Haha dat is dus ook overal hetzelfde TS, ik vind het erg scheef. Dat hij een hobby heeft prima maar vakantie moet voor allemaal leuk zijn. Ik zou geen zin hebben om dan alleen met de kids te zitten en dat hij lekker doet waar hij zin in heeft. Jij hebt ook vakantie. En je kunt blijkbaar ook nog vaak koken ''want thuis eet je lekkerder'' ZEG wat de vakantie dan eigenlijk voor jou? Vakantie is om herinneringen te maken en leuke dingen met de kids te doen in dit geval. HIJ dus ook. Ik zou toch duidelijker zijn. En het gewoon eisen. Edit: mosterd na de maaltijd ik lees nu wat je hebt gedaan. Goedzo!!
Ik heb wel eens een serieus gesprek met hem gevoerd over mijn verdenkingen dat hij weleens een milde vorm van Asperger zou kunnen hebben. Dus je bent niet de enige die dat denkt. De truc is dus dat ik het niet zo persoonlijk moet opvatten. Maar dat is soms wel moeilijk.
Weet je, het komt op mij een beetje over dat je man eigenlijk "alles" wil...Èn fietsen, èn jullie erbij... Daar zal hij een compromis over moeten sluiten met jou, en dan wel een compromis van JOU. Hij heeft een vrouw en 3 kleine kinderen... Dan kan je niet meer leven als een vrijgezel die alleen rekening met zichzelf hoeft te houden. Daar ben jij echt niet onredelijk in hoor. En ik moet zeggen, dat ik veel herken in mijn man vroeger...Maar ik ben een heks en kon in bepaalde situaties prima mijn poot stijf houden. Of mijn eigen plan trekken..Dat heb ik ook eens gedaan, door een week met de oudste 3 op een camping te gaan staan toendertijd. Nououou...toen was ie wel flink op z'n pik getrapt hoor hahaha.
Oef, die lauwe reacties komen mij ook wel bekend voor! Die mannen soms ook, hè? Het is dat ze ook wel veel leuke zorgzame kanten hebben, want anders
Ah ok, misschien toch niet zo uit de lucht gegrepen. Was iig niet kwetsend bedoeld, het zou fijn zijn als het niet zo is natuurlijk . Lijkt me wel heel moeilijk voor je, zulk gedrag, knap dat je zoveel geduld ermee hebt. Ik hoop dat hij het op de 'andere' vakantie ook leuk gaat hebben en dat jullie er samen van kunnen genieten, ook zonder fiets!
Absoluut. Tal van goede eigenschappen die ik op zou kunnen noemen. Maar ja, daar heb ik ook geen problemen mee haha.
Wat knap dat je toch verder komt. Ik kan me ook wel iets in de omschrijving van Asperger vinden, trouwens. Misschien heb je er wat aan als ik ons vakantiedilemma deel. Ik wil geen vakantie aan zee, of te warm. Het liefst naar Engeland, maar dat is door de overtocht vaak ( te) duur. Vriend wil naar de bergen ivm zijn sport. Het liefst naar Oostenrijk. Kids willen naar een vakantiepark met een zwemparadijs, niet te lang in de auto. Nu dwingt ons geld gebrek ons tot een compromis. Dichterbij, voor kids en benzinegeld. Wel waar vriend kan sporten, ook nog leuke culturele dingen voor mij te doen. Dicht bij sportfaciliteiten , zodat vriendlief niet de hele dag weg is, maar maximaal een dagdeel per 2 dagen sporten. Anders ben ik alleen babysit. Oja, in het dorp waar het appartement is, is een groot buitenbad met glijbanen, voor de kids. We gaan dus naar Duitsland. Als we meer geld hebben komt Engeland wel weer. Zo hebben we 5 avonden dus zitten zoeken, en heeft iedereen er zin in.
Of wel ergens "fijn" als dat wel zo is. Dan heb ik tenminste een goede verklaring. Want nu zoek ik de oorzaak vaak bij mezelf. Hij is nooit een heel sociaal type geweest maar vroeger droeg hij me zowat op handen. Maar toen was ik nog de focus van zijn aandacht. Op een bepaald punt is dat nogal plots helemaal omgeslagen en ik krijg er maar niet uit, wat er voor hem veranderd is. Hij zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. Dus ik leg het bij mezelf. Ben ik nog wel leuk etc etc. Daarbij ben ik mezelf misschien te veel gaan wegcijferen om hem te plezieren, om die aandacht weer terug te krijgen. En nu met mogelijk Asperger in mijn achterhoofd, probeer ik me het niet zo persoonlijk aan te trekken en de balans weer wat recht te krijgen en er het beste van te maken. Ik dwaal af, sorry, genoeg erover. Ik wilde alleen duidelijk maken dat het niet zomaar een egoïst is.
tsja ik kan je man ergens wel begrijpen, mijn vader en broer zijn fanatieke sporters en broer sport op hoog niveau. vakanties vroeger gingen hun dus ook regelmatig sporten, maar zeker niet elke dag, zeg om de dag ofzo. hun gingen dan juist heel vroeg op de dag zodat het nog niet heet was en ze weer op tijd terug waren zodat we met het gezin wat konden doen, of mn moeder en ik gingen samen een dagje weg. mijn vader verplichten om op vakantie ( of thuis) niet te sporten levert je geen gezellige week op kan ik je zeggen, het is zijn uitlaatklep en hij doet het graag. ik herinner met het dus ook niet als vakanties die in het teken stonden van het sporten zoals hier boven word genoemd, maar zo is ons gezin, er is altijd veel gesport, niks mis mee toch? maar ik kan ts ook wel begrijpen hoor! je mag zeker je eigen inbreng hebben en ik hoop dat het goed gaat komen na je laatste gesprek met je man!
@nicole Maar er zijn wel enorme verschillen met wat jij beschrijft. Jullie mannen waren niet de hele dag weg, gingen om de dag en jij had niet drie kleine kinderen rondrennen om voor te zorgen. Eigenlijk een beetje appels en peren wat mij betreft.
Dit schoot ook gelijk bij mij te binnen toen ik je posts las en klinkt ook herkenbaar zoals ik mensen in mijn omgeving heb met (milde) Asperger. 💡 Lastig hoor, zeker als je man zo neurologisch 'geprogrameerd' is en hij het op zich wel goed bedoeld. Ik vind het super dat je nu toch weer een stukje verder bent gekomen qua vakantie compromis....je komt over als een hele lieve zachtmoedige vrouw dus ik denk dat je gewoon wat duidelijker en sterker je grenzen moet aangeven bij je man en ook je wensen en eisen. Als het al niet voor jezelf is dan zeker voor jullie kindjes zodat die later kunnen teren op fijne jeugd herinneringen met het gezin en hun papa. Je kunt het later niet meer terugdraaien......😞
Mijn man heeft ook een hobby. Hij fietst dan wel niet, maar karpervisser is zijn grootste hobby. Daar gaat ook veel tijd in zitten. Mijn partner is vaak in de weekenden aan de waterkant te vinden met zijn tent en hij gaat regelmatig een paar dagen vissen in het buitenland. Ik heb daar geen problemen mee. Als hij in de buurt zit komen wij soms kijken. In ze zomervakantie is vissen ook onderdeel van de vakantie. We hebben voor a.s. zomer een vismeer afgehuurd voor 2 weken in het buitenland met een huis erbij. Overdag zijn we dan vaak de hort op (soms ook een paar dagen niet) en als we dan terugkomen dan gaan de hengels het water in. Deze blijven uiteraard ook s nachts in het water. En als we dan de andere dag weer ergens naar toe gaan, dan haalt hij ze er weer uit. Nu is het natuurlijk zo dat jouw man op de fiets weg is en die van mij is dan in de buurt om maar zo te zeggen. Dat is dan weer toch net anders bedenk ik me nu.
dat hij 'mogelijk' asperger heeft.. is geen excuus voor egoïstisch gedrag.. mensen met asperger weten heus wel wat sociaal normaal gedrag is.. alleen hebben grof gezegd ze geen ZIN (zien niet in waarom) om zich aan te passen. maar een vader met kinderen, al heeft hij asperger, MOET zich gewoon aanpassen, zoals elk ander mens. ookal heeft hij geen zin, dan doet hij het maar voor jou en zijn kinderen. geen excuses maken voor je man..
Zo hee.. Hoe kom je daar bij? Dat klinkt wel een beetje kort door de bocht. Ik heb een Asperger in huis en al het sociale gedrag wordt heel bewust aangeleerd want zelf ziet hij het echt niet. Psychiater zei dat ook. Als man het dus niet heeft aangeleerd kan hij het ook niet. Snap wel wat je bedoelt maar het ligt veel genuanceerder. Los daarvan vind ik dat wel weer erg snel met vermoedelijke diagnoses wordt gestrooid... Iedereen heeft wel kenmerken van autisme oid..
Precies. Ieder mens heeft autistische trekjes. Omdat manlief veel wil fietsen op vakantie maakt hem dat nog geen persoon met Asperger. Weet je trouwens hoeveel mannen voor de hobby wielrennen? Autch... Hahaha!
Uiteraard is het vermoeden op meer gebaseerd dan het hele vakantie gebeuren. Maar daar ging het in dit topic niet om. Ik haalde het even aan omdat het woord egoïstisch erg vaak voorbij kwam en ik het wilde nuanceren dat het niet zo zwart wit is. En wat willen jullie dan? Ik denk liever dat het (mogelijk) een milde vorm van Asperger of iets dergelijks is, dan dat hij daadwerkelijk zo doet (nogmaals,op meerdere vlakken) omdat het hem niet kan schelen. Misschien is dat mijn kop in het zand steken, maar dat is in dit geval een overlevingsstrategie.
[/B] Niet rottig bedoelt, maar ik vind dat jij het wel erg makkelijk bagatelliseert als totale buitenstaander vanachter je computer. Wie leeft er nu met hem samen? En inderdaad, iedereen (of in ieder geval een hoop) heeft wel autistische trekjes. Maar de één heeft dat beduidend meer dan de ander en na een hoop problemen en gedoe ontstaat er dan ergens een vermoeden. Dus hoezo snel en strooien?
@myo ik had de gedachte over de dames die hun uitspraken baseerden op alleen dit de info uit dit topic. Jij als partner zult er inderdaad wel een goeie kijk op hebben natuurlijk! Maar dan nog is t wel 'gevaarlijk' om zelf te gaan lopen diagnosticeren, daar zijn professionals voor. Maar ook dit maak ik niet op uit jouw woorden hoor, nogmaals, mijn +1 was gebaseerd op de uitspraken van anderen.