Ik bagatelliseer helemaal niks, ik zeg alleen dat er te snel met vermoedens wordt gestrooid. Niet zozeer door to maar vooral door anderen hier. En autisme (waarvan Asperger natuurlijk slechts een subtype van is) komt in zoveel soorten en maten dat er voor ons leken niks over te zeggen is. Voorbeeld: mijn sv vertoont heel vreemd gedrag, kan zich niet aanpassen, kijkt niemand aan en is onbedoeld heel egocentrisch. Iedereen riep; hij heeft autisme, zeker toen bij mijn zoon de diagnose werd gesteld. Hij is onderzocht: niks aan de hand. Er is zonder psychiater niks over te zeggen. Dat is mijn punt. To, snap ik! Het is fijn om een mogelijke verklaring te hebben. Los daarvan hoop ik dat jullie eruit komen.
ohhh wat heb ik het dan makkelijk!!! Mijn man maakt het helemaal niets uit als het weer maar lekker is... Ik zoek alles uit en boek alles, pak de kleren in en zet alles klaar in de woonkamer! Hij zet het in de auto en we gaan weg hahahaha Ik heb wel eens geroepen, organiseer jij eens wat!! Heeft hij een camping geboekt in Toscane bij Pisa, toen onze dochter 1.5 jr was! Dat was gelijk de laatste keer.. whahaha we zijn toen uiteindelijk met het vliegtuig gegaan (kortere reistijd en kostentechnisch maakte dat niet uit...)
daarom zeg ik ook 'grof gezegd' ook mensen met asperger weten wat 'normaal' is omdat ze het iedereen wel zien doen (en het zo leren.. het toneelspelen).. het zit alleen niet in ze om het uit zichzelf ook te doen (zo zie ik het) dat is het asociale gedeelte.. IK zie niet in waarom ik dat moet doen, dus doe ik het ook niet maar iedereen moet zich aanpassen, ook mensen met asperger. hoe moeilijk het ook voor hun is (en dat is het vaak wel) soms moeten ze wel.. niet alles kan draaien om wat hun willen of kunnen (of juist niet kunnen) en als de man van ts dat heeft.. dan moet ze het wel echt héél duidelijk maken dat hij die dingen gewoon moet doen.. want doet ze het niet dan doet haar man het zeker niet uit zichzelf
Zeg je ook tegen iemand in een rolstoel dat niet alles kan draaien om wat zij willen of kunnen en dat dus maar gewoon moeten opstaan en lopen? Nee hé.
och hou op zeg! het gaat niet om iemand met asperger die mensen vrees heeft te sturen naar een drukke disco.. of iemand die niet durft te telefoneren vragen om de belastingdienst op te bellen.. maar om een vader die ondanks dat hij (als hij het al heeft) asperger heeft geen moeite heeft om op vakantie te gaan.. om die vakantie door te brengen met zijn gezin ipv te gaan fietsen en zijn vrouw als kok en oppas te gebruiken dat is nogal een verschil hoor
Je oordeelde over mensen met asperger in algemene zin en daar reageer ik op. Het is verder helemaal niet bekend of deze man een aandoening heeft. Maar als hij dat heeft, dan is het een kwestie van niet (zomaar) kunnen ipv niet willen. En jij bagatelliseert dat enorm.
Nou inderdaad. Ik ken een meisje met asperger en bij haar is het echt niet dat ze dingen niet wil, ze wil juist heel graag, maar KAN het niet, het lukt niet. Lijkt me echt vreselijk om te hebben.
Mensen met asperger hebben meestal veel structuur nodig en kunnen slecht tegen verandering, dat zorgt vaak voor onrust. Als de man van TS al jaren zo op vakantie gaat snap ik dat het voor hem moeilijk is om die omschakeling te maken, want hoe het wad dat voelt veilig en vertrouwd en dat wat TS wil niet. Hij kent de plek, wat ze gaan doen is voorspelbaar en dat geeft rust. Dat wil niet zeggen dat iemand met asperger nooit iets nieuws zal proberen, maar dat kan hij/zij niet zo makkelijk als mensen zonder asperger.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar het kan ook simpelweg zo zijn dat hij nooit duidelijk genoeg de grenzen heeft gevoeld en het nog moet leren, (toch best veel mannen hebben dat thuis niet geleerd vroeger, omdat het toen normaler was dat vader de man alles bepaalde... ). Mocht je wel echt denken dat er sprake is van asperger, dan zou ik je wel aanraden dat eens te laten onderzoeken en er iets over te lezen. Je kunt dan namelijk vaak met hele simpele tips het leven een stuk fijner maken voor je hele gezin
Dat er gezegd is dat hij het niet heeft na onderzoek, betekent niet altijd dat hij het ook echt niet heeft he? Niet elke instelling onderzoekt even grondig, en als dit alleen onderzocht wordt door de persoon zelf te bevragen, komt er al snel uit dat iemand niet autistisch is, als diegene dat zelf helemaal niet ziet... Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat je schoonvader autistisch is, maar goed... er wordt ook nogal wat slecht onderzoek geleverd binnen de GGZ
OK we drijven natuurlijk wel enorm off-topic, maar een autisme onderzoek zonder bv een familielid te raadplegen is wel heel erg. Ik mag hopen dat je geen dergelijke ervaring hebt bij een GGZ (dé GGZ vind ik te generaliserend )