Beste Mirjam, Brigitte en Imke, Ik ben moeder van 2 mooie mannetjes. Ik ben 2 keer bevallen d.m.v. een keizersnede omdat de ontsluiting niet vorderde. (ik ben bevallen op 17 januari 2008 en 17 oktober 2009). Nu hebben wij wens voor een derde kindje maar ik ben bang voor eventuele complicaties tijdens de zwangerschap of bij de bevalling. Bij een derde zwangerschap wordt het zowieso een keizersnede. Ik ben al bij een gynaecoloog geweest om te vragen of het verantwoord zou zijn om voor een derde kindje te gaan. Het antwoord was, de koningin heeft toch ook meerdere keizersnedes gehad. Tja dat is zo, maar niet ieder mens is hetzelfde dacht ik toen. Mijn zwangerschappen verliepen niet altijd even makkelijk. Veel blaasontsteking, veel harde buiken, veel voorweeen, halverwege de zwangerschappen moest ik altijd stoppen met werken om het rustig aan te doen. Maar uiteindelijk ben ik bevallen met 40 weken en met 41 weken van de grote mannetjes van 9 en 9,5 pond. Nu ben ik bang voor eventuele risico's tijdens de zwangerschap omdat er 2 littekens op mijn baarmoeder zitten en dus 2 zwakke plekken. Is het mogelijk dat het litteken aan het eind van de zwangerschap scheurt? Of kan dit alleen tijdens de bevalling als je normaal bevalt zonder keizersnede? Ik baar nogal grote kinderen dus ik kan me voorstellen dat de druk in mijn baarmoeder vrij groot is en de baby in je buik kan best hard schoppen, kan dat kwaad voor het litteken? Toen ik was bevallen van mijn 2e zoontje zei degene die de keizersnede uitvoerde dat het maar goed was dat het een keizersnede was geworden omdat het nogal dun was geworden. Ik ben er toen niet op door gegaan, maar bedoelt ze hiermee mijn baarmoeder of litteken? Er staat niks over in mijn dossier. Ik heb het toen nog aan de verloskundige gevraagd in het ziekenhuis toen ik naar huis mocht en die zei dat waarschijlijk het litteken dun was geworden, kan dit kwaad voor een volgende zwangerschap. Ik hoop dat jullie wat antwoorden voor mij hebben. We hebben een grote wens voor een derde kindje maar niet ten koste van alles. groetjes Melinda
hoi, je kunt prima zwanger worden van een derde kindje. Het zal inderdaad een keizersnede worden als de arts dat heeft gezegd. De baarmoeder scheurt nooit in de zwangerschap alleen onder invloed van weeënkracht kan dat -heel af en toe- gebeuren. Dus daar hoef je ook met een baarmoeder met 2 littekens niet bang voor te zijn. Als je grotere kinderen hebt gekregen zal de volgende keizersnede hoogst waarschijnlijk wat eerder gepland worden, rond een week of 39. Blaasontsteking kun je proberen te voorkomen door veel drinken, goed uitplassen, veel vitamine C en cranberrysap of pillen gedurende de hele zwangerschap. Harde buiken, daar heeft de een meer last van dan de ander. Je moet zelf afwegen of je de ongemakken en de last van een zwangerschap op kunt wegen tegen nog een derde kindje. Maar medisch gezien is het geen probleem als je jezelf en je lichaam in acht neemt. Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je snelle reactie. Die kleine ongemakken zoals blaasontsteking en harde buiken houden een derde zwangerschap zeker niet tegen. Het zijn meer de verhalen die je soms wel eens ergens leest over complicaties en reacties van mensen die dan zeggen; dat is een groot risico een derde keizersnede, daar wordt ik dan erg onzeker van. Ik heb bij mijn 2 keizersnedes weinig last gehad en was altijd alweer snel op de been en mocht altijd eerder weg uit het ziekenhuis. Litteken trekt nu nog wel en als ik ongesteld wordt is het ook altijd erg gevoelig rond de plek van de keizersnede. Een derde keizersnede wordt inderdaad rond de 39ste week gepland, dat zei de gyn. Dus ik hoef niet bang te zijn als de baby hard aan het schoppen is in mijn buik dat het litteken scheurt? En als je veel voorweeen hebt dan moet je dit denk ik wel meteen melden bij de gyn? Harstikke bedankt voor je reactie. mvgr. Melinda
hoi, de baby kan zeker niet de baarmoeder kapot schoppen! Voorweeën zijn ook geen probleem, als ze maar niet regelmatig worden en in kracht toenemen zoals ontsluitingsweeën. Mirjam