Zwanger en solliciteren

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Phedre, Mar 16, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Phedre

Phedre Lid

Feb 27, 2007
    67
    0
    0
    Gelderland
    Hoi allemaal,

Ik heb mijn baan opgezegd (in goed overleg overigens) en ben nu op zoek naar een leuke baan, inmiddels zit ik volop in diverse solliciatiegesprekken. En gelukkig zitten er een paar erg leuke banen bij :D
    Ik ben inmiddels bijna 5 weken zwanger. Ik heb dit in mijn gesprekken nog niet aangegeven. Ik denk ook niet dat ik het ga doorgeven, want je krijgt in principe toch eerst een contract voor een half jaar, dus tijdelijk en daarbij is het toch maar afwachten hoe het loopt. Ik ben van plan (als alles goed gaat) gewoon fulltime te werken tijdens mijn zwangerschap en daarna parttime.
    Ook wil ik het niet vertellen omdat het nog allemaal nog zo pril is (ik ben nog niet eens bij de VK geweest), en niemand in mijn omgeving, behalve natuurlijk mijn man, weet het nog..... Ik denk erover het pas bij een nieuwe baan te vertellen als ik over de grens van 3 maanden ben en dus ook al een contract heb (hopelijk!). Of is de kans op een verstoorde arbeidsverhouding zo te groot; wat is verstandig? :rolleyes:

Is dit herkenbaar? Of zouden jullie dit wel eerder vertellen?

Groetjes

2. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik zou je veel succes wensen met je sollicitatie(s) en hou maar lekker je geheimpje voor jezelf. Pas als jij je er goed bij voelt kun je wat gaan vertellen.

Groet van Kiki

3. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

hou t nog lekker geheim. mijnemen ze nergens meer aan.

de meest gehoorde zin de afgelopen weken is : we houden je in gedachte voor na de bevalling

Dus als je nu een andere baan kunt krijgen doen!

succes met solliciteren

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,192
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Ik zou het ook niet vertellen. Ik zou het inderdaad pas vertellen als je 3 maanden bent of als je het gaat zien. Je kan altijd nog zeggen dat je het zelf ook nog niet zo lang weet.

Veel suc6 met solliciteren en je zwangerschap!

Gr vruchtje

5. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

Sep 19, 2006
    1,616
    0
    0
    Ik ben het helemaal eens met de meiden hierboven.
    Ik had in dec een sollicitatiegesprek en gelijk verteld dat ik zwanger ben (ik was de eerste met wie ze contact opnamen omdat ze mij al kenden). Er was dus verder nog geen procedure in gang gezet. De man vertelde mij dat ie het zo waardeerde dat ik eerlijk was geweest. Ik zou in mei beginnen (dus dan zou ik 6 weken voor mijn verlof zitten). Na maanden contact gehad te hebben en het gevoel te krijgen dat alles in kannen en kruiken was belde hij afgelopen maandag om te zeggen dat het bovenschools bestuur het toch maar een vreemde situatie vond om een zwangere aan te nemen en die wilden dus geen accoord geven... daar zit je dan....

Dus lekker voor jezelf houden en pas vertellen na de eerste echo (dan weet je ook gelijk of alles goed is) of na de eerste 3 maanden is heel normaal! Geen baas die je kwalijk gaat nemen dat je het niet met 4 weken verteld hebt. Kijk als je het pas verteld met 6 maanden, dan kan ik me voorstellen dat ze een beetje moeilijk gaan kijken.

Succes! En gefeliciteerd met je zwangerschap!

6. simalex

simalex Bekend lid

Jun 6, 2006
    893
    0
    0
    verzorgende IG
    Beetgumermolen (Friesland)
    Hallo Phedre,

Ik zou het nu helemaal nog niet vertellen. Niet lullig bedoeld, maar voor 12 weken, zou ik het mooi voor jezelf houden. Stel dat...

Ik moest bij 6 maanden solliciteren. Ik heb het niet in mijn brieven gemeld, maar wel tijdens het gesprek. En bij 75 % kreeg ik te horen dat ik direct weer naar huis kon. Gelukkig ben ik bij 1 bedrijf wel aangenomen. Was zelfs geen enkel probleem. Ik werk nu 5 weken tot mijn verlof en heb een jaarcontract gekregen. Dus dat is gewoon hartstikke fijn.

Officieel hoef je het je baas ook pas met 6 maanden te vertellen geloof ik. Maar ik zou het in ieder geval niet het eerste gesprek vertellen, misschien bij het 2de/3de gesprek, maar ik zou wel wachten totdat je 12 weken bent. Als je op grond van je zwangerschap wordt afgewezen, dat mag niet, maar het gebeurt wel, is dat gewoon erg vervelend.

Groetjes Simone

7. Phedre

Phedre Lid

Feb 27, 2007
    67
    0
    0
    Gelderland
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga inderdaad nog maar nets vertellen. Eerst maar eens zien hoe de gesprekken verlopen en de kritieke periode afwachten...
    Goed om te horen dat anderen er hetzelfde over denken, want ergens voelde ik me toch een beetje een 'oplichter' ;)

Nogmaals bedankt en ik laat nog wel weten als er iets uit de gesprekken komt.

8. Twins

Twins Actief lid

Mar 18, 2007
    472
    1
    0
    België
    Leuk om te zien dat er nog mensen in die situatie zitten! Ik heb een hele leuke job, maar we hebben een huis gekocht in ons 'droomdorp'... dit is alleen meer dan een uur rijden. Dus om te beginnen geen probleem, maar eens er kindjes zijn had ik het toch wel graag anders. Maar nu lijkt alles opeens veel sneller te gaan en weet ik dat er een job komt in de buurt van waar ik ga wonen. Natuurlijk ben ik wel geïnteresseerd, maar ik wil daar absoluut onze kinderwens niet voor uitstellen. Als ik jullie verhalen lees dan denk ik ook daar nog niet direct iets over te vermelden. Ik ben dan ook nog niet zwanger... en ik weet natuurlijk niet of het al dan niet snel zal gaan hé.

Denk dat er anders zoveel redenen zijn om zwangerschap uit te stellen.

Groetjes :D

9. Curlywurly

Curlywurly Nieuw lid

Mar 20, 2007
    4
    0
    0
    Market analyst
    Amsterdam
    hallo,

Ik ben net terug van een jaar buitenland en zwanger terug gekomen, ben gelijk gaan solliciteren want ik ben altijd gewend geweest om te werken. Maar voelde me verplicht om het te melden aangezien ik alweer tegen de 5 maanden liep en dus bezig ben een buikje te kweken. Als ik een maand vroeger was had ik het ook stil gehouden. Want NL is geen baby-land, bedrijven en dus werkgevers zijn er toch niet van gediend om zwangere vrouwen aan te nemen. Ben dus ondanks top CV en de vele vacatures in mijn branche nog steeds zoekende...

Meid, gewoon voor jezelf kiezen en alles doen om die baan te krijgen zolang je het nog kan verbergen.

Zonnige groetjes!

Share This Page