Beste medewerker UWV, Mijn contract loopt in april af. Ik ben dan als het goed is ruim vijf maanden zwanger. Uiteraard ben ik nu al druk aan het solliciteren. Bovendien begin ik binnenkort met een opleiding (naast mijn huidige baan) om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Om risico te spreiden wil ik naast dat ik blijf solliciteren voor een baan in dienstverband ook een eigen bedrijf beginnen. Mijn vraag is nu of ik nu gebruik moet maken van de startersregeling. 29% gekort worden op mijn uitkering lijkt mij niet redelijk nu ik het eigen bedrijf alleen maar wil starten om risico s te spreiden; als ik een baan in dienstverband vind gaat mij voorkeur daar naar uit. Uiteraard kan ik me wel voorstellen dat inkomsten uit mijn eigen bedrijf gekort worden op mijn uitkering. Heeft mijn zwangerschap nog invloed? Krijg ik tijdens het verlof 100% van het dagloon dat berekend is bij het einde van mijn dienstverband? Heeft het ook invloed als ik voor mijn ww. uitkering alvast start met mijn eigen bedrijf? Bij voorbaat dank voor uw reactie. Vriendelijke groet,
Beste Naamloos2014, Wat rot dat jouw contract niet verlengd wordt. Je wilt weten hoe het zit met jouw recht op WW en een zwangerschapsuitkering en hoe starten als zelfstandige daarop van invloed is. WW Heb je in april nog geen nieuwe baan in loondienst? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen voor de baan die je verliest. De hoogte van de WW-uitkering is een gemiddelde van jouw bruto SV-loon (loon waarover je sociale verzekeringspremies hebt afgedragen) in de twaalf kalendermaanden voor je werkloos werd. De laatste loonperiode (ligt er aan of je werkgever per maand of per week/vier weken betaalde) voor je werkloos werd, telt hierbij niet mee. Het uitkeringspercentage is de eerste twee maanden 75% en vanaf de derde maand 70%. Zelfstandig werk naast WW Geen startersregeling Wanneer je tijdens de WW-uitkering start als zelfstandige maar geen gebruik maakt van de startersregeling, worden de uren die je per week als zelfstandige werkt in mindering gebracht op de WW-uitkering. Er wordt niet gekeken naar jouw inkomsten als zelfstandige. Ook al maak je geen of nauwelijks winst, de gewerkte uren worden toch op de WW-uitkering in mindering gebracht omdat je voor die uren niet meer werkloos bent. Alle uren die je aan je bedrijf besteedt, neemt UWV daarin mee. Ook uren waarin je niet direct geld verdient zoals bijvoorbeeld wanneer je inkopen doet of de administratie bijhoudt. De uren die je als zelfstandige werkt, worden blijvend gekort op de WW. Werk je in een bepaalde week 20 uur? Dan blijven we wekelijks 20 uur per week korten. Werk je in de week daarop bijvoorbeeld 30 uur? Dan zal er vanaf dan weer blijvend 30 uur per week worden gekort. Wel startersregeling De startersregeling kan hierbij uitkomst bieden. Je WW-uitkering wordt dan wel met 29% gekort maar je hebt wel de zekerheid dat je een vast inkomen hebt vanuit de WW. Het aantal uren die je als zelfstandige werkt, is hier niet van belang. Je kunt de WW-uitkering ongeveer een maand voor je contract afloopt aanvragen. Op dat moment kun je jezelf ook inschrijven als werkzoekende. Wanneer je als werkzoekende ingeschreven staat, kun je via de werkmap op werk.nl communiceren met jouw adviseur werk. Mijn advies is daar dan direct een bericht naartoe te sturen om een gesprek aan te vragen over een mogelijke startersregeling. De adviseur werk beslist namelijk of je gebruik mag maken van de startersregeling. De startersregeling duurt 26 weken. Start je zwangerschapsverlof tijdens deze periode? De 26 weken van de startersregeling lopen wel door. De einddatum van de startersregeling schuift dus niet op door je zwangerschapsverlof. Je kunt alleen in aanmerking komen voor de startersregeling als je vanuit de WW-uitkering start. Ben je al eerder gestart? Dan is die mogelijkheid er dus niet meer. Zwangerschapsuitkering WAZO Wanneer je een WW-uitkering hebt, kun je van daaruit een zwangerschapsuitkering (WAZO) aanvragen. Voor de hoogte van de WAZO wordt het WW dagloon gebruikt. Echter betaalt de WAZO 100% van dat dagloon waar de WW 75%/70% betaalt. Werd je WW-uitkering met 29% gekort vanwege de startersregeling? Dan valt je WAZO-uitkering hierdoor ook lager uit. ZEZ Werk je naast de WW-uitkering ook als zelfstandige? Mogelijk kun je naast de WAZO een ZEZ-uitkering krijgen. Dit is een zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen. Actuele informatie over de hoogte van de WW-uitkering vind je hier. Actuele informatie over starten als zelfstandige naast de WW vind je hier. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO-uitkering vind je hier. Actuele informatie over de ZEZ-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ellen, Hartelijk dank voor de snelle reactie. Kun je ook nog aangeven hoe het zit als ik nu al een eigen bedrijf start waarin ik bijvoorbeeld 4u per week werkzaam ben in verband met het opstarten? Worden ook deze uren in mindering gebracht op mijn ww. uitkering? Met vriendelijke groet,
Beste Naamloos2014, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Werk je als zelfstandige naast het dienstverband waarin je werkloos wordt? Dan wordt er een gemiddelde berekend van de uren die je als zelfstandige gewerkt heb in een periode van 26 weken voor je eerste werkloosheidsdag. Voorbeeld: Ga je nu werken als zelfstandige en je arbeidsovereenkomst loopt op 30 april 2015 af? Dan heb je vanaf nu tot 30 april 2015 23 weken gewerkt. 23*4/26 = een gemiddelde van ongeveer 3,5 uur. Dit gemiddelde wordt vrijgelaten tijdens WW. Zou je dus 4 uur door blijven werken? Dan zou je elke week een half uur worden gekort op je WW-uitkering. Actuele informatie over zelfstandige zijn en werkloos worden vanuit een dienstverband vind je hier (klik op 'ik ben zelfstandige en word werkloos'). Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel succes met je opleiding en sollicitaties! Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare