je het verkeerd want er is niets wat ze wil maar niet kan en ze krijgt dus ook geen nee te horen?
    Vakantie zou ze in theorie leuk vinden maar er zitten sowieso te veel haken en ogen aan ook om andere redenen dus ze vindt het niet erg dat dat niet gebeurt dit jaar. Er is dus helemaal niets jammer voor haar.
    Ze ziet juist uit naar al het leuks dat ze wil gaan doen en is daar meer dan tevreden mee.
     
  2. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.523
    16.097
    113
    Vrouw
    Dan lees ik zaken als : examenreis kan niet, het geld is er niet, low budget, jaloers op idd op een foute manier.
     
    Anna009, Sado en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Ik had gezegd jaloers op een gezonde manier:rolleyes: zo van, mensenlief dat die dat allemaal doen en kunnen betalen. Ze is zelf ook al erg vaak op reis geweest dus het is nu niet zo dat ze nog nooit verder geweest is dan de achtertuin hoor.
    En nee er is geen geld voor een examenreis en uitstapjes doet ze low budget, is dat zielig? Een examenreis zou voor haar een stedentrip in haar eentje naar Parijs zijn, geen standaard zuipfeest aan een zonnig strand. Maar Parijs is dit jaar 2x zo duur als vorig jaar dus daar wil ze haar geld prinipieel niet aan uitgeven.
    Uitstapjes doet ze altijd low budget: gebouwen fotograferen is gratis. En dat is niet zielig want ze heeft wel een goede spiegelreflex camera tot haar beschikking. En met die foto's doet ze later weer allerlei creatieve dingen. En ze vindt het niet erg om haar reisgedrag aan te passen aan de goedkope uren zodat ze veel geld bespaart. Ze vindt nou niet bepaald dat ze het slecht heeft hoor, ze is gewoon kritisch waar ze haar geld aan uitgeeft, liever een boek of een opgezette vleermuis kopen dan ergens duur drinken of zonder na te denken een duur treinkaartje kopen.
    En ze heeft geld: haar zakgeld en haar kinderbijslag mag ze naar eigen wens uitgeven. En dat doet ze dus erg slim en gecontroleerd. Lijkt me een prima levensles, beter dan uitgebuit worden als vakkenvuller.

    Ik snap niet dat het zielig gevonden wordt als er eens een keertje een financiële tegenvaller is terwijl ze verder meer dan genoeg luxe heeft. Terwijl er massa's mensen zijn die het veel slechter hebben en over een veel langere periode. Niet iedereen kan hun kinderen een vakantie vol reizen en uitstapjes bieden. En ik vind het ook belachelijk dat dat blijkbaar de norm is en dat daarvan afwijken zielig gevonden wordt terwijl de kinderen in kwestie (die van mij in dit geval) daar geen bal om geven.
     
    Joylynn, spruitje80 en Saartje33 vinden dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.857
    10.782
    113
    Ik lees niet dat @Neuzeke het als zielig bestempeld, maar sommige dingen roepen vragen op.

    Ik vind bijbaantjes op die leeftijd ontzettend leerzaam. Je kan fouten maken, verantwoordelijkheden krijgen en daarmee om leren gaan en ik heb daar hele goede vriendinnen aan over gehouden. Ze heeft toch interesse in het theater? Zou ze daar niet iets kunnen doen? Of in fotografie.

    Ik zou dat liever hebben dan dat ze graag bij begraafplaatsen rondloopt. Ik snap dat ieder kind anders is, maar als ze het mentaal al zwaar heeft/ trauma heeft, dan lijkt mij dat niet echt omgeving om je gemoedstoestand lichter te maken. Maar je kent je dochter zelf het beste.
     
    Zxcvb, Anna009, wendy339 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.523
    16.097
    113
    Vrouw
    Ik heb het woord zielig niet gebruikt :).

    Ik merk wel dat jij het allemaal heel mooi brengt maar in uw teksten lees ik ook wel wat tegenstrijdige zaken.
    Maar zoals gezegd jij kent uw kinderen en weet het beste of zij het ook zien zoals jij het hier schrijft.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  6. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    344
    483
    63
    Vrouw
    Uitgebuit als vakkenvuller? Hoezo word je uitgebuit als vakkenvuller? Dit lijkt me nou zeker niet een opvatting om aan je kind mee te geven?
     
    Zxcvb, Anna009, Forumnaam en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Omdat je uren keihard fysiek moet werken voor een paar euro? En dan altijd maar beschikbaar moet zijn als je werk dat vraagt. Dat is niet wat wij willen meegeven als iets acceptabels aan onze kinderen. Even afgezien van andere belemmerende factoren. Tijd besteden aan studeren kom je op langere termijn verder mee als dat tot de mogelijkheden behoort.
    En verantwoordelijkheden kun je ook op andere manieren leren.
     
  8. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.623
    5.057
    113
    Vrouw
    Er zijn wel meer baantjes dan alleen vakkenvuller.
    Kinderen leren er juist van om zelf hun geld te verdienen. Hoeft toch ook geen 6 dagen per week, al werkt ze 2 dagen!

    Kan ze niet iets met fotografie gaan doen? Kan je toch ook een leuk zakcentje uithalen als ze zo goed foto’s kan maken!
     
    Jo79, Neuzeke, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Ehm, ik liep met haar bij een dorpskerkje met 5 grafstenen midden in een bos, zo zwaar was het niet hoor:roflmao: was juist een heel inspirerende omgeving om tot rust te komen, een onverwachtmooi plekje.
    En wij vinden niet dat bijbaantjes zinvol zijn, die zaken zijn ook wel op andere manieren te leren, maar er is hier ook niets waar zij zich fijn zou voelen. Alleen maar winkels en horeca waar muziek gedraaid wordt, niets cultureels ofzo.
    Die tegenstrijdigheden zien jullie, die zijn er niet...
     
  10. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    344
    483
    63
    Vrouw
    Dat is maar net hoe je ernaar kijkt. Je zou ook kunnen zeggen, je bent lekker fysiek bezig en dat is hartstikke gezond, het is heel erg gezellig met leeftijdsgenoten, je leert verantwoordelijkheden en te werken, en je verdient er nog geld mee ook! Wat wil je nog meer?
    (Heb t zelf ook gedaan vroeger, geweldige tijd was dat)
    En je zegt dat je dochter het fysiek niet kan, natuurlijk helemaal logisch dat je het dan niet gaat doen. Maar dit lijkt me erg slecht voorbeeld richting haar om deze baan zo af te schilderen, er zijn misschien wel vrienden van haar die dit doen, het klinkt erg elitair dit
     
    Zxcvb, Shay25, mamameer en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.673
    3.535
    113
    Weet niet of het aan mij ligt, maar waarom moet het topic weer even tot leven worden gebracht, als het eigenlijk niets nieuws oplevert dan het tot die tijd deed. Denk dat iedereen al tips heeft gegeven die in de meeste gevallen voor jouw kinderen niet passend lijken, maar misschien voor een ander wel.
    De rest lijkt me alleen herhaling van dat ze het prima vinden om hun vakantie lezend, struinend en in de dierentuin door te brengen. Prima dan toch?
     
  12. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.912
    3.001
    113
    Vrouw
    #52 Liliane92, 23 mei 2024
    Laatst bewerkt: 23 mei 2024
    Een krantenwijk is ook een goed alternatief voor kinderen die lekker buiten willen wandelen?
    Een bijbaantje is gewoon ontzettend leerzaam.. Ze zullen ooit moeten wennen aan het leven in de echte wereld. Klinkt een beetje alsof je je kinderen voor alles wilt behoeden, maar juist van die fouten maken of soms dingen wel proberen leren ze juist ontzettend veel.

    Ik vind het jammer dat mijn ouders mij op die leeftijd niet meer stimuleerde om een baantje te zoeken want ik merkte dat de stap steeds groter werd en de drempel steeds hoger voor mijn gevoel. Ik was al behoorlijk angstig als puber maar was vooral bang voor de 'grote mensenwereld'. Vooral omdat ik er nog geen ervaring mee had.

    Waarschijnlijk had ik door eerder een baantje te starten wel meer zelfvertrouwen opgebouwd die ik weer had kunnen gebruiken in mijn latere loopbaan. Al is het alleen al dat werken bij een bedrijf niet 'eng' is. En wat je zegt over dat werk veel van je kan vragen en je altijd op kan roepen. Daarmee kan ze ook juist leren om haar eigen grenzen aan te geven.
     
    Zxcvb, Cornflake, Jo79 en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.857
    10.782
    113
    Maar het een hoeft toch niet het ander uit te sluiten? Ik werkte meestal 28-32 uur naast mijn HBO opleiding. Ik denk juist dat je ook voldoende tijd moet besteden aan sociale ontwikkeling, de boeken leren je niet met bepaalde situaties om te gaan. Als ze straks een diploma heeft, zal ze ook nog geen top inkomen krijgen en moet ze misschien ook uren maken waarvan je liever niet zou zijn dat ze ze maakt.

    Maar goed, dit wordt een hele andere discussie. Ik zou alleen voorzichtig zijn met het geven van een mening over andere baantjes. Dit kan echt kwetsend zijn. Ik heb respect voor alle soorten baantjes en zal mijn kinderen stimuleren om een baantje, ook vakkenvuller, te nemen.
     
    Zxcvb, esklessebes, TotalBella en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Rond leeftijdsgenoten zijn is niet voor iedereen fijn als je ze niet zelf uit kunt kiezen... is voor sommigen domweg de hel op aarde. En nee, het is ook voor later niet nodig om daar aan te wennen.
    En fysiek bezig zijn, leuk, ik merk het na 35 jaar letterlijk nog dagelijks dat ik moest werken van mijn ouders, dat kan niet iedereen straffeloos doen.
    Maar fijn dat iedereen allerlei argumenten verzint om haar aan het werk te krijgen, het ging over betaalbare vakantie-invulling, niet over bijbaantjes voor mensen die daar geen interesse in hebben en die dingen meegemaakt hebben waar jullie niets van weten, dus zij mag helemaal tot zich zelf komen nu de loodzware last van de middelbare school van haar af is gevallen. En daarna gaat ze heerlijk haar eigen pad volgen qua studie en wordt ze vast een grote verantwoordelijk meid, op de manier die bij haar/ons past, en niet op de manier van de grote massa die zich blijkbaar lastig kan voorstellen dat de weg van de massa niet de enige manier is om je leven te leiden...
     
  15. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    344
    483
    63
    Vrouw
    Prima joh, ik zie veel bruikbare tips gegeven worden over een budget vakantie invulling. Ik werd nogal getriggerd door de denigrerende manier waarop je over baantjes spreekt en dat vind ik gewoon niet oke, vandaar dat ik er wat van zei.
     
    Zxcvb, Shay25, Knuffelmonster en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Dan zou ze weinig tijd over hebben naast het reizen. Vrije tijd en zelfontplooiing vind ik belangrijker eigenlijk.

    En ik heb zeker respect voor vakkenvullers, maar niet voor de werkgevers die hen massaal inzetten voor een minimumloon en vervolgens denken je agenda te kunnen bepalen. We hebben het meegemaakt hoor. En wij hebben onze dochter verteld dat ze best mag werken, ze heeft het ook verschillende malen geprobeerd 'om net als iedereen te zijn'. Dat past niet bij haar en haar gebruiksaanwijzing en dus heeft ze er voor gekozen om daar niet mee verder te gaan. Ze heeft maar 1 lichaam, 1 mind en 1 jeugd en daar mag ze zuinig op zijn en van genieten.
     
  17. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.912
    3.001
    113
    Vrouw
    #57 Liliane92, 23 mei 2024
    Laatst bewerkt: 23 mei 2024

    Je hebt het over tips delen in dit topic maar volgens mij neem je zo goed als niets aan van andere mensen die hier iets brengen als ik het even teruglees. En dat is helemaal prima natuurlijk, maar je topic heeft dan niet echt een doel.

    Je hebt het over reizen, maar wie gaat die reizen dan betalen? Juist dat bewegen extra bijbaantjes geld kan ervoor zorgen dat je kinderen wat meer vrijheid krijgen, daardoor waardeer je je vrije tijd ook meer.
     
    Knuffelmonster, Neuzeke en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.413
    17.379
    113
    Vrouw
    Ik vind het wel een bijzonder verhaal.
    Heeft jouw dochter ook iets van therapie voor haar trauma's? Want met niets doen gaan de 'problemen' niet weg en dat lijkt mij toch wel handig voordat ze aan een Hbo studie begint.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.857
    10.782
    113
    Dit is een voorbeeld van wat ik tegenstrijdig vind, je schrijft eerst dat ze een vakantie niet belangrijk vindt en niet op vakantie gaat, maar hierboven benoem je dat ze weinig tijd naast het reizen.
     
  20. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.208
    2.427
    113
    Mijn dochter is vakkenvuller bij de Jumbo.
    Ze heeft vaste tijden, kan shifts erbij nemen en af en toe wordt ze door de manager gevraagd extra te komen. Maar als dat niet kan ook goed.

    Ze werkt nu regelmatig ook anderen in en heeft het prima naar haar zin. En echt keihard werken is het echt niet

    Zij leert er iig genoeg van. Ze is nogal beziget taal en verhalen en dan is gewoon je handen uit de mouwen een goede tegenhanger
     
    Zxcvb en Dubbelgeluk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina